바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

Korean Journal of School Psychology

The Relationship among Job Stress, Job Satisfaction, and Burnout of the Professional School Counselors

Abstract

This study examined the effects of job stressor on job satisfaction and burnout. We also investigated the mediating effect of burnout on the relationship between job stressor and job satisfaction. The participants of the study were 270 professional school counselors from middle, high school and educational office. Correlations, a multiple regression and hierarchical multiple regression analyses were conducted to analyze the data. The result of the study can be summarized as follows. First, role conflict, role ambiguity, the relationship with school administrator and colleagues were significantly negative on job satisfaction. Second, role overload and relationship with students(clients) had significant effect on burnout. Finally, burnout partially mediated between each subordinate factor of various job stress such as role conflict, role ambiguity, relationship with colleagues and job satisfaction. Also, burnout completely mediated between subordinate factor of job stress such as role overload and relationship with students(clients) and job satisfaction. We designed this study to provide some help in understanding the relationship between job stress, job satisfaction, and burnout for professional school counselor. In addition, this study contributes to the research on decreasing professional school counselors' job stressors and burnout to increase job satisfaction.

keywords
professional school counselor, job stressor, job satisfaction, burnout, 전문상담교사, 직무스트레스요인, 직무만족도, 심리적 소진

Reference

1.

강학구 (1996). 특수학교 교사와 일반학교 교사의 직무스트레스 특징과 요인과의 관계성 분석. 대구대학교 교육대학원 석사학위논문.

2.

권재성 (2008). 재활치료 종사자의 자기 구획화와 지각된 사회적 지지에 따른 심리적 소진에 관한 연구. 카톨릭대 상담심리대학원 석사학위 논문.

3.

김기봉 (2004). 일반계 고등학교 교사의 직무스트레스 지각과 대처수준에 관한 연구. 인천대학교 교육대학원 석사학위논문.

4.

김남희 (1993). 유치원의 조직풍토와 교사의 직무스트레스에 관한 연구. 한국교원대학교 석사학위논문.

5.

김은주 (2002). 간호사의 소진경험과 직무만족과의 관계연구. 경희대 행정대학원 석사학위논문.

6.

김지현 (1995). 유치원 교사의 직무스트레스와 교육활동에 관한 연구. 숙명여자대학교 대학원 석사학위논문.

7.

김태웅 (1999). 역할 및 대인관계스트레스가 조직구성원 태도에 미치는 영향 -조직근거 자기 존중감의 조절 변수를 중심으로- 서강대학교 대학원 석사학위논문.

8.

김화실 (1984). 수간호사의 리더쉽 유형과 간호원의 소진경험정도와의 관계. 간호학회지, 14(1), 21-31.

9.

김희대 (2006). 전문상담교사제도의 구축과 정착 방안. 한국교육정책연구소.

10.

나연금 (2006). 학교사회복지사의 직무스트레스와 직무만족에 관한 연구. 서울여자대학교 대학원 사회사업학과 석사학위논문.

11.

노종희 (2001). 교육행정학 이론과 연구. 서울: 문음사.

12.

박영란 (2005). 초등학교 교사의 직무스트레스와 소진 경험과의 관계. 아주대학교 교육대학원 석사학위논문.

13.

박정희 (2008). 전문상담교사제도의 역사적 발달과정, 한국상담학회 추계 특별심포지움: 기조강연 Ⅱ 원고

14.

박진희 (1994). 상담자의 역할스트레스와 직무만족도에 대한 연구. 연세대학교 교육대학원 석사학위논문.

15.

박희서, 오세윤, 노시평 (2001). 일선공무원의 역할 스트레스가 이직 충동에 미친 영향에 대한 경로분석모형 검증: 남녀 간 차이를 중심으로. 한국행정학보, 35(3), 197-219.

16.

백기복 (2000). 조직행동연구: 조직과 인간의 새로운 만남. 법지사.

17.

서미옥 (2006). 보건교사의 직무스트레스와 직무 만족에 관한 연구: 충청북도 지역 보건교사를 중심으로. 충주대 경영. 행정. 외국어대학원 석사학위논문.

18.

심미향 (2004). 학교 인성교육의 의미와 실천에 대한 고찰. 연세대 정경대학원 석사학위논문.

19.

여선영 (2006). 아동상담자의 자아 탄력성 및 사회적 지지와 심리적 소진과의 관계. 숙명여대대학원 석사학위논문.

20.

오선균 (2001). 보육교사 직무만족과 소진에 관한연구. 청주대 행정대학원 석사학위논문.

21.

유성경, 박성호 (2002). 상담 환경의 위험요소, 지각된 사회적 지지가 상담자의 심리적 소진에 미치는 영향. 한국심리학회지: 상담 및 심리치료, 14(2), 389-400.

22.

이규미, 권해수, 김희대 (2008). 전문상담교사의 초기 정착 과정 분석. 한국심리학회지: 일반, 27(3), 819-837.

23.

이기학, 이동귀, 양은주, 배주미, 김영신 (2008). 전문상담교사 운영 및 활동 매뉴얼. 교육과 학기술부 정책연구소.

24.

이선영, 김한성 (2007). 슈퍼바이저와의 커뮤니케이션이 복지서비스조직 구성원의 스트레스, 소진, 이직의사에 미치는 영향. 언론 과학연구, 7(2), 373-401.

25.

이수현 (2003). 초등학교 교사의 인간관계와 직무스트레스와의 관계 연구. 공주교육대학교 교육대학원 석사학위논문.

26.

이은희 (2003). 간병인의 직무스트레스와 직무만족도와의 관계연구. 이화여자대학교 대학원석사학위논문

27.

이인석, 박문수, 정무관 (2007). 직무소진의 영향요인에 관한연구-금융권 종사자를 대상으로-. 대한경영학회지, 20(6), 2879-2900.

28.

이종목 (1989). 직무스트레스 원인, 결과 및 대책. 서울: 도서출판 성원.

29.

이현정 (2000). 수술실 간호사와 일반병동 간호사의 업무스트레스, 소진경험 비교연구. 전남대학교 대학원 석사학위논문.

30.

조문주 (2007). 불안과 자기 효능감, 사회적 지지가 상담자의 심리적 소진에 미치는 영향. 가톨릭 대학원 석사학위논문.

31.

조영희 (2007). 전문상담교사의 역할수행 및 처우에 대한 만족도. 부산교육대학교 교육대학원 석사학위논문.

32.

차미숙 (2000). 대학병원 간호사의 직무 만족도와 소진 경험정도에 관한 상관관계연구. 조선대 경영대학원 석사학위논문.

33.

최외선 (2003). 정신지체학교 교사의 직무스트레스와 직무 만족도와의 상관관계연구. 대구대학교 교육대학원 석사학위 논문.

34.

하미승, 권용수 (2002). 한국공무원의 직무스트레스 요인과 결과에 관한 연구. 한국행정연구, 11(3), 214-245.

35.

하재윤 (1996). 초등교사의 인간관계와 직무만족에 관한 연구. 경성대 교육대학원 석사학위논문.

36.

허승희 (2000). 우리나라 초등학교 상담의 전문성확립을 위한 과제: 초등학교 전문상담교사 양성과정을 중심으로. 초등교육연구, 14(1), 129-143.

37.

허혜경, 최상순 (1996). 임상간호사의 영적안녕과 직무만족과의 관계. 간호행정학회지, 2(2).

38.

황경열, 소혜정 (2006). 재활상담자의 직무스트레스와 직무만족도에 관한 연구. 한국특수교육학회지, 47, 107~124.

39.

American School counselor Association (1997). The school counselor and comprehensive school counseling program.. Alexandria, VA, Author.

40.

Beehr, T. A., Walsh, J. T., & Taber, T. D. (1976). Relationship of stress to individually and organizationally valued states: higher order needs as moderator. Journal of applied psychology, 61, 41-47.

41.

Cluskey. G. R., & Vaux, A. (1997). Vocational misfit: Source of occupational stress among accountants, Jounal of applied business research, 13(3), p.43-54

42.

Cooper, C. L., & Marshall, J. (1979). Occupational sources of stress: A review of the literature relating to coronary heart disease and mental ill health. Journal of Occupational Psychology, 49, 11-28

43.

Corey, G. (1986). Theory and practice of counseling and psychotherapy(3rd ed.). Monterey, CA: Brooks/ Cole.

44.

G Sand, AD Miyazaki (2000). The impact of social support on salesperson burnout and burnout components. Psychology and Marketing.

45.

Gainer, J., & Jermier, J. M. (1983). Emotional exhaustion in a high stress organization, Academy of Management Journal, Vol. 26, p567-586

46.

Gysbers, N. C., & Henderson, P. (2006). Developing and managing your school guidance and counseling program(4th de.). Alexandria, VA: American Counseling Association.

47.

Hackman, J. R. & G. R. Oldham (1976). Motivation through the design of work. Organizational Behavior & Human Decision Processes, 16(2), 250-279.

48.

Haney, C. J. & Long. B. C. (1989). Role stress, coping effectiveness, and health concern of psychical education teaches. Educ. Res. 13(40), 24-42

49.

Hellriegel. D, Slocumm, J. W. & Woodman, R. W. (1986). Organizational Behaviors. St. Paul: West Publishing Co.

50.

Ivanicevich, J. M., & Matteson, M. T. (1980). Stress and Work: A managerial preventive. Glenview, Illinois: Scott, Foresman and Company.

51.

Jackson, S. E, & Schuler, R. S (1985). A meta-analysis and conceptual critique of research on role ambiguity and role conflict in work settings. Organizational Behavior and Human Decision Processes, 1985, 36, p.16-78

52.

Koeske, G. F., & Koeske, R. D. (1989). Work load and burnout: Can social support and perceived accomplishment help? Social Work, 34, 243-248.

53.

Maslach, C. (1976). Burned-out. Human Behavior, 5(a), 16-22.

54.

Maslach C, Jackson SE, Leiter MP. (1996). Maslach Burnout Inventory Manual. Palo Alto, CA: Consult. Psychol. Press. 3rd ed.

55.

Parker, D. E. & DeCOtiis, T. A. (1983). Organizational determinants of job stress. Organizational Behavior and human performance, 32, 160-177.

56.

Reuben M. Baron & David A. Kenny (1986). The Moderator-Mediator Variable Distinction in Social Psychological Research: Conceptual, Strategic, and Statistical Considerations. Journal of Personality and Social Psychology, 51(6), 1173-1182.

57.

Rizzo, J. R., House, R. J., & Lirtzman, S. I. (1970). Role conflict and ambiguity in complex organizations. Adminstration Science Quarterly, 15, 150-164b.

58.

Show, S. F. Bensky, J. M. Dixon, B. & Bonneau, R. (1981). Burnout among special educators: Causes and coping strategies. paper presented at the ninth Annual Invitational conference on Leadership in special education program, minneapolis, Nobember.

59.

Smith, P. C., Kendall, L. M., & Hulin, C. L. (1969). The measurement of satisfaction in work and retirement: A strategy for the study of attitudes. Chicago: Rand McNally & Co.

60.

Söderfeldt, M., Söderfeldt, B., & Warg, L. E. (1995). Burnout in social work. Social work. 40, 638-646

61.

Thomas J. (1982). Supervisors get burnout, too. Nursing Management, 44-49.

62.

Wittmer, J. (2000). Managing your school counseling program: K-12 developmental strategies(2nd ed). Minneapolis, MN: Educational Media Corporation.

Korean Journal of School Psychology