바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

logo

A Research on the Trend of Quantitative Research through the Analysis of Master's and Doctoral Dissertations of Information Literacy

Journal of the Korean Society for Information Management / Journal of the Korean Society for Information Management, (P)1013-0799; (E)2586-2073
2010, v.27 no.4, pp.309-328
https://doi.org/10.3743/KOSIM.2010.27.4.309


  • Downloaded
  • Viewed

Abstract

This study has analyzed the trend of the quantitative research by analyzing domestic dissertations on information literacy that were published since 2000. The procedures, regulations, and descriptive elements of the quantitative study were compared and analyzed for this study. In addition, the study used 5 variables and criterions to measure these items. Based on the calculations, the study has examined the general characteristics of the thesis, research method, sampling method and sampling population of the dissertations. The study has also analyzed the trend of the measurement variables by categorizing the characteristics by published year and majors. Furthermore, the study has also presented the trend of the usage of statistic analysis method on research purpose by classifying the method into each purpose.

keywords
정보활용능력, 정보리터러시, 양적 연구, 통계분석, 연구동향, information literacy, quantitative study, statistic analysis, study trends, research analysis

Reference

1.

김성은. (2006). 대학생의 정보활용능력 교수학습모형 개발에 관한 기초연구. 한국비블리아학회지, 17(2), 177-200.

2.

김종성. (2003). 미국 학교도서관의 정보활용능력 교육에 관한 연구. 한국문헌정보학회지, 37(2), 229-252.

3.

김태훈. (2010). 대학생의 정보활용능력 평가에 관한 연구 (-). 한국도서관·정보학회 2010년도 하계 학술발표대회.

4.

박남진. (2006). 정보활용능력에 영향을 미치는 변인에 관한 연구. 한국문헌정보학회지, 40(3), 215-232.

5.

박명규. (2005). 고등학생의 정보활용능력 평가에 관한 연구. 한국비블리아학회지, 16(1), 75-90.

6.

성태제. (2006). 연구방법론:학지사.

7.

신민철. (2007). 사회연구방법의 기초:창민사.

8.

오의경. (2005). 대학생의 정보리터러시에 영향을 미치는 요인 분석. 한국문헌정보학회지, 39(4), 207-231.

9.

이군희. (2003). 사회과학 연구방법론:법문사.

10.

이 승 길. (2007). 사서교사의 정보활용능력이 도서관활용수업에 미치는 영향. 한국문헌정보학회지, 41(4), 161-180.

11.

이용재. (2009). 이주민의 정보리터러시 실태에 관한 연구. 한국도서관·정보학회지, 40(4), 113-137.

12.

이정연. (2005). 대학생의 정보활용능력 평가개발에 관한 연구.

13.

이정연. (2006). 정보활용능력 교육의 효용성에 관한 실험적 연구. 한국문헌정보학회지, 40(1), 315-334.

14.

이현실. (2005). 우리나라 대학생들의 정보활용능력 인식도에 관한 연구. 한국비블리아학회지, 16(1), 91-112.

15.

이혜영. (2008). 대학생을 위한 정보활용능력 척도개발 연구.

16.

장덕현. (2008). 대학도서관 정보활용교육 모형 개발에 관한 연구. 한국비블리아학회지, 19(1), 37-60.

17.

정영미. (2009). 정보활용 교육이 도서관과 정보활용능력 자가인식에 미치는 영향. 한국문헌정보학회지, 43(4), 265-280.

18.

채서일. (1998). 사회과학 조사방법론:학현사.

19.

한국도서관협회. (2010). 한국문헌정보학 용어사전.

20.

ACRL(Association for College and Research Library Standards). (2000). Committee. Information Literacy Competency Standards for Higher Education. http://www.ala.org/ala/mgrps/divs/acrl/standards/informationliteracycompetency.cfm.

21.

Bordonaro, Karen. (2004). Scaffolding and reflection in course-integrated library instruction. The Journal of Academic Librarianship, 30(5), 391-401.

22.

Creswell, J. W.. (2003). Research design: Qualitative, quantitative and mixed methods approaches:Sage Publications, Inc.

23.

Fraenkel, J. R.. (1991). Handbook of research on social studies teaching and learning:Macmillan Publishing Company.

24.

Larkin, Judith E.. (2005). Developing information literacy and research skills in introduction psychology: a case study. The Journal of Academic Librarianship, 31(1), 40-45.

25.

ODLIS(Online Dictionary for Library and Information Science). http://lu.com/odlis/.

26.

Zurkowski, P.. (1974). The Information Service Environment Relationships and Priorities:National Commission on Libraries and Information Science.

Journal of the Korean Society for Information Management