바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

logo

  • P-ISSN1013-0799
  • E-ISSN2586-2073
  • KCI

An Observation on the Feasibility of Information Delivery Services Using Avatars on the Internet

Journal of the Korean Society for Information Management / Journal of the Korean Society for Information Management, (P)1013-0799; (E)2586-2073
2004, v.21 no.2, pp.269-283
https://doi.org/10.3743/KOSIM.2004.21.2.269

Abstract

The importance of an efficient information delivery service cannot be overemphasized in the information society. In this context, this study, based upon the importance of information intermediary on the internet, tries to suggest the use of Avatars in information services. This study first examines the concepts, theories, and characteristics of information services and internet, along with the meaning and role played by Avatars. Also, by suggesting the use of Avatars in information services, this study aims at enhancing our understanding on the internet and providing efficient information services.

keywords
정보서비스, 인터넷, 정보사회, 사이버공간, 아바타information services, internet, information society, cyberspace, avatar, 정보서비스, 인터넷, 정보사회, 사이버공간, 아바타information services, internet, information society, cyberspace, avatar

Reference

1.

(2003). 익명성 유무에 의한 서비스 특성이 아바타 이용실태에 미치는 영향: 인터넷 채팅과 인스턴트 메신저를 중심으로. , -.

2.

(2003). 청소년들의 아바타 사용에 관한 연구. , -.

3.

(2002). 아바타를 이용한 E-Business 적용사례 연구. 2, 25-30.

4.

(2003). Web을 이용한 대학도서관 정보서비스 모형에 관한 연구. , -.

5.

(2002). 온라인 채팅에서 아바타의 도입이 매체에 대한 사용자의 인지에 미치는 영향. 12(4), 77-99.

6.

(2001). 디지털환경에서의 효과적인 온라인 정보서비스방안 연구. , -.

7.

(2003). 웹 서비스(Web Services)의 활용방안에 관한 연구. , -.

8.

(2003). 공공도서관 전자정보실의 정보서비스 활성화를 위한 마케팅 전략에 관한 연구. 20(3), 261-276.

9.

(2002). 멀티미디어 컨텐츠를 위한 온라인 정보제공 서비스 시스템의 설계 및 구현. , -.

10.

(1996). GUI디자인을 위한 효과적인 방법에 관한 연구. , -.

11.

(2003). 아바타의 소비경험에 관한 탐색연구: 자아와 아바타의 관계를 중심으로. 8(1), 79-98.

12.

(2003). 가상공간에서 아바타를 활용한 자아표현의 실태 분석 연구. , -.

13.

(2003). 3D 아바타를 이용한 컨텐츠 제작 및 Web 서비스: my PD. 30, 65-69.

14.

(2003). 공공도서관 정보서비스의 품질향상을 위한 웹사이트 사용성 평가에 관한 연구: 대전지역을 중심으로. 37(3), 177-196.

15.

(2001). 가상환경에서 아바타를 이용한 실시간 상담에 관한 연구. , -.

16.

(2003). 온라인 정보서비스 이용행태모형. 13(2), 87-104.

17.

(2002). 디지털도서관 정보서비스. , -.

18.

(2001). 가상공간에 나타난 아바타 유형에 관한 사례연구. 7(1), 319-331.

19.

(2003). 아바타 소비행동의 선행요인 탐색. , -.

20.

(2001). 인터넷상에서의 언어사용에 관한 연구. 35(4), 177-196.

21.

(2003). 인터넷은 자유공간인가. , -.

22.

(2003). 아바타 이용자의 자아개념과 아바타 이미지에 관한 연구. , -.

Journal of the Korean Society for Information Management