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  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

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떡볶이 프랜차이즈 산업의 분석과 그에 따른 선제적 대응 방안: 국대떡볶이를 중심으로

Analysis on Topokki Franchise Industry and Its Proactive Activities: Focused on Kukdae Toppokki

한국프랜차이즈경영연구 / The Korean Journal of Franchise Management, (E)2508-4593
2014, v.5 no.1, pp.27-47
https://doi.org/https://doi.org/10.21871/kjfm.2014.5.1.27
지이현 (세종대학교 경영학과)
한규원 (세종대학교 경영학과)
최예진 (세종대학교 경영학과)
손정숙 (세종대학교 경영학과)
김지헌 (세종대학교 경영학과)

초록

본 연구는 현재까지의 떡볶이 시장을 4기로 나누어 분석한 후 국대떡볶이를 중심으로 떡볶이 프랜차이즈 업계에 필요한 전략적 마케팅 방안을 제안하고자 하였다. 국대떡볶이는 경쟁사인 아딸이나 죠스떡볶이에 비해 매장 수가 적음에도 불구하고 떡볶이 프랜차이즈 업계의 선두주자 중 하나로 인식되고 있다. 그러나 2013년 이후, 떡볶이 프랜차이즈 시장이 포화상태가 되면서 국내 떡볶이 프랜차이즈 시장 내에서의 경쟁은 점점 심화되고 있다. 본 연구는 브랜드 가치가 중요한 향후 시장(즉, 4기 시장)에서 요구되는 마케팅 전략을 국대떡볶이 사례를 통해 제시해보았다. 현재 국대떡볶이가 현재 지닌 문제점은 크게 세 가지로 나눠 볼 수 있다. 첫째, 국대떡볶이가 추구하는 브랜드 아이덴티티(brand identity)와 소비자의 마음속에 형성된 브랜드 이미지가 일치하지 않는다는 점이다. 둘째, 국대떡볶이는 30-40대 타겟의 복고라는 테마를 지향하고 있으나, 현재 국대떡볶이의 주 소비층은 20-30대 초반의 여성들로 타겟 설정이 잘못 되었다. 셋째, 품질의 표준화가 중요한 프랜차이즈임에도 불구하고 지점 간 맛이 균일하지 못하다. 이러한 문제점을 해결하기 위해 본 연구에서 제시하는 전략은 다음과 같다. 첫째, 고객들이 국대떡볶이와 접하는 모든 브랜드 접점(Touch Point)에서 통일된 커뮤니케이션을 함으로써 일관된 브랜드 이미지를 형성해야 한다. 둘째, 재료의 사용량을 표준화하고 정기적인 본사의 교육과 검침이 이루어져야 한다. 셋째, 주 소비층인 20-30대 여성 유동인구가 많은 입지를 중심으로 매장수를 증가시켜 인지도를 상승시켜야 한다.

keywords
떡볶이 프랜차이즈, 떡볶이 시장 트렌드 변화, 국대떡볶이

Abstract

This research was conducted on the purpose of seeking the measures of how to cope with the changing industry of Topokki franchises. Despite of the fact the number of Kukdae Topokki's stores is quite smaller than that of its competitors, such as Jaws Topokki and Addal Topokki, Kukdae Topokki is recognized as one of the front-runners in the industry. But the competition in the topokki industry has become fiercer, as the market became saturated. To find a desirable solutions, this study analyzes past-to-current status of the Topokki industry by dividing it into 4 stages and provides few strategies that Kukdae Topokki can apply to the 4th stage where 'brand awareness' is very important. To this end, few drawbacks of Kukdae Topokki are proposed as the following. First, the brand image that Kukdae Topokki pursue does not correspondent with the image in consumer's mind. Second, Kukdae Topokki has selected the wrong targeting group. It aims for the image of 'retro' to target people in their 30-40s. However, most of the consumers are people in their 20-30s. Third, the taste of Kukdae Topokki is not uniform among franchises. Fourth, the awareness and accessability are low. To provide a proactive actions for the next stages, several solutions are proposed as following. First, By managing consistent Kukdae Topokki's Brand Touch point, consumers may have a strong image on the brand by communicating with consumers consistently at all touch points. Second, instead of the existing guide from the head office(franchiser), a standardized criteria for the usage of materials and periodical education for franchisee are needed. Third, to raise the awareness of Kukdae Topokki, open many branches in the area where the main consumers(20-30s women) are mostly spread out.

keywords
떡볶이 프랜차이즈, 떡볶이 시장 트렌드 변화, 국대떡볶이

한국프랜차이즈경영연구