바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

ACOMS+ 및 학술지 리포지터리 설명회

  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

logo

  • P-ISSN1013-0799
  • E-ISSN2586-2073
  • KCI

대학생의 웹기반 전자책 이용에 관한 연구

The Use of Web-based Electronic Books among Undergraduate Students

정보관리학회지 / Journal of the Korean Society for Information Management, (P)1013-0799; (E)2586-2073
2006, v.23 no.4, pp.233-256
https://doi.org/10.3743/KOSIM.2006.23.4.233
장혜란 (상명대학교)

초록

대학생의 전자책 이용에 대한 이해를 돕고 현황을 파악하기 위하여 A대학교 학생들을 표집하여 설문조사와 면접을 수행하였다. 466명의 응답에 기초하여 분석한 결과를 보면, 대학생들의 전자책과 서비스에 대한 인지도는 낮은편이며, 약 30%가 이용경험을 가지고 있고, 접근경로는 대학도서관사이트가 지배적이다. 이용자의 73%가 3권 이하의 전자책을 읽었으며, 이용 분야는 다양하나 문학과 장르문학에 치우쳐 있고, 목적은 학술적 독서와 개인적 독서로 양분되어 있다. 부가기능에 대한 인지도와 활용 수준은 미약하다. 이용자들의 만족도 또한 낮고, 50% 이상이 중립적 견해를 보이고 있다. 이용 경험이 없는 학생들의 비이용 요인은 주로 불편함과 관련지식 부족으로 나타났다. 그러나 비이용자의 약 88%가 향후 이용의지를 표명하고 있다. 면접조사 결과를 보면, 적극적 이용자들은 전자책의 유용성을 인식하고, 화면독서에 친숙하며, 실용도서를 이용하는 것을 알 수 있다. 그러나 이들의 부가기능 인지도 및 활용수준 그리고 만족도 또한 낮다. 분석 결과에 따라, 이용 활성화를 위한 홍보, 생산의 다양화, 교육, 서비스 평가의 필요성이 제언되었다.

keywords
electronic books, ebooks, undergraduate students, awareness, attitudes, use, nonuse, 전자책, 대학생, 인지, 태도, 이용, 비이용

Abstract

To understand the use of the ebooks among undergraduate students, a questionnaire was devised and collected data from 466 respondents. The level of ebook and its service awareness appears to be low, and only about 30% of the students have used ebooks in the past. Students access ebooks primarily through the library homepage. 73% of the users read 3 ebooks and below. The subject and area of reading is fairly spread, however literary works and genre fiction were most popular. And the purpose is split into academic and private reading. Most of the users lack of knowledge about additional functions. Overall satisfaction level is low. Discomfort and ebooks illiteracy constitute the major reasons of nonuse, however about 88% of the nonusers show willingness to use in the future. According to the interview, active users are familiar with the screen reading as well as perceived advantages of ebooks. Nontheless, their satisfaction level is still low. Based on the results, recommendations for creating awareness, education, production development and service evaluation are suggested to promote the ebooks use.

keywords
electronic books, ebooks, undergraduate students, awareness, attitudes, use, nonuse, 전자책, 대학생, 인지, 태도, 이용, 비이용

참고문헌

1.

남태우. (2003). 대학도서관 전자책 서비스에 관한 연구. 정보관리연구. 34(2), 25-53.

2.

박연희. (2004.). 해외전자책(e-book) 컨소시엄 도입 및 공동활용 현황 분석. 59(1), 65-82.

3.

성동규. (2005). 전자책 이용활성화를 위한 이용행태 조사연구―수용자 의견 조사를 중심으로. 한국출판학연구, (49), 93-119.

4.

이인철. (2005). 전자책라이브러리시스템의 활성화 방안.. , -.

5.

장선화. (2004.). 전자책 활용에 영향을 미치는 요인 연구. , -.

6.

한국대학교육협의회. (2003). 대학 종합 평가 편람 2004. , -.

7.

Adobe systems. (2001). The year of the ebook. , -.

8.

Anuradha, K. T.. (2006). Use of e-books in an academic and research environment A case study from the Indian Institute of Science. 40(1), 48-62.

9.

Appleton, L.. (2004). The use of electronic books in midwifery education: the student perspective. 21(4), 245-252.

10.

Armstrong, C. (2002). Virtually there: E-books in UK academic libraries. 36(4), 216-227.

11.

Bailey, T. P.. (2006). Electronic book usage at a master's level university: A longitudinal study. 32(1), 52-59.

12.

California State University Library.. (2002). E-book pilot project final report. , -.

13.

Christianson, M.. (2005). Patterns of use of electronic books. 29(4), 351-363.

14.

Christianson, M.. (2005). Electronic or print books : Which are used?. 29(1), 71-81.

15.

Chu, Heting.. (2003). Electronic books: Viewpoints from users and potential users. 21(3), 340-346.

16.

Connaway, L. S. (2001). E-books-new opportunities and challenges. 20(5), 8-10.

17.

Connaway, L. S. (2003). Electronic books : Current trends and future directions. 23(1), 13-18.

18.

Connaway, L. S. (2005). Transaction log analysis of electronic book usage. 17(1), 85-89.

19.

Cox, John. (2004). E-Books : Challenges and opportunities. 10(10), -.

20.

Dillon, D. (2001). E-books: The University of Texas experience. part. 2. , 350-362.

21.

Gall, J. E. (2005). Dispelling five myths about e-books. 24(1), 25-31.

22.

Gibbons, S. (2001). netLibrary e-book usage at the University of Rochester Libraries, Version2. , -.

23.

Gunter, Barrie. (2005). Electronic books : A survey of users in the UK. 57(6), 512-522.

24.

Information Automation Limited. (2002). Writings about e-book publishing.. , -.

25.

Lee, K. (2002). Standardization aspects of ebook content formats. 24(3), 227-229.

26.

Littman, J. (2004). A circulation analysis of print books and e-books in an academic library. 48(4), 256-262.

27.

Liu, Ziming. (2006). Print vs. electronic resources: A study of user perceptions, preferences, and use. 42(2), 582-592.

28.

McLucke, A.. (2005). E-books in an academic library Implementation at the ETH Library. 23(1), 92-102.

29.

OCLC. (2005). College Students' Perceptions of Libraries and Information Resources. , -.

30.

Ramaiah, C. K. (2005). An overview of electronic books: A bibliography. 23(1), 17-44.

31.

Ramirez, D. (2001). netLibrary: a new direction in collection development. 20(4), 154-164.

32.

Rao, S. S. (2005). Electronic books: Their integration into library and information centers. 23(1), 116-140.

33.

Sellen, A. J. (2002). The Myth of the Paperless Office.. , -.

34.

University of Surrey. (2004). Testing the viability of the introduction of electronic books at UNIS.. , 10-.

35.

University of Surrey. (2004). Testing the viability of the introduction of electronic books at UNIS.. , 10-.

정보관리학회지