바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

logo

The Effects of Consumers' Psychological Characteristics on Dysfunctional Consumer Behavior and Life Satisfaction

Abstract

The purpose of this study was to analyze the effects of Consumers' Psychological Characteristics on dysfunctional consumer behavior and life satisfaction by structural equation model. To this end, online survey was carried out by a professional marketing research firm with respondents in Seoul/Gyeonggi-do region, and 300 responses were input for statistical analysis. The major findings of this study can be summarized as follows: First, inferiority feelings showed insignificant influence to black consumer behavior. On the other hand, aggression was positively influenced by inferiority feelings. Second, aggression showed a positive effect on dysfunctional consumer behavior. Third, dysfunctional consumer behavior showed a positive effect on life satisfaction. Finally, aggression showed a negative effect on life satisfaction. Overall, inferiority feelings was found to be indirectly related through aggression, to dysfunctional consumer behavior. Contrary to ordinary expectations, dysfunctional consumer behavior leads to an increase in life satisfaction. Based on these results, theoretical and practical implications were discussed.

keywords
Inferiority Feelings, Aggression, Black Consumer, Life Satisfaction

Reference

1.

김계현 (1995). 상담심리학. 서울: 학지사.

2.

김교헌 (2000). 분노 억제와 고혈압. 한국심리학회지: 건강, 5, 181-192.

3.

김난도 (2007). 사치의 나라: 럭셔리 코리아. 서울: 미래의 창.

4.

김응만 (1995). 열등감 해소 프로그램이 고등학생의 열등감 해소에 미치는 영향에 관한 실험연구. 충북대학교 대학원 석사학위논문.

5.

김재휘, 김태훈, 전진안 (2008). 체면이 비계획적 상향소비에 미치는 영향. 한국심리학회지: 소비자․광고, 9(2), 149-168.

6.

김진경 (2012). 아동과 청소년의 공격성과 외로움간의 관계에 대한 생활만족도의 매개효과. 한국가정관리학회지, 30(1), 55-64.

7.

김필진 (2006). 신학과 문화 제15집. 대전: 신학대학교.

8.

김형수, 김흥규 (2006). 초․중․고 및 대학생들의 열등감이 정신건강에 미치는 영향. 교육의 이론과 실천, 11(1), 37-69.

9.

국립국어연구원 (2008). 표준국어대사전. 서울: 국립국어원.

10.

곽금주, 김하연 (1991). 청소년의 반사회성과 사회정보처리과정간의 관계(I). 한국심리학회지: 발달, 4(1), 145-156.

11.

금창민 (2013). 중․고등학생의 스마트폰 ‘중독 경향성(proneness)’과 정신건강문제에 관한 연구. 서울대학교 석사학위논문.

12.

노안영, 강영신 (2006). 성격심리학. 서울: 학지사.

13.

대한상공회의소 (2011). 블랙컨슈머로 인한 기업피해현황과 대응과제 조사. http://www. korcham.net.

14.

대한상공회의소 (2013). 중소기업 블랙컨슈머 대응실태 조사. http://www.korcham.net.

15.

박경애 (2004). 문제고객에 대한 탐색적 연구-서비스 종업원의 관점에서. 한국의류산업학회지, 6(2), 177-183.

16.

박자경 (2009). 장애인의 삶의 만족도 모형 구축 및 검증에 관한 연구. 성균관대학교 박사학위논문.

17.

배재현, 최보가 (2006). 남자 청소년의 우정관계에서 발생하는 질투정서와 부적응적 정서조절전략 및 공격성과의 관계. 대한가정학회지, 44, 87-102.

18.

서수균 (2011). 비합리적 신념과 공격성 사이에서 부적응적 인지전략과 대인관계양상의 매개효과. 한국심리학회: 상담 및 심리치료, 23(4), 901-919.

19.

서주희, 송인숙 (2006). 공적불만대응행동에서 나타나는 소비자의 문제행동. 소비자 정책교육연구, 2(2), 65-84.

20.

염동섭, 이철영 (2013). 한국인의 사회심리특성과 소비의례화 성향이 명품 소비자태도에 미치는 인과모형분석. 한국심리학회지: 소비자․광고, 14(2), 269-293.

21.

이승훈 (2011). 블랙컨슈머. 경기도: 북스페이스.

22.

이은경, 이은미, 전중옥 (2013). 블랙컨슈머행동의 개념화와 척도개발에 관한 연구. 마케팅관리연구, 18(4), 183-207.

23.

이영숙 (2011). 카지노고객의 불량행동이 감정부조화와 감정노동전략에 미치는 영향. 경기대학교 박사학위논문.

24.

이유재 (2002). 불량고객의 유형과 전략적 관리. 경영논집, 36(4), 115-139.

25.

이유재, 공태식 (2004). 서비스 공정성이 고객 불량행동에 미치는 영향에 관한 연구. 부정적 감정과 고객몰입의 매개효과. 마케팅연구, 19(4), 185-210.

26.

이정이 (2009). 열등감과 분노 간 관계에서 특성분노와 기분인식의 중재효과. 고려대학교 교육대학원 석사학위논문.

27.

이춘재 외 공역 (2006). 발달정신병리학: 영아기부터 청소년기까지. 서울: 박학사.

28.

이효재, 지 순, 박매자 (1979). 한국 저소득층노인생활에 관한 사회, 경제 및 공간 문제 연구. 한국문화논총, 34, 239-288.

29.

오상아 (2013). 고객불량행동과 항공 객실승무원의 감정노동이 직무스트레스 및 직무 성과에 미치는 영향. 세종대학교 석사학위논문.

30.

임기홍 (2000). 고등학생의 열등감과 관련 변인. 서울대학교 석사학위논문.

31.

윤완기 (1994). 부모의 체벌과 아동의 공격성과의 관계. 원광대학교 석사학위논문.

32.

임희섭 (1996). 삶의 질의 개념적 논의. 한국행정연구, 1(5), 5-18.

33.

장주효 (2010). 노인의 생활영역만족이 삶의 만족도에 미치는 영향관계 연구. 대구대학교 박사학위논문.

34.

정규엽, 이승헌, 심성우 (2008). 캐주얼 다이닝 레스토랑의 서비스 불공정성이 고객불량행동 의도에 미치는 영향. 호텔경영학연구, 17(2), 52-70.

35.

정선양 (2002). 초등학교 4, 6학년 아동의 열등감과 귀인성향과의 관계연구. 서울여자 대학교 대학원 석사학위논문.

36.

최성재 (1986). 노인의 생활만족도척도 개발에 관한 연구. 한국문화원논총: 사회과학편, 49, 233-258.

37.

최영래, 이재희 (2011). 여가스포츠 참여자의 신분의식과 체면민감성이 과시적 여가소비에 미치는 영향. 한국체육학회지, 50(4), 1-11.

38.

최현주 (2010). 서비스공정성과 고객 접점서비스가 고객불량행동 의도에 미치는 영향. 한남대학교 대학원 석사학위논문.

39.

한수진 (2007). 명품구매 경험에 따른 명품구매 행동 분석. 한국가정관리학회지, 25(3), 137-149.

40.

홍경자, 박영준, 정수희 (2002). 개인심리학적 집단상담이 열등감 수준과 사회적 관심 에 미치는 효과. 상담학연구, 3(1), 63-80.

41.

Adler, A. (1956). Organ inferiority and compensation. In Ansbacher H.L. and Ansbacher, R. (Eds.), The individual psychology of Alfred Adler. New York: Harper and Row. 22-30.

42.

Adler, A. (1964). Problems of neurosis. New York: Harper Torchbooks.

43.

Anderson, C. A. (2004). A update on the effects of playing violet video game, Journal of Adolescence, 27(1), 113-122.

44.

Aronson, E. (1992). The Social animal. N.Y.: Freeman.

45.

Berkowitz, L. (1993). Aggression: Its causes, consequences, and control. New York, McGraw- Hill.

46.

Bitner, M. J., B. H. Booms, & L. Mohr (1994). Critical service Encounters: The employee's Viewpoint, Journal of Marketing, 58(4), 95-106.

47.

Branden. N. (1971). The psychology of self-esteem: new concept of man's psychological nature. New York: Bantam Books.

48.

Buss, A. H. & Perry, M. P. (1992). The aggression questionnaire, Journal of Personality and Social Psychology, 63, 452-459.

49.

Caruana, A., Ramaseshan, B., & Ewing, M. T. (2001). Anomia and deviant behaviour in marketing: some preliminary evidence, Journal of Managerial Psychology, 16(5), 322-338.

50.

Cassidy, J. & Ahser, S. R. (1992). Loneliness and peer relations in young children, Child Development, 63, 350-365.

51.

Choi, Y. S. (2004). The effects of aggressive and impulsive characteristics on the alcohol-related aggression and marital satisfaction in the male patients with alcohol dependence. Unpublished Master's thesis, Ewha Women's University, Seoul.

52.

Collins, J. M. & Griffin, R. W. (1998). The psychology of counterproductive job performance. In R. W. Griffin, A. O’Leary-Kelly, & J. M. Collins(eds.). Dysfunctional behavior in organizations: Non-violent dysfunctional behavior, Monographs in organizational behavior and relations, 23, Part B, 219-242.

53.

DiGiuseppe, R., Eckhardt, C., Robin, M., & Tafrate, R. (1994). The diagnosis and treatment of anger in a cross-cultural context. Journal of Social Distress and the Homeless, 3(3), 229-261.

54.

Do, K. H., Choi, B. G., & Lee, J. M. (2005). Relation Among Sociometric Popularity, Perceived Popularity and Aggression in Adolescence, Journal of the Korean Home Economics Association, 43(2), 57-67.

55.

Dodge, K. A. & Coie, J. (1987). Social information processing factors in reactive and proactive aggression in children’s peer groups, Journal of Personality and Social Psychology, 55(6), 958-966.

56.

Feindler, E. L. (1989). Adolescent anger control: Review and critique. In Progress in Behavior Modification. Newbury Park, CA: Sage.

57.

Fullerton, R. A. & Punj, G. (1993). Choosing to misbehave: a Structural Model of Aberrant Consumer Behavior, Advances in Consumer Research, 20, 570-574.

58.

Fullerton, R. A. & Punj, G. (2004). Repercussions of Promoting an Ideology of Consumption: Consumer Misbehavior, Journal of Business Research, 57(11), 1239-1249.

59.

Gentry, W. D., Chesney, A. P., Gary, H. E., Hall, R. P. & Harburg, E. (1982). Habitual angercoping styles: Effect on mean blood pressure and risk for essential hypertension, Psychosomatic Medicine, 44(2), 195-202.

60.

Gottlieb, M. M. (1999). The angry self: A comprehensive approach to anger management. Phoenix, Arizona: Zeig, Tucker & Co. Press.

61.

Greer, S. & Morris, T. (1975). Psychological attributes of woman who develop breast cancer: A controlled study, Journal of Psychosomatic Research, 2, 147-153.

62.

Griffiths, M. (1996). Gambling on the Internet: A brief note, Journal of Gambling Studies, 12(4), 471-473.

63.

Harris, L. C. & K. L. Reynolds (2003). The Consequences of Dysfunctional Customer Behavior, Journal of Service Marketing, 6(2), 144-161.

64.

Hazaleus, S, L. & Deffenbacher, J. L. (1986). Relaxation and cognitive treatments of anger, Journal of Consulting and Clinical Psychology, 54, 222-226.

65.

Havighurst, R. J. (1968). Middle age and aging. Chicago: The Univ. of Chicago Press.

66.

Hildingh, C. & Baigi, A. (2010). The association among hypertension and reduced psychological well-being, anxiety and sleep disturbances: A population study. The Scandinavian Journal of Caring Sciences, 24, 366-371.

67.

Hoffman, K. D. & J. E. G. Bateson (1997). Essential of Services Marketing. Fort Worth: Dryden Press.

68.

Huefner, J. C. & H. K. Hunt (2000). Consumer Retaliation as a Response to Dissatisfaction. Journal of Consumer Satisfaction, Dissatisfaction and Complaining Behavior, 13, 61-79.

69.

Jeong, M. J. (2007). Relationships among Self-Efficacy, Perceived Psychological Home Environment, Physical Satisfaction and Aggressiveness. Unpublished Master's thesis, Sogang University, Seoul.

70.

Kaiser, C. & Berndt, D. (1985). Predictors of loneliness in the gifted adolescent, Gifted Child Quarterly, 29, 74-77.

71.

Lance, C. E., Mallard, A., & Michalos, A. C. (1995). The test of the casual directions of global-life facet satisfaction relationships, Social Indicators Research, 34, 69-92.

72.

Lee, O & M. Shin (2004). Addictive Consumption of Avatars in Cyberspace, CyberPsychology and Behavior, 7(4), 417-420.

73.

Lovelock, C. H. (2001). Services Marketing People, Technology, Strategy, 4th ed, Upper Saddle River, NJ: Prentice Hall.

74.

Mallard, A. G., Lance, C. E., & Michalos, A. C. (1997). Culture as a moderator of overall life satisfaction-life facet satisfaction relationships, Social Indicators Research, 40, 259-284.

75.

May, L. N., Byrd, D. A., Brown, K., Beckman, T., & Sizemore, J. (2007). Exploring the relationships among hurt reactivity, social adjustment, and psychological well-being, Psychology Journal, 4(2), 50-57.

76.

Michalos, A. C. (1985). Multiple discrepancies theory(MDT), Social Indicators Research, 16, 347-413.

77.

Mills, M. K. & Bonoma, T. V. (1979). Deviant Consumer Behavior: A Different View, Advances in Consumer Research, 6(1), 347-352.

78.

Moore, T., Stuart, G. L., McNulty, J. K., Addis, M. E., Cordova, J. V., & Temple, J. R. (2010). Domains of masculine gender role stress and intimate partner violence in a clinical sample of violent men, Psychology of Violence, 1(S), 68-75.

79.

Neugarten, B. L., Havighurt, R. J., & Tobin, S. S. (1961). The Measurement of Life Satisfaction, Journal of Gerontology, 16(2), 134-143.

80.

Novaco, R. (1979). The cognitive regulation of anger and stress. In P. C. Kendell & S. C. Hollon (Eds), Cognitive-behavioral interventions: Theory, research and procedures, (pp. 241-285). New York: Academic Press.

81.

Myers, D. G. (2007). Psychology(8th Ed.). New York and Basingstoke: Worth Publishers.

82.

Novaco, R. W. (1994). Anger as a risk factor for violence among the mentally disordered. In J. Monahan & H. Steadman (Eds.). Violence and mental disorder: Developments in risk assessment. Chicago: The University of Chicago Press.

83.

Orpinas, P. & Frankowski R. (2001). The aggression scale: a self-report measure of aggressive behavior for young adolescents, Journal of Early Adolescence, 21(1), 51-68.

84.

Pan, H. S., Neidig, Peter H., & O'Leary, K. D. (1994). Predicting mild and severe husband-to- wife physical aggression, Journal of Consulting and Clinical Psychology, 62(5), 975-981.

85.

Park, S. Y. & Doh, H. S. (1997). The Relations between Family Functioning and Self -Esteem and Loneliness in Adolescents, Korean Journal of Child Studies, 19(1), 229-244.

86.

Park, J. Y. (2007). Effects of Narcissism, Other- oriented Perfectionism, and Aggression on Marital Satisfaction. Unpublished Master's thesis, Korea University, Seoul.

87.

Pavot, W. & E. Diener. (1993). Review of satisfaction with life scale, Psychological Assessment, 5, 164-172.

88.

Rose, R. L. & Neidermeyer, M. (1999). From Rudeness to Road Rage: The Antecedents and Consequences of Consumer Aggression, Advances in Consumer Research, 26(1): 12-17.

89.

Schultz, D. & Schultz, S. E. (1998). Theories of personality(6th Ed.). Pacific Grove, California; Brooks/Cole.

90.

Shaffer, D. R. (1993). Development Psychology: Childhood and Adolescence(3rd Ed.). California: Brooks/Cole.

91.

Smith, R. H., Turner, T. J., Garonzik, R., Leach, C. W., Urch-Druskat, V., & Weston, C. M. (1996). Envy and Schadenfreude, Personality and Social Psychology Bulletin, 22, 158-168.

92.

Sousa, L. & Lyubomirsky, S. (2001). Life Satisfaction in J. Worell(Ed.). Encylopedia of Women and Gender: Sex similarities and differences and the impact of society on gender. 2, 667-676.

93.

Spielberger, C. D., Jacobs, G., Russell, S., & Crane, R. (1983). Assessment of anger: The state-trait anger scale. In J. N. Butcher & C. D. Spielberger(Eds.), Advances in personality assessment. Hillsdale, NJ: Erlbaum.

94.

Yun, H. H., Kim, H. H., & Kim, K. Y. (2010). The Relationship between Perceived Popularity and Aggression in Adolescence: The Mediating Effects of Narcissism, Korean Journal of Child Studies, 31(4), 111-124.

95.

Zemke, R. & K. Anderson (1990). Customer from Hell, Training, 26(2), 25-37.

logo