E-ISSN : 2508-4593
현대 생활에서 없어서는 안 될 자동차 등 모든 운송 수단과 생산 시설을 보유한 산업체에서 필수 불가결하게 사용하고 있는 윤활유에 대한 기본적인 지식과 함께 각각의 특성을 살펴보고자 한다. 또한 산업재이며 소비재이기도 한 윤활유 유통과 관련하여 국내 시장의 발전 과정을 이해하고, 세분화된 시장과 그 용도의 차이점을 조명하여 각각의 특색을 고찰해 보고자 한다. 기본적으로 대규모 제조사와 중소기업인 대리점, 부판점, 소매상으로 이어지는 유통 채널의 특성에 대한 이해를 높이고, 자동차용 윤활유 판매와 관련하여 프랜차이즈 정비업체에 대한 현황을 이해하여 판매 확장 가능성을 알아본다. 그리고 윤활유 제조업체와 유통 채널의 역할과 필요한 요건을 확인하며, 채널에 존재하는 문제점에 대한 개선 방안에 대하여 살펴보고자 한다.
In modern society the Lubricants is widely used everyday life such as transportation and industrial plant. This study aims to provide an overview of the distribution channel of Lubricant and it's history of development in Korea. For this purpose, this study explores the basic knowledge and it's characteristics of lubricant which is essential goods for all transportation including cars and for all industrial facilities to produce their own products. According to development of industry and economic grow, the distribution channel also expended and become more complicated. Especially as Lubricants has both characteristics of consumer products and industrial products, the distribution channel is also developed different ways. I will attempt to summarize the differences between each distribution channels including franchise network of automotive repair shop and issues on role and responsibility of manufacturer and distributor. And then I hope to suggest the improvement of distribution channel.