ISSN : 2233-8292
터널을 통과하는 운전자는 터널 외부환경과 내부환경의 차이에서 오는 변화에 많은 어려움을 가지게 된다. 특히 주간에 터널 입구부를 지나는 운전자는 터널 외부의 높은 야외휘도로 인하여 블랙홀 현상을 겪게 되며, 이는 심각한 운전자의 시인도의 감소를 가져오게 된다. 본 논문에서는 운전자가 겪는 블랙홀 현상에 대처하기 위한 방법의 하나인 카운터빔조명의 효과를 검정하기 위하여 실제와 유사한 상황을 컴퓨터에 구현하여 시뮬레이션 하였다. 터널의 조명을 설계함에 있어 특정 터널이 가지고 있는 제반 요소들을 고려한 다양한 상황에서의 운전자 시인도를 분석하고 보다 좋은 운전환경을 위한 터널조명을 만들기 위한 노력이 필요하다. 본 연구에서의 시뮬레이션에 의한 분석은 터널조명 초기 설계단계에서 비교적 단기간에 다양한 조명대안들에 대한 비교, 분석을 가능하게 하는 하나의 접근법이 될 것이다.
passing through a tunnel face some difficulties caused by the visual differences between outside and inside of the tunnel. The blackhole phenomenon at a tunnel entrance zone severely decreases the driver’s visibility during the daytime. A counterbeam lighting is generally recommended for the prevention of it. This paper simulates an entrance zone with a blackhole phenomenon to verify the effect of counterbeam lighting. Even though the tunnel lighting is important, it is not easy to consider many lighting alternatives at the stage of tunnel design due to the complexity of tunnel conditions. This paper is expected to contribute improving the visibility in tunnels, especially at the entrance zone.
(1994) 터널조명 시스템의 휘도분포 조사연구,
(2007) 화이트홀 현상이 있는 터널출구에서 운전자 시인도 향상을 위한 프로빔조명에 대한 시뮬레이션 연구,
(2001) 터널의 가시성 개선을 위한 Counter- beam 효과 연구,
(1996) 도로터널 조명시설의 설계기준 ,
(2000) 조명설비 및 설계, 성안당
(1994) 도로터널의 카운터빔조명 실험,
(2004) Guide for the lighting of road tunnels and underpasses,
(2001) A scheme for the evaluation of tunnel lighting alternatives,
(1998) Counterbeam and probeam lighting systems for tunnels,