바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

logo

메뉴

논문 상세

아동의 비순응 및 공격행동 개선을 위한 인지행동치료의 개발

The Effect of Depressive Symptoms on Marital Communication

초록

본 연구에서는 아동의 비순응 행동 및 공격 행동을 치료하기 위한 인지행동치료프로그램을 개발하고 그 효과를 검증하는 것을 목적으로 하였다. 연구대상은 초등학교 2, 3, 4학년으로 부모보고에서 K-CBCL 공격성척도 T점수 62이상, KEDI-WISC IQ 90 이상인 아동 중 부모가 아동의 행동개선을 희망한 34명으로, 이들은 4∼6명으로 구성된 7개의 집단으로 나뉘어 총 15회기의 인지행동치료 프로그램에 참가하여 그중 29명이 프로그램을 마쳤다. 문제해결기술훈련을 중심으로 구성된 인지행동치료프로그램에 참여한 아동들은 사후평가에서 사전평가에 비하여 갈등상황에 대한 문제해결반응을 더 많이 생각해낼 수 있었으며, 치료 회기내의 행동평가에서도 치료진행에 따라 문제해결행동이 유의하게 증가하였고, 부모의 평가에서 공격성, 비행 등의 외현적 문제가 유의하게 감소하였다. 반면 교사가 평가한 아동의 사회기술에서는 유의한 변화가 관찰되지 않았다. 공격행동에 대한 인지행동치료의 효과를 집과 학교 상황에까지 일반화시키고 장기적으로 효과를 유지시키기 위하여 부모와 교사를 치료에 개입시키는 방안 및 치료 회기를 연장하는 방안이 논의되었다.

keywords

Abstract

The primary purpose of the present study was to develop and evaluate the effects of cognitive behavioral treatment program for noncompliant and aggressive behavior in children. Thirty four children between the 2nd and 4th grade in the elementary school with K-CBCL Aggressive Scale T score above 62 and IQ above 90 formed, 7 treatment groups with 4-5 children each and participated in the cognitive behavioral treatment(CBT)program. Of the 34 children, 29 completed the 15 session program consisting primarily of problem solving skills training. The children who participated in the CBT showed a significant increase in the number of problem solving responses to hypothetical conflict situations at the post-test and in problem solving behaviors within treatment sessions with the progress of treatment. The CBT children also showed a significant decrease in the K-CBCL externalizing behavior problem score. However, there was no significant change in the teacher-rated social skills. The results were discussed in terms of a need to explore ways to strengthen treatment intensity so as to ensure generalization and long term maintenance of treatment effects.

keywords

logo