웹사이트는 기존의 정보의 저장소로서의 역할에서 벗어나 이용자와의 커뮤니케이션과 상호작용을 위한 동적인 정보접근 수단으로 변화하고 있다. 이러한 기능이 효과적으로 수행되기 위해서는, 웹사이트에 수록되는 정보는 체계적이며 이용자가 쉽게 이해할 수 있는 방식으로 조직되어야 한다. 이러한 측면은 대학 웹사이트에서는 더욱 중요한 의미를 갖게 된다. 하지만, 현재의 대학 웹사이트에서 채용하고 있는 정보구조에는 이용자의 정보요구가 반영되지 않고 있으며, 일률적인 체계로 정보를 조직함으로써 웹사이트 전체의 효용성을 저하시키고 있다. 이러한 문제를 해결하기 위해서, 본 연구는 이용자의 정보요구를 최대한 반영하고 웹사이트 전체의 정보접근성을 확보할 수 있는 대학 웹사이트의 정보구조를 제안하는데 그 목적을 두고 있다.
In the current information environment, the concept of a website has been transformed from the repository of information to means of accessing information which can communicate and interact with users. To function well as an accessing tool to information, the information embedded in a website should be organized in a way that users can easily understand the whole informational structure. This aspect of a website might be more important to a university's website. However, the informational structures which current university's websites adopt do not reflect their users' information needs. They construct their structure uniformly, and it causes the decrease of the websites' usability. To solve these problems, this study proposes a new and systematical way of constructing a university's website which can reflect users' information needs and ensure the usability of the websites.
박종무. (2002). 미국 주요대학의 웹사이트 내용분석 및 평가. 10(2), 33-56.
이란주. (1998). 도서관 홈페이지 설계에 관한 연구-인터페이스와 정보자료구성 을 중심으로. 32(4), 142-157.
최상기. (2000). 대학도서관 웹사이트 설계에 관한 연구. 17(4), 137-155.
최흥식. (2002). 국내 대학도서관 웹사이트 메뉴 구조와 용어 분석. 19(4), 137-161.
Bannon, L. (2004). Constructing common information spaces. , -.
Berners-Lee, Tim. (2000). Weaving the Web: The original design and ultimate destiny of the World Wide Web by its inventor. , -.
Blair. (1990). Language and rep-resentation in information retrieval. , -.
Buckland. (1991). “Information as thing ” Journal of the American Society for Information Science. , 351-360.
Bush, Vannervar. (1996). As we may think. 3(2), 35-46.
Dillon, A. (2002). Information architecture in JASIST: Just where did we come from?. 53(10), 821-823.
Elaine G. Toms. (2000). Information interaction: providing a framework for information artecture. 53(10), 855-862.
Farkas, David K. (2002). Principles of web design. , -.
Fuller, Diane M. (2001). Ensuring quality website redesign: the University of Mary- lands experience. 89(4), 339-345.
Garrett, Jesse James. (2003). Elements of user experience: user-centered design for the Web. , 38-159.
Gullikson, S. (1998). The impact of information architecture on academic web site usability. 17(5), 293-304.
Haverty, M. (2002). Information architecture without internal theory: An inductive design process. 53(10), 839-845.
Jacobson, R. (1999). Information design. , -.
Lesser, Eric. (2000). Knowledge and communities. k, -.
Matsumoto, Miho. (2002). A research of information architecture and design methods for academic society’s website. 1(3), 125-131.
Morville, Peter. (2001). The speed of information architecture. , -.
Nielsen, Jakob. (1998). Designing websites with authority: Secrets of an infor- mation architect. , -.
Norman. (19931999). Things that make us smart. , -.
(1999). Available at: http://petra.euitio.Assessing the quality of academic websites: a case studyuniovi.es/Actividades/cursos_verano_9900/Olsina_NRHM.pdf. , -.
Riva, Giuseppe. (2003). Towards Cyber- Psychology: mind, cognitions and society in the internet age. , -.
Rosenfeld, Louis. (1998). Information architecture for the World Wide Web. , 26-46.
Spiteri, L. F. (1999). The essential elements of faceted thesauri. 28(4), 31-47.
Toms, Elaine G. (2000). Information Interaction: providing a framework for information architecture. 53(10), 855-862.
Originally published in Atlantic Monthly. , -.