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  • P-ISSN 2799-7995
  • E-ISSN 2951-2069

대순사상은 세계 문명 위기 해결을 어떻게 도울 수 있는가?

How Can Daesoon Thought Contribute to Resolving Global Civilizational Crises of the World?

대순종학 / Journal of Daesoon Studies, (P)2799-7995; (E)2951-2069
2023, v.5, pp.1-28
https://doi.org/10.23209/jods.2023.5.1
배규한(Kyu-han Bae) (대진대학교)
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초록

이 글은 작금의 전 지구적 세계 문명 위기에 종교가 어떤 역할을 할 수 있는지를 한국종교사상의 관점에서 모색해 보는 것이다. 특히 이 논문의 목적은 세계적 격변기인 구한말 시기에 태동한 대순사상으로 현대세계에 노정 된 문명 위기의 원인은 무엇인지, 문명 위기의 해결과 극복에 왜 해원상생의 법리와 그 사회적 실천이 요구되는지, 해원상생의 실천으로 이어지는 궁극적 세계는 어떠한지를 논리적으로 설명하는 데 있다. 해원상생은 대순사상의 대표적 세계평화 이념이자 원리이다. 증산 성사는 세계와 우주 즉, 천지인 삼계에 누적된 원과 한을 천지공사라는 종교적 대역사와 해원상생의 법리로 근원적으로 해소하면 이 땅 위에 항구적 평화세계인 후천 선경이 도래한다고 예시하였다. 증산 성사의 해원상생의 법리와 후천 선경 예시는 인류가 처한 세계 문명 위기 해결과 극복에 중요한 실마리를 제공하며 아울러 세계 문명 위기에 처한 지구촌에 희망적인 이정표를 제시한다. 전례 없는 천재지변, 기후변화, 폭발적인 인구 증가, 환경오염과 파괴, 자원 부족, 생물 다양성 손실, 불평등과 빈곤, 과잉 소비, 끊이지 않는 전쟁, 축적된 핵무기 등 세계 문명 위기를 드러내는 전 세계적 문제들에 인류와 세계는 머리를 맞대고 다양한 노력을 경주하고 있지만 아직 문제 해결에 필요한 뚜렷한 대안과 합의점은 찾지 못하고 있다. 이 글에서는 ‘세계적 문명 위기와 해원상생’, ‘해원상생과 세계적 문명 위기의 극복’, ‘해원상생의 실천과 항구적 세계평화’라는 3개의 소주제로 나누어 “대순사상은 세계 문명 위기 해결에 어떻게 도울 수 있는가”를 시론적으로 다루고자 한다.

keywords
대순사상, 해원상생, 세계평화, 세계 문명 위기, 인존시대, 선경시대, 평화시대

Abstract

This article aims to apprehend a religious role in resolving present-day global civilizational crises from the perspective of Korean religious thought. Specifically, the purpose of this paper is to describe the causes of civilizational crises that have persisted into modern times, as explained by Daesoon Thought originating in the end of the Joseon era, a period of upheaval. In addition, the study also delves into the reasons why the resolution and overcoming of civilizational crises require the principle of grievance-resolution for mutual beneficence and its social practice. The paper elaborately elucidates the final state of the world established by practicing grievance-resolution for mutual beneficence. Grievance-resolution for mutual beneficence is a representative concept for illuminating world peace as well as the principle. Jeungsan, the Holy Master, foretells that the world, the cosmos, namely the three realms of Heaven, Earth, and humanity, have accumulated grievances and grudges, yet they are resolved through religious reordering and the principle of grievance-resolution for mutual beneficence. Finally, he states that the paradisical land in the Later World represents the eternal peaceful world. This prophecy suggested by Jeungsan, the Holy Master, provides an essential clue for the resolution and overcoming of civilizational crises faced by humanity. Simultaneously, he presents a hopeful milestone to the world in civilizational crises. In the face of unprecedented natural disasters, climate change, explosive population growth, environmental pollution and degradation, resource scarcity, loss of biodiversity, inequality and poverty, excessive consumption, constant wars, and the accumulation of nuclear weapons, humanity and the world are coming together to make various efforts to address global civilization crises. However, as of yet, a clear consensus and viable alternatives needed for problem resolution have not been identified. In this regard, this paper seeks the way in which Daesoon Jinrihoe can help resolve civilizational crises by dividing the topics into three sections: ‘the global civilizational crises and grievance-resolution for mutual beneficence,’ ‘resolution and overcoming of grievance for mutual beneficence and global civilizational crises.’

keywords
Daesoon Thought, Resolution of Grievance for Mutual Beneficence, world peace, crisis of the world civilization, era of human nobility, paradisical era, peaceful era


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