바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

ACOMS+ 및 학술지 리포지터리 설명회

  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

logo

  • P-ISSN1013-0799
  • E-ISSN2586-2073
  • KCI

부가 서비스 페이지를 이용한 학술 기관 레포지터리 활성화 방안 연구

A Study of Activation on the Academic Institutional Repository Using Additional Service Pages

정보관리학회지 / Journal of the Korean Society for Information Management, (P)1013-0799; (E)2586-2073
2007, v.24 no.1, pp.147-164
https://doi.org/10.3743/KOSIM.2007.24.1.147
정연경 (이화여자대학교)
김선미 (이화여자대학교)

초록

본 연구는 디지털 형태의 학위논문, 학술지논문, 연구보고서 등과 같은 다양한 형태의 학술자료를 저장, 배포, 관리하는 학술 기관 레포지터리를 활성화시키기 위한 방안으로 이용자, 연구자, 학회기관 등을 위한 부가 서비스 페이지를 제안하였다. 이를 위하여 문헌조사, 사례조사 및 이화여자대학교 학과교수 홈페이지 분석을 실시하였으며, 이 결과를 바탕으로 부가 서비스 페이지 구성에 필요한 기능 및 요소 등을 도출하였다. 제안하는 부가 서비스 페이지의 도입은 연구자들의 기관 레포지터리에 대한 참여를 유도하여 보다 적극적으로 저작물을 제출하게 함으로써, 궁극적으로 기관 레포지터리 활성화를 도모할 것이다.

keywords
기관 레포지터리, 대학 레포지터리, 부가 서비스 페이지, 연구자 페이지, 연구자 저작물, Institutional Repository, Additional Service Page, Researcher Page, Content Recruitment, University Repository

Abstract

This study proposes additional service pages for users, researchers, institutions to activate academic institutional repository which captures, disseminates, and manages various academic resources, i.e. theses, dissertations, journal articles, research reports, and so on. The research methods include literature study, case study, and site analysis on the current homepages of Ewha Womans University faculties & institutions. As a result, components and functions of additional service pages such as researchers' pages are suggested. Additional service pages will be made it possible for researchers to submit their products willingly and for academic institutional repositories to activate their services and improve content recruitment in the end.

keywords
기관 레포지터리, 대학 레포지터리, 부가 서비스 페이지, 연구자 페이지, 연구자 저작물, Institutional Repository, Additional Service Page, Researcher Page, Content Recruitment, University Repository

참고문헌

1.

(2005). Understanding Faculty to Improve Content Recruitment for Institutional Repositories. 11(1), -.

2.

(2004). How Faculty Members Work: Exploring Faculty Needs for an Institutional Repository. , -.

3.

(2004). Targeting Academic Research with Southampton's Institutional Repository. 40, -.

4.

(2004). Use a Shoehorn or Design a Better Shoe: Co-Design of a University Repository. , -.

5.

(2005a). The Tools of UR Research. , -.

6.

(2005b). Establishing a Researcher Page. , -.

7.

(2006). Institutional Repositories: A Review of Content Recruitment Strategies. , -.

8.

(2005). Academic Institutional Repositories: Deployment Status in 13 Nations as a Mid 2005. 11(9), -.

9.

(2007). Cream of Science. <http://www.creamofscience.org/en/page/language.view/keur.page> [cited 2007.2.13]. , -.

10.

(2007). DISpace-Institutional Repository @ ULB.<http://www.bibhost.ulb.ac.be/RDIB/DISpace/index.htm>[cited 2007.2.13]. , -.

11.

(2007). eScholarship Repository. <http://repositories.cdlib.org/escholarship/>[cited 2007.2.13]. , -.

12.

(2007). HKUST Institutional Repository. <http://repository.ust.hk/dspace/> [cited 2007.2.13]. , -.

13.

(2007). UR Research, University of Rochester. <https://urresearch.rochester.edu/index.jsp> [cited 2007. 2. 13]. , -.

14.

(2007). University of California, Center for Learning through the Arts. <http://www.clta.uci.edu/publications.html> [cited 2007.2.13]. , -.

15.

(2007). TARDis. <http://tardis.eprints.org/> [cited 2007.2.13]. , -.

정보관리학회지