바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

ACOMS+ 및 학술지 리포지터리 설명회

  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

logo

  • P-ISSN1013-0799
  • E-ISSN2586-2073
  • KCI

사서교사의 정보이용교육을 위한 수행평가 방법 및 도구 개발 연구

A Study on the Methods and Tool Development of Performance Assessment for Information Literacy Instruction of Teacher-Librarians

정보관리학회지 / Journal of the Korean Society for Information Management, (P)1013-0799; (E)2586-2073
2008, v.25 no.3, pp.83-97
https://doi.org/10.3743/KOSIM.2008.25.3.083
함명식 (서울맹학교)

초록

본고는 사서교사가 정보이용교육을 실시하는 데 필수적인 수행평가 방법 및 도구를 개발하기 위한 것이다. 사서교사의 정보이용교육에서 중요한 영역이 평가이다. 그런데 지금까지 사서교사의 교육 활동은 평가 방법에 대한 연구가 거의 없는 실정이다. 다만, 초·중등학교 정보와 도서관 교육과정에 평가 영역이 제시되어 있을 뿐이다. 이에, 사서교사가 실시하는 정보이용교육을 위한 수행평가 방법 및 도구의 개발은 중요한 의미를 갖는다. 평가 방법과 도구는 평가이론과 목표준거에 입각하여 개발되어야 한다. 본고의 최종적인 목적은 현장 사서교사들이 수행평가이론과 목표준거를 바탕으로 정보이용교육을 위한 다양한 수행평가 방법, 도구, 사례를 구현할 수 있도록 하는 데 있다.

keywords
teacher-librarian, information literacy instruction, ‘Information and the Library’ curriculum, Top456 Approach, performance assessment, 사서교사, 정보이용교육, 정보와 도서관 교육과정, Top456접근법, 수행평가, teacher-librarian, information literacy instruction, ‘Information and the Library’ curriculum, Top456 Approach, performance assessment

Abstract

This thesis presents the methods and tool development of performance assessment as final stage for information literacy instruction of teacher-librarians. The evaluation is an important part in information literacy instruction of teacher-librarians in the school libraries. But until now, there is little research on evaluation methodologies in the instructional activities of teacher-librarians. There is only evaluation domain presented in the primary and secondary ‘Information and the Library’ curriculum. To develop an evaluation model as a base for measuring performance assessment related to teacher- librarians is important. The goal of this thesis is to provide teacher-librarians with basic principles to develop many kinds of performance assessment tools in their own instructional activities.

keywords
teacher-librarian, information literacy instruction, ‘Information and the Library’ curriculum, Top456 Approach, performance assessment, 사서교사, 정보이용교육, 정보와 도서관 교육과정, Top456접근법, 수행평가, teacher-librarian, information literacy instruction, ‘Information and the Library’ curriculum, Top456 Approach, performance assessment

참고문헌

1.

강승호. (1998). 현대 교육평가의 이론과 실제:양서원.

2.

권영례. (1994). 교과교육론:양서원.

3.

고승덕. (1997). 교과교재연구 및 지도:학문사.

4.

김회수. (1995). 멀티미디어 설계와 개발:교육과학사.

5.

교육인적자원부. 제7차 교육 과정.

6.

교육인적자원부. (1998). 수행평가의 이해:신일문화사.

7.

교육인적자원부. 정보통신기술교육 운영 지침. 문서번호: 교과81160-559(2000.8.1).

8.

교육인적자원부. 초․중등학교 정보와 도서관 교육과정. 문서번호 교과81160-1007 (2001.11.16).

9.

국회. 학교도서관진흥법.

10.

박인학. (2002). 교재연구 및 지도법의 이해:대왕사.

11.

변창진. (1997). 교육 평가:학지사.

12.

서울특별시교육과학연구원. (1996). 주관식 평가 문항 개발의 실제-고등학교:동 연구원.

13.

서울특별시교육청. 정보와 매체 교육 과정 편성.

14.

임형. (1996). 주관식 평가 문항의 발전 과제. 교육월보, 4, 33-37.

15.

조주환. (2000). 과학교육학:조선대학교 출판부.

16.

조희영. (2002). 과학교육총론:교육과학사.

17.

최현섭. (2002). 국어교육학개론:삼지원.

18.

한국교육과정평가원. (1998). 국가 교육과정에 근거한 평가 기준 및 도구 개발 연구. .

19.

함명식. (2001). 정보와 도서관(교과서):(주)대한 교과서.

20.

함명식. (1995). 정보와 매체(교과서):(주)대한 교과서.

21.

함명식. 서울맹학교 정보와 도서관 수행평가 예시 자료.

22.

함명식. (2003). 정보와 도서관 교과교육학:태일사.

23.

Hibbard, K. M.. (2000). Performance-based learning and assessment in middle school science:Eye On Education.

24.

Hopkins, K. D.. (1998). Educational and psy- chological measurement and evaluation. 8th ed:Allyn and Bacon.

25.

Tyler, Ralph W.. (1997). Basic Principles of Curriculumm and Instruction in: 교육과정과 평가:양서원.

26.

Ausubel, D. P.. (1963). The psychology of meaningful verbal learning:Grune & Stratton.

정보관리학회지