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  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

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  • P-ISSN 2799-7995
  • E-ISSN 2951-2069

동진(東晉)시대부터 송원(宋元)에 이르는 도교의 ‘삼십육천설(三十六天說)’ 발생과정과 층적(層積)

The Daoist Theory of ‘Thirty-Six Heavens (三十六天說)’: Its Developmental Process and Accumulated Layers from the Eastern Jin Dynasty (東晉) to the Song-Yuan Dynasty (宋元)

대순종학 / Journal of Daesoon Studies, (P)2799-7995; (E)2951-2069
2023, v.4, pp.127-172
https://doi.org/10.23209/jods.2023.4.127
쑨웨이지에(Weijie Sun) (사천대학교)
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초록

‘삼십육천설(三十六天說)’은 도교의 여러 가지 천계(天界) 구성 이론 중에서 가장 중요한 이론이다. 이 이론은 유송(劉宋) 천사도(天師道)의 경전인 『태전과(太眞科)』에서 비롯한 것이 아니라, 동진시대에 발생하였다. 도교는 ‘삼십육천설’을 구축하는 과정에서, 불교 천계관(天界觀)의 영향도 받았고, 중국 전통의 ‘도일기(道一氣)’ 우주론과도 결합하였다. 아울러 영보경(靈寶經)의 ‘삼십육천’ 이론을 기본 바탕으로 하는 동시에 납음이론(納音理論)의 ‘오방기수(五方炁數)’, 도교의 “현(玄)、원(元)、시삼기(始三炁)”, “삼청천(三淸天) [境]” 및 상청경(上淸經) 계열의 ‘구천(九天)’, ‘삼십육천(三十六天)’, 천수(天數) ‘십이(十二)’ 등 다양한 요소들이 혼합되어 만들어진 사상이다. 이러한 요소들은 동진남북조시대에 이미 만들어지기 시작했지만, 아직 완전한 이론체계를 구축하지는 못했다. 그 이후 당나라 초기에 이르러 ‘사종민천이론(四種民天理論)’의 형성 및 삼청천과 삼십이천(三十二天)의 관계 문제가 해결되면서, “대라천(大羅天)-삼청천(三淸天)-종민천(種民天)-삼계천(三界天)”의 구조가 완성되었다. 물론, 이후에도 계속하여 끊임없는 수정과 확장 과정을 거치게 된다. ‘삼십육천설’은 다양한 의미가 겹겹이 쌓여진 결과물로, 기본적인 틀을 바탕으로 수많은 사람들의 주관적인 해석이 가미되었다. 그리고 송원시대에 와서는 또 ‘옥황(玉皇)’에 대한 신격도 추가하게 된다. 다시 말해서 ‘삼십육천설’이란 하늘을 주제로 한 천계이론(天界理論)의 총칭인 것이다.

keywords
도교천계관(道敎天界觀), 삼십육천설(三十六天說), 영보경(靈寶經), 상청경(上淸經), 층루(層累)

Abstract

The Thirty-Six Heavens is one of the most essential concepts among the structural theories pertaining to the heavenly realm in Daoism. This theory, which emerged during the Eastern Jin period, did not originate from the Code of the Great Perfection (太眞科), the scripture of Celestial Master Daoism (天師道) in the Liu-Song (劉宋) period. During the process of establishing the ‘Thirty-Six Heavens,’ Daoism was influenced by the Buddhist view of the heavenly realm and incorporated the Chinese traditional cosmic theory of the interdependence of the Dao and Qi (道一氣). In addition, the theory of the Thirty-Six Heavens is also based on the Thirty-Six Heavens (三十六天) theory found in the Lingbao Scripture (靈寶經). Simultaneously, it integrates various elements, such as the numbers in the Five Directions of the Na Yin (納音) system (corresponding sound), the three qi of ‘Xuan (玄), Yuan (元), and Shi (始),’ the Heaven (Realm, 境) of Three Purity (三淸天), the Ninth Heaven (九天), the Thirty-Six Heavens, and the celestial number (天數) ‘twelve (十二)’ from the scriptures of the Supreme Purity lineage (上淸經). These elements began to develop during the Eastern Jin-Northern and Southern Dynasty period, but a complete theoretical framework has not been established yet. Henceforth, the issues were settled in the early Tang Dynasty regarding the relationship among the developmental theory of the Four Heavens of the Seed-People (四種民天), the Heaven of Three Purity, and the Thirty-Two Heavens (三十二天). Accordingly, the structure of Great Canopy Heaven (大羅天), the Heaven of Three Purity, the Heaven of the Seed-People (種民天), and the Heaven of the Three Realms (三界天) was completed. However, the theory has undoubtedly been revised and expanded over time. This theory of Thirty-Six Heavens has resulted from the accumulation of various accomplishments, embedding multiple meanings. A number of subjective interpretations were added to it. Furthermore, the divinity of the Jade Emperor (玉皇) was included during the Song-Yuan period. In other words, the theory of Thirty-Six Heavens is a collective term for the theory of heavenly realm (天界理論) based on the theme of heaven.

keywords
Daoist view of heavenly realm, the theory of Thirty-Six Heavens, the Lingbao Scripture, the Scripture of Supreme Purity, accumulated layer


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