This thesis presents the methods and tool development of performance assessment as final stage for information literacy instruction of teacher-librarians. The evaluation is an important part in information literacy instruction of teacher-librarians in the school libraries. But until now, there is little research on evaluation methodologies in the instructional activities of teacher-librarians. There is only evaluation domain presented in the primary and secondary ‘Information and the Library’ curriculum. To develop an evaluation model as a base for measuring performance assessment related to teacher- librarians is important. The goal of this thesis is to provide teacher-librarians with basic principles to develop many kinds of performance assessment tools in their own instructional activities.
강승호. (1998). 현대 교육평가의 이론과 실제:양서원.
권영례. (1994). 교과교육론:양서원.
고승덕. (1997). 교과교재연구 및 지도:학문사.
김회수. (1995). 멀티미디어 설계와 개발:교육과학사.
교육인적자원부. 제7차 교육 과정.
교육인적자원부. (1998). 수행평가의 이해:신일문화사.
교육인적자원부. 정보통신기술교육 운영 지침. 문서번호: 교과81160-559(2000.8.1).
교육인적자원부. 초․중등학교 정보와 도서관 교육과정. 문서번호 교과81160-1007 (2001.11.16).
국회. 학교도서관진흥법.
박인학. (2002). 교재연구 및 지도법의 이해:대왕사.
변창진. (1997). 교육 평가:학지사.
서울특별시교육과학연구원. (1996). 주관식 평가 문항 개발의 실제-고등학교:동 연구원.
서울특별시교육청. 정보와 매체 교육 과정 편성.
임형. (1996). 주관식 평가 문항의 발전 과제. 교육월보, 4, 33-37.
조주환. (2000). 과학교육학:조선대학교 출판부.
조희영. (2002). 과학교육총론:교육과학사.
최현섭. (2002). 국어교육학개론:삼지원.
한국교육과정평가원. (1998). 국가 교육과정에 근거한 평가 기준 및 도구 개발 연구. .
함명식. (2001). 정보와 도서관(교과서):(주)대한 교과서.
함명식. (1995). 정보와 매체(교과서):(주)대한 교과서.
함명식. 서울맹학교 정보와 도서관 수행평가 예시 자료.
함명식. (2003). 정보와 도서관 교과교육학:태일사.
Hibbard, K. M.. (2000). Performance-based learning and assessment in middle school science:Eye On Education.
Hopkins, K. D.. (1998). Educational and psy- chological measurement and evaluation. 8th ed:Allyn and Bacon.
Tyler, Ralph W.. (1997). Basic Principles of Curriculumm and Instruction in: 교육과정과 평가:양서원.
Ausubel, D. P.. (1963). The psychology of meaningful verbal learning:Grune & Stratton.