기관 리포지토리는 오픈 액세스 운동을 실현할 수 있는 핵심적인 체제의 하나로 알려져 있다. 한국교육학술정보원은 학술 정보 공유 공간으로 대학 기관 리포지토리 컨소시엄인 dCollection을 2003년에 구성하여 현재 62개의 국사립 대학들이 회원 대학으로 참가하고 있다. 본 연구의 목적은 2005년도에 구축된 dCollection 평가 모형을 조사 도구로 활용하여, 40개의 대학 기관 리포지토리의 운영 현황을 파악하고, 이러한 조사 결과를 기초로 하여 dCollection 자료의 등록률 및 이용율 향상에 초점을 맞춰 국내 기관 리포지토리의 발전 방안을 제안하여 효율적인 국가지식정보 유통체제의 인프라 구축을 목적으로 한다.
Building institutional repositories is known as one of powerful methods for realizing the open access movement. The Korean Education and Research Information Service(KERIS) proposed to organize institutional repositories into a consortium, called "dCollection (Digital Collection)," composed of 62 universities since 2003. The purpose of this study is to investigate the current state of 40 member universities of dCollection using the evaluation model including 4 categories and 39 indicators, and, based on the survey outcomes, to pinpoint the procedural or performance weak points of the dCollection systems in order to find its customized solutions focusing on the improvement of use and self-archiving rates.
(2004). Evaluation Roots. Newbury Park. , -.
(2006). The Institutional Repository. , -.
(2005). Institutional Repository Deployment in the United States as of Early 2005. 11(9), -.
(2005). How were digital libraries evaluated? Paper presented at Libraries in the Digital Age(LIDA 2005. , -.
(2005). Developing multi-method, iterative, and user-centered evaluation strategies for digital libraries: functionality, usability, and accessibility. , -.
(2006). The MIRACLE(Making Institutional Repositories in A Collaborative Learning Environment) Project.. , -.
(2005). Academic Institutional Repositories: Deployment Status in 13 Nations as of Mid 2005. 11(9), -.
(2006). 국립대학도서관보. 24, -.
(2005.). 국가지식정보 유통체제 마련을 위한 평가모형 및 표준 업무 모델 개발 연구 . KERIS 연구보고 KR 2005-14.. , -.
(2005). dCollection 표준 업무 지침서 2005. , -.
(2006). 회원교편람 2006. , -.
(2006). 회원교편람 2006. , -.