본 연구는 보다 효율적인 정보서비스를 위한 주제화 모형을 개발하고자 하였다. 연구의 결과 및 제시한 주제화 모형의 구성과 특징을 요약하면 다음과 같다.첫째, 대학도서관의 운영 패러다임은 논리성보다는 실용성이 강조되고 있다. 따라서, 대학도서관의 효율적인 공간 활용, 장서 구분 및 서비스를 위해서는 ‘주제화’가 가장 바람직하다.주제화를 적용하기 위해서는 이에 대한 해결이 선행되어야 한다.셋째, 대학도서관의 효율적인 정보서비스를 위한 주제화 모형으로는 ‘광역형 주제화 모형’을 제시할 수 있다. 1) 광역형 주제화의 공간모형은 중앙도서관의 경우 대학생을 위한 ‘학부전용도서관’으로 운영하고, 각각의 주제도서관은 연구를 위주로 하는 교수와 대학원생을 위한 ‘연구도서관’으로 운영하는 방안이다. 2) 광역형 주제화의 장서 모형은 중앙도서관(학부전용도서관)의 경우 학부생들의 과제 및 학습관련 자료를 제공하고, 각각의 주제도서관은 연구를 위한 서지 및 정보제공에 치중하는 방안이다. 기능적 업무담당사서를 배치하고, 주제도서관은 주제담당사서와 기능적 업무담당사서 그리고 주제와 연관이 있는 학과의 대학원생을 조교나 보조학생으로 확보해 서비스를 주제별과 이용자별로 차별화하는 방안이다.
Second, the necessity of adopting subject divisional plan is to secure enough subject librarians and large space. These necessities must be fulfiled prior to adopting th e subject divisional plan. rvice of university library is 'wide-area subject divisional plan model'.1) In the case of central library, the space model of wide-area subject divisional plan is programed as undergraduate library for the undergraduate students. And each subject libraries is operated as research 2) In central library, the collection model of wide-area subjec t divisional plan is practiced as ofering reference and general education centered data for undergraduate students' study. And each subject libraries is furnished with research papers, recent journals, and various ma 3) The human resource model of wide-area subject divisional pla n is aplicated by aranging apropriate librarians at the right place. In the case of central library, the reference librarians and librarians who educate the users and take charge of function are set in to hel Subject library needs to secure subject librarians, librarians who take charge of function, and graduate students who are related to the subject as student assistant. T hen it is possible to discriminate reference service by subjects and users.
(1999). ꡔ대학도서관 주제담당사서제에 관한연구ꡕ. , -.
(2002). 문헌정보학 전문직의 정체성과 미래의 전망. , 93-113.
(1998). 대학도서관의 조직구조가 조직유효성에 미치는 영향요인에 관한 연구. , 119-136.
(1994). ꡔ인식론적 주제관점에서의 지식과문헌분류의 전개고ꡕ. , -.
(2002). ꡔ대학교육정보화 종합 발전방안 수립에 관한 연구ꡕ 한국교 육학술정보원연구보고서. , -.
(1995). 대학도서관에 있어서의 분관제도에관한 고찰. , 1-24.
(2003). 대학도서관의 주제별 운영을위한 새로운 패러다임. , 163-185.
(1996). ꡔ대학도서관 조직구조의 새로운 모형에 관한 연구ꡕ. , -.
(2001). 서비스 패러다임의 변화에따른 대학도서관의 조직개편에 관한 연구. , 273-294.
(1997). ꡔ자동화에 따른 대학도서관 조직구조변화에 관한 연구ꡕ. , -.
(1992). 대학도서관 조직구조의 개선모형 연구. , 401-405.
(2002). ꡔ대학도서관 경영론ꡕ. , -.
(2002). ꡔ기술교육특성화 지원을 위한 대학도서관의 기능과 조직 정립에 관한 연구ꡕ. , -.
(1999). 우리나라 대학도서관 주제서비스의현단계부산대학교 도서관을 중심으로. , 385-404.
지식기반시대 대학도서관의 주제전문화 역할 방향에 관한 연구. , 5-23.
(2000). 주제관형태 대학도서관에서의 효과적인 참고봉사 방안. , 80-111.
(2004). 21세기 대학도서관의 주제별자료실 조직모형 연구. , 173-197.
(2004). ꡔ정보와 도서관ꡕ. , -.
(2004). Information Seekers'Perspectives of Libraries and Librarians Advances in Librarianship. , -.
(1988). “The AcademicLibrary of Tomorrow. , 147-152.
(1876). Classification and SubjectIndex for Cataloguing and Arrangingthe Books and Pamphlets of a Library. , -.
(2004). InnovativeRedesign and Reorganization of LibraryTechnical Services. , -.
(1974). The Graduate School of Universityof Wisconsin. , -.
(19771939-1974). “Subject-Divisional Organization in AmericanUniversity Libraries. , 23-42.
(1993). The Hub of the Future's InformationNetwoks. , 131-139.
A Process Approach to Library andInformation Services. , -.
(1999). “Academic SubjectSpecialist Positions in the United States a Content Analysis of Announcementsfrom 1990 Through 1998. , 372-382.