본 연구는 정규 과목으로서 정보이용교육을 수강하는 대학생들을 대상으로 이들의 컴퓨터활용능력과 도서관 관련 지식이 이용빈도와 정보활용능력에 어떠한 영향을 미치는지를 조사하고, 이용빈도와 정보활용능력은 어떠한 상관관계가 있는지를 분석하여 보다 나은 정보이용교육의 수업 방향을 제시하고자 함을 목적으로 하였다. 서울경기지역 소재 7개 대학의 8개 수업 수강생들을 대상으로 자료를 수집하였으며, 가설검증을 통해 변인들의 상관관계를 분석하였다. 정보이용교육의 중요성에 대한 대학당국의 인식과 더불어 향후의 정보이용교육은 도서관자료를 이용한 학술정보활용 중심으로 이루어져야 할 것임을 제안하였다.
The purpose of this study is to reveal how undergraduate students' computer literacy and library knowledge can affect their frequency of library material use and information literacy, and analyze the correlations between frequency of library material use and information literacy. Data were collected by distributing questionnaires to students of 7 universities in 8 credit-given user education courses, and correlations with variables were analyzed through hypothesis testing. It was suggested that with strong support of university administration, user education should be taught by using more of scholarly library material.
강혜영.. (2002.). 정보이용능력 교육 프로그램의 비교 연구.. , 297-320.
고영만. (2004.). 대학생을 위한 정보문해 교수-학습 모형 개발 연구.. , 67-87.
고종호. (2001.). 도서관 정보화의 성과지각 및 서비스품질이 이용자만족과 재이용 의사에 미치는 영향.. , -.
박남진. (2000.). 대학도서관 이용자교육 형태에 따른 교육적 효율성 비교분석.. , -.
유소영.. (2004a.). 정보이용 능력 기준과 정보처리 학습모형에 관한 연구.. , 251-269.
유소영. (2004b.). 정보이용능력교육과 학교수업방법에 관한 연구 정보조직력 향상을 위한 정보처리 학습모형의 사용을 중심으로.. , 247-261.
유재옥.. (1996.). 온라인 탐색자의 개인적 특성에 관한 문헌연구.. , 39-60.
이정연. (2005.). 대학생의 정보활용능력 평가모형 개발에 관한 연구.. , -.
이현실. (2004.). 델파이 조사를 이용한 정보활용능력 교육 항목 개발 연구.. , 303-322.
전국대학연감편찬위원회. (2005.). 全國大學年鑑.. , -.
진혜영. (2003.). 국내 대학의 정보이용능력 교양교육의 표준 지침 수용에 관한 연구.. , 285-294.
ACRL.. (2005). 2000. Information literacy competency standards for higher education. , -.
ACRL IS Research and Scholarship Com- mittee. (2003.). “Research agenda for library instruction and information literacy.”. , -.
accessed August 25. (2005). American Library Association. 1989. Ameri- can Library Association Presidential Committee on Information Literacy. , -.
Carter. (2002). “Doing the best you can with what you have lessons learned from outcomes assessment.. , 1 36-2 41.
Cudiner,. (2001). “Comparing the effectiveness of different presentation formats for workshops on introductory library skills.” Research Strategies. , 49-61.
Dunn. (2002). “Assessing information literacy skills in the California State University a progress report.”. , 1 26-2 35.
Fonseca. (2000). “Incorporating the internet into tra- ditional library instruction.”. , 1041-7915.
Holman. (2000). “A Comparison of Computer-Assisted Instruction and classroom bibliographic instruction.”. , 15-.
Meulemans. (2001). “Educating instruction librarians: A model for library and information science education.”. 18(4), 253-264.
Mizrachi,. (2004). Computer attitudes and library anxiety among undergraduates a study of Israeli B.Ed students.”. , 29-38.
Opaleke, J. S.. (1998.). Effect of the user education programme on undergra- duate students' library exploration at the University of Ilorin.”. , 275-287.
Portmann. (2004.). “Assessing the effects of library instruction.” The Journal of Academic Librarianship. , 461-465.
Shapiro,Jeremy J. (2005). “Information literacy as a li- beral art.”. , -.
Tag. (2004.). “A Library instruction survey for transfer students impli- cations for library services.”. , 102-108.
Ury. (1997.). Johnson and Joyce A. Meldrem. “Teaching a heuristic approach to information retrieval.”. , 39-47.
Warner. (2003.). “Programmatic assessment :turning process into practice by teaching for learning.” The Journal of Academic Librarianship. , 169-176.
Marjorie M. (1997). “Integrating information literacy into the curriculum.” Research Strategies. , 80-88.
Marjorie M.. (1997). Integrating information literacy into the curriculum.”. , 80-88.