바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

ACOMS+ 및 학술지 리포지터리 설명회

  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

logo

대학도서관 전자저널이용자의 이용행태와 만족도에 관한 연구 - K대학교 도서관이용자를 중심으로 -

A Study on the Behaviors and Customer Satisfactions of University Library Users of the Electronic Journals

정보관리학회지 / Journal of the Korean Society for Information Management, (P)1013-0799; (E)2586-2073
2006, v.23 no.4, pp.129-146
https://doi.org/10.3743/KOSIM.2006.23.4.129
오동근 (계명대학교)
김숙찬 (계명대학교)
  • 다운로드 수
  • 조회수

초록

이 연구에서는 K대학의 대학교수 및 일반대학원 재학생 367명을 대상으로 설문지법을 이용하여 전자저널의 이용행태와 전자저널의 서비스품질(서비스의 적합성, 이용의 편리성, 홍보, 이용교육) 및 무료이용지각이 고객만족에 미치는 영향과 이러한 고객만족이 전자저널에 대한 충성도, 도서관 방문빈도에 미치는 영향을 실증적으로 분석하였다. 분석결과 이용자들은 대략 6 : 4의 비율로 전자저널을 선호하고, 이용 및 검색, 접근의 편리성을 전자저널 선호의 주된 이유로 들었다. 전자저널의 서비스품질의 각 차원은 고객만족에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 무료이용지각은 유의수준 .1에서 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 또한 고객만족은 충성도에 정(+)의 영향을 미치고 도서관 방문빈도에 부(-)의 영향을 미치는 것으로 분석되었다.

keywords
Electronic Journal, WEB DB, Customer Satisfaction - Not-for-profit Organization, User Satisfaction, Re-Use Intention, 전자저널, 웹 DB, 고객만족 - 비영리조직, 이용자만족도, 재이용의도

Abstract

This study analyzed the user behaviors of the electronic journal users and the influences of service quality of electronic journals on the customer satisfactions, customer loyalty, and frequency of visit to the library building. Approximately 60 percent of users prefer e-journal to printed formats. Service quality of electronic journal was measured by four dimensions: reliability of service, convenience of service, public relations, and user instructions. 100 faculty members and 267 graduate school students were surveyed using questionnaires. It was concluded that each dimensions of service quality positively influenced on the customer satisfactions, and customer satisfaction positively influenced on loyalty, and negatively on frequency of visit to the library building.

keywords
Electronic Journal, WEB DB, Customer Satisfaction - Not-for-profit Organization, User Satisfaction, Re-Use Intention, 전자저널, 웹 DB, 고객만족 - 비영리조직, 이용자만족도, 재이용의도

참고문헌

1.

김혜련. (2000.). 대학도서관에서의 전자저널 관리방안에 관한 연구. , -.

2.

노진구. (1997). 전자잡지의 발달과 미래.. 26, 441-478.

3.

배금표. (2000). 전자잡지의 평가 요소.. 7, 95-100.

4.

오동근. (2004). 공공도서관 이용자의 부정적 구전에 관한 연구 대구지역 공공도서관이 용자를 중심으로.. 35(4), 129-147.

5.

오동근. (2005). 공공도서관의 서비스품질이 이용자만족도와 충성도에 미치는 영향. 정보관리학회지, 22(4), 61-78.

6.

윤만영. (2004.). 대학도서관 전자저널의 수집 및 관리에 관한 연구. , -.

7.

이명희. (2004.). 대학의 전자저널 서비스 이용실태와 만족도 향상 방안 연구. , -.

8.

이세라. (1999.). 온라인 학술저널과 인쇄학술저널의 이용자에 대한 비교분석 한국전 자통신연구원의 사례분석. , -.

9.

이지영. (2004.). 이용자특성과 탐색서비스 특성에 따른 대학도서관 전자저널의 이용자 만족도에 관한 연구. , -.

10.

정동렬. (1999). 전자학술저널의 이용행태 분석에 의한 관리방안 연구.. 33(3), 5-21.

11.

Abels, Eileen G. (1996). Factors that influence the use of electronic networks by science and engineering faculty at small institutions.Journal of the American Society for Information Science. 47(2), 146-158.

12.

Bar-Ilan, J.. (2005). Preference for electronic format of scientific journals A case study of the Science Library users at the Hebrew University. 27, 363-376.

13.

Debowski, Shelda. (2000). The Hidden user: providing an effective service to users of electronic information sources. 16(4), 175-180.

14.

Martensen, A.. (2003). Improving library users' perceived quality, satisfaction and loyalty.. 29(3), 140-147.

15.

Oh. (2003). Complaining behavior of public library users in South Korea. 25(1), 43-62.

16.

(2004). Complaining behavior of academic library users in South Korea. 30(2), 136-144.

17.

A. V. A. Zeithaml and L. L. Berry. 1985. A conceptual model of service quality and its implications for future research. Journal of Marketing. , 41-50.

18.

(1994). Reassessment of expectations as a comparison standard in measuring service quality implications for further research Journal of Marketing. , 111-124.

19.

Rusch-Feja, D.. (1999). Evaluation of usage and acceptance of electronic journals Results fo an electronic survey of Max Planck Society researchers including usage statistics from Elsevier. 5(10), 82-87.

20.

Voorbij, H.. (2006). The use of electronic journals by Dutch researchers A descriptive and exploratory study.. 32(3), 223-237.

21.

Voorbij, H.. (2006). The use of electronic journals by Dutch researchers A descriptive and exploratory study.. 32(3), 223-237.

정보관리학회지