Article Detail

Home > Article Detail
  • P-ISSN 2671-8197
  • E-ISSN 2733-936X

Two Biography of Kim Yeon Sil and the Life of New Woman Kim Myeong Sun

Korean Studies Quarterly / Korean Studies Quarterly, (P)2671-8197; (E)2733-936X
2016, v.39 no.4, pp.183-207
https://doi.org/10.25024/ksq.39.4.201612.183
LEE JIN-A
  • Downloaded
  • Viewed

Abstract

This study aims to research two biographies of Kim Yeon Sil using the first modern female writer, Kim Myeong Sun(金明淳, 1896‒1951) as a model in the view of gender theory. Concretely while comparing two novels <Biography of Kim Yeon Sil> written by Kim Dong In in 1939, <Modern girl in the 20th century, new biography of Kim Yeon Sil> announced by Jeong Yi Hyeon in 2002, we researched the meaning of visual power inherent in the language and social view on modern girl by revealing the point in which the practical way of being of modern girl Kim Myeong Sun is crossed. Kim Myeong Sun was the first female writer, a innovative modern girl but she was branded as the worst woman among modern girls at that time. This image and symbol has been produced and distributed by the patriarchal culture producers who intended to essentialize the gender specific characteristics while having the emergence of modern girl.<Biography of Kim Yeon Sil> written by Kim Dong In in 1939 was the novel at the peak to otherize Kim Myeong Sun while Jeong Yi Hyeon lashed back the patriarchal view in the position of main character through the similar narrative structure and material, it focused on the restoration of life and destiny of Kim Yeon Sil stuffed in the novel. And this study tried to reveal Kim Myeong Sun’s gender performativity as female subject corresponded to visual power of two biographies of Kim Yeon Sil.

keywords
김연실전(Biography of Kim Yeon Sil), 신김연실전(New biography of Kim Yeon Sil), 김명순(Kim Myeong Sun), 나쁜 여자(bad woman), 김동인(Kim Dong In), 정이현(Jeong Yi Hyeon), 시각 권력(visual power), 젠더적 수행성(gender performativity)


Reference

1

『 開闢』 ,

2

『 文章』 ,

3

『 新東亞』 ,

4

『 新女性』

5

《東亞日報》

6

김경애, 「근대 최초의 여성 작가 김명순의 자아 정체성」. 『 한국사상사학』 제39권, 2011a.

7

김경애 , 「성폭력 피해자/생존자로서의 근대 최초 여성 작가 김명순」. 『 여성과역사』 제14권, 2011b.

8

김별아, 『 탄실』 . 해냄, 2016.

9

김수진, 『 신여성, 근대의 과잉: 식민지 조선의 신여성 담론과 젠더정치, 1920‒1934』 . 소명출판, 2009.

10

레이 초우 지음, 정재서 옮김, 『 원시적 열정』 . 이산, 2004.

11

록산 게이 지음, 노지양 옮김, 『 나쁜 페미니스트』 . 사이행성, 2016.

12

서정자·남은혜 편, 『 한국 근대 최초의 여성 작가 김명순 문학전집』 . 푸른사상, 2010.

13

안혜련, 『 페미니즘의 거울』 . 인간사랑, 2001.

14

엄미옥, 「김동인 소설에 나타난 ‘연애’의 의미 연구: ‘약한 자의 슬픔’, ‘마음이 옅은者여’, ‘김연실전’을 중심으로」. 『 시학과언어학』 제10권, 2005.

15

연구공간 수유+너머 근대매체연구팀 편, 『 매체로 본 근대 여성 풍속사 新女性』 . 한겨레신문사, 2005.

16

장병호, 「근대소설에 나타난 신여성상 고찰: ‘김연실전’, ‘제야’를 중심으로」. 『 청람어문학』 제9권 제1호, 1993.

17

정순진, 「남성 작가가 서술하는 여성의 운명: 김동인의 경우」. 『 성평등연구』 제8권, 2004.

18

정이현, 『 정이현 소설집: 낭만적 사랑과 사회』 . 문학과지성사, 2003.

19

J. 잭 핼버스탬 지음, 이화여대 여성학과 퀴어·LGBT 번역모임 옮김, 『 가가 페미니즘: 섹스, 젠더 그리고 정상성의 종말』 . 이매진, 2014.

20

주디스 버틀러 지음, 조현준 옮김, 『 젠더 트러블』 . 문학동네, 2008.

21

채진홍, 「‘김연실전’ 연구」. 『 한국언어문학』 제49권, 2002.

22

최명표, 「소문으로 구성된 김명순의 삶과 문학」. 『 현대문학이론연구』 제30권, 2007.

23

최윤정, 「김명순 문학연구」. 『 한국문학이론과비평』 제60권, 2013.

24

최혜실, 『 신여성들은 무엇을 꿈꾸었는가』 . ㈜생각의나무, 2000.

25

태혜숙 외, 『 한국의 식민지근대와 여성 공간』 . 도서출판 여이연, 2004.

26

한지희, 『 우리시대 대중문화와 소녀의 계보학』 . 경상대학교출판부, 2015.

상단으로 이동

Korean Studies Quarterly