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  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

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정보문화 창조과정에 관한 연구

A Study on the Information Cultural and Creating Process

정보관리학회지 / Journal of the Korean Society for Information Management, (P)1013-0799; (E)2586-2073
2004, v.21 no.4, pp.295-314
https://doi.org/10.3743/KOSIM.2004.21.4.295
장우권 (전남대학교)

초록

문화란 정보사회를 살아가며 누리고 있는 물질적, 정신적 생활양식의 복합체로 볼 수 있다. 즉 어떤 특정지역의 구성원들이 공유하고 있는 습득된 지식, 믿음, 기술, 행동들을 모두 포함하는 생활양식이다. 사람들은 정보와 문화가 새로운 부가가치를 창출하는 시대라고 한다. 이와 같은 두 가지 개념의 공통점은 보이지 않은데 있으며, 인간의 내면의 세계에서 창조되는 것으로 수많은 경험과 체험에서 나온다고 볼 수 있다. 이러한 정보문화가 글로벌화 되고 있다. 따라서 이 연구에서는 정보문화의 확산을 위해 필요한 이론적 근거로서 사례를 중심으로 정보문화 창조과정의 모형을 제시하고 있다.

keywords
정보문화, 정보문화 창조과정, 정보의 구조, 정보의 행동, 정보의 연결, 정보의 내력, 정보의 취급Information Cultural, Information Cultural Creating Process, Information Structure, Information Behaviour, Information Network, Information Origin, Information Management

Abstract

Information cultural is the compound of the physical and spirit livelihood mode in the knowledge and information age. They are the livelihood mode including obtained knowledge, belief, technology, and behaviour and so on shared members of the special boundary of land. The 21st century called people is the age to create the new added value of information and cultural. Thus information cultural is becoming the global. This study aims to propose model on the information cultural creating processes for information cultural magnification based on theory and the necessaries for the undertaking of a work in the side global.

keywords
정보문화, 정보문화 창조과정, 정보의 구조, 정보의 행동, 정보의 연결, 정보의 내력, 정보의 취급Information Cultural, Information Cultural Creating Process, Information Structure, Information Behaviour, Information Network, Information Origin, Information Management

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