바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

ACOMS+ 및 학술지 리포지터리 설명회

  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

logo

  • P-ISSN1013-0799
  • E-ISSN2586-2073
  • KCI

국내 대학도서관 가상현실(VR) 서비스에 관한 사례 연구

A Case Study on Virtual Reality Service at a University Library

정보관리학회지 / Journal of the Korean Society for Information Management, (P)1013-0799; (E)2586-2073
2020, v.37 no.3, pp.133-156
https://doi.org/10.3743/KOSIM.2020.37.3.133
이기영 (이화여자대학교 일반대학원 문헌정보학과 석사과정)
정연경 (이화여자대학교 문헌정보학과)

초록

본 연구의 목적은 4차 산업혁명이 도래하면서 VR 산업에 대한 관심이 높아지고 기술에 대한 접근성이 강화됨에 따라, 국내 대학도서관 중 VR 서비스를 제공하고 있는 대학도서관에 대한 이용자 평가를 통해 서비스 개선 방안을 제안하는 것이다. 이를 위해 도서관 VR 서비스의 종류와 현황을 분석한 후, VR 서비스 이용자 설문 조사와 심층 면담을 통해 이용자 평가를 수행하였고, 이용자 의견과 선행 연구 및 사례들을 종합하여 대학도서관에서의 VR 서비스 개선 방안을 제안하였다.

keywords
가상현실, 대학도서관, 도서관서비스. 이용자 평가, 4차 산업혁명, virtual reality, university library, library service, user evaluation, fourth industrial revolution

Abstract

The purpose of this study is to propose ways to improve the Virtual Reality (VR) service in Korea through the user evaluations of a university library that provide users with VR experiences as a new technology. With the advent of the 4th industrial revolution, interests in the VR industry increase and access to technology is strengthened. The kinds of VR services at the university libraries and the status of VR services at the domestic and foreign libraries were analyzed. After carrying out user surveys and in-depth interviews with VR service users, improvement plans were suggested according to the users’ opinions and the analysis of domestic and foreign case studies.

keywords
가상현실, 대학도서관, 도서관서비스. 이용자 평가, 4차 산업혁명, virtual reality, university library, library service, user evaluation, fourth industrial revolution
투고일Submission Date
2020-08-23
수정일Revised Date
2020-09-18
게재확정일Accepted Date
2020-09-23

정보관리학회지