대학생들의 전자저널 수용 현황을 파악하기 위하여 5개 대학교에서 설강중인 11개 교과목 수강생을 대상으로 전자저널에 대한 인식과 이용 경험, 목적, 방법, 수준, 선호도, 만족도, 문제점 등에 대해 설문조사를 수행하였다. 총 813건의 응답을 분석한 결과, 대학생 일반의 전자저널과 서비스 인식 수준은 각각 63.7%와 59.9%, 이용경험자는 국내저널 43.8%, 해외 전자저널 18.0%로 나타났다. 인식경로는 교수 소개, 우연한 발견, 도서관이용교육을 통한 것이며, 이용빈도는 극히 낮다. 전공계열과 대학 규모에 따라 인식과 이용에 통계적으로 유의한 차이가 있다. 주된 이용 목적은 과제해결이고, 교외와 도서관내에서 이용하며, 간략검색을 한다. 접근 및 검색과 자료획득에 어려움이 있으나, 만족도는 보통 이상이다. 비이용은 기회나 지식의 결여에 기인하나, 추후 수용의지는 긍정적으로(93.8%) 나타났다. 문헌정보학전공 학생은 기타전공 학생에 비해 전자저널 및 자관서비스 인식, 전자저널 이용경험은 높지만, 검색 경로와 방법에는 큰 차이가 없다. 연구결과에 기초하여, 전자저널 수용 증진 방안을 제언하였다.
The purpose of this study is to understand the acceptance of the electronic journals among undergraduate students. Using a survey questionnaire, this study collected the data collected from 813 students taking 11 courses offered in five different universities. The levels of electronic jounal and its service awareness appeared to be low as 63.7% and 59.9% respectively. Only 43.8% of the respondents report their experience of using Korean e-journals. There is a statistically significant difference in use among college groups and students' major of study. E-journals are mostly used off-campus and within the library, using simple search techniques. In spite of difficulties in search and gathering information, the satisfaction level marked above average. Reasons of nonuse are lack of opportunity and knowledge. However, 93.8% of nonusers report a willingness to use the e-journals in the future. LIS students show higher e-journal awareness and use experience compared to non-LIS students. Yet, the levels of using simple search techniques and satisfaction show little difference from those of the non-LIS students. The findings of the study suggest implications to promote the acceptance of e-journals among college students.
국․공립대학도서관협의회. (2009). 국립대학도서관보. 제27집. http://s-space.snu.ac.kr/handle/103 71/4910.
김숙찬. (2005). 전자저널의 이용자 만족도와 재이용의도에 관한 연구: K대학교 교수 및 대학원생을 중심으로.
성진석. (2005). 경제학 분야 연구자들의 전자저널과 인쇄저널 이용에 관한 비교 연구.
이명희. (2004). 대학의 전자저널 서비스 이용실태와 만족도 향상 방안 연구.
이소연. (2007). KESLI 효율성 분석을 통한 미래형 컨소시엄 운영 모형 개발연구. 한국과학기술정보연구원.
이재윤. (2009). 학술지 수집 정책 수립을 위한 국내 현황 분석. 한국과학기술정보연구원.
이종덕. (2005). 대학원생의 전자 저널 이용행태 비교 분석: K대학교 인문계열과 공학계열 대학원생을 중심으로 (157-164). 제12회 한국정보관리학회 학술대회 논문집.
이지영. (2004). 이용자 특성과 탐색서비스 특정에 따른 대학도서관 전자저널의 이용자 만족도에 관한 연구.
정동열. (1999). 전자학술저널의 이용행태분석에 의한 관리방안 연구. 한국문헌정보학회지, 33(3), 5-21.
최호남. (2006). KESLI의 발자취와 미래전망 (-). 제26차 사립대학교 도서관 협의회 관리자 세미나. 2006년 11월 1-3일.
한국과학기술정보연구원. (2010). KESLI 컨소시엄 발표자료 (-). 전자정보 엑스포 2010. 2010년 9월 15-16일.
한국교육학술정보원. (2008). 국내외 대학도서관 통계 현황 분석 및 수준 비교. 한국교육학술정보원.
한국교육학술정보원. (2009). The KERIS 2009 Annual Report. 한국교육학술정보원.
한국도서관협회. (2009). 한국도서관연감:한국도서관협회.
한국정보화진흥원. (2010). 국가정보화백서:한국정보화진흥원.
Borrego, ÀA. (2007). Use and users of electronic journals at Catalan universities: The results of a survey. The Journal of Academic Librarianship, 33(1), 67-75.
Callinan, J. E. (2005). Information-seeking behaviour of undergraduate biology students: A comparative analysis of first year and final year students in University College Dublin. Library Review, 54(2), 86-99.
Cochenour, D. (2003). E-journal acceptance at Colorado State University: A case study. Serials Review, 29(1), 16-25.
(2009). Collins Cobuild Advanced Learner's English Dictionary. 6th Edition:Harper Collins Publishers.
Cox, J. (2008). Scholarly Publishing Practice: Academic Journal Publishers' Policies and Practices in Online Publishing. Third Survey:Association of Learned and Professional Society Publishers.
Dilevko, J. (2002). Print sources in an electronic age: A vital part of the research process for undergraduate students. Journal of Academic Librarianship, 28(6), 381-392.
Fescemyer, K. (2000). Information-seeking behavior of undergraduate geography students. Research Strategies, 17, 307-317.
Head, A. J. (2009). Lessons learned: How College Students Seek Information in the Digital Age. Project Information Literacy Progress Report. http://projectinfolit.org/pdfs/pil_fall 2009_year1report_12_2009.pdf.
Ibrahim, A. E. (2004). Use and user perception of electronic resources in the United Arab Emirates University(UAEU). Libri, 54(1), 18-29.
Ke, Hao-Ren. (2002). Exploring behavior of E-Journal users in science and technology: Transaction log analysis of Elsevier's Sciencedirect Onsite in Taiwan. Library and Information Science Research, 24, 265-291.
Knight-Davis, S. (2008). Analysis of citations in undergraduate papers. College and Research Libraries, 69(5), 447-458.
Kriebel, L. (2005). Transition to electronic resources in undergraduate social science research: A study of honors theses bibliographies, 1999-2005. College and Research Libraries, 69(3), 268-284.
Liew, C. L. (2000). A study of graduate student end-users' use and perception of electronic journals. Online Information Review, 24(4), 302-315.
Liu, Z. (2006). Print vs. electronic resources: A study of user perceptions, preferences, and use. Information Processing and Management, 42(2), 583-592.
Mallett, D. L. (2001). The acceptance of electronic journals at Aston University. Information Services and use, 21(3), 197-204.
Mill, D. H. (2008). Undergraduate information resource choices. College and Research Libraries, 69(4), 342-355.
Monopoli, M.. (2002). A user-oriented evaluation of digital libraries: case study the ‘electronic journals' service of the library and information service of the University of Patras, Greece. Aslib Proceedings, 54(2), 103-117.
O'Brien, H. L. (2007). The information behaviors and preferences of undergraduate students. Research Strategies, 20, 409-423.
OCLC. (2005). College Students’ Perceptions of Libraries and Information Resources:OCLC.
Ramlogan, R. (2006). Use and non-use of electronic information sources by undergraduates at the University of the West Indies. Online Information Review, 30(1), 24-42.
RIN. (2009). E-journals: Their Use, Value and Impact. http://www.rin.ac.uk/our-work/co mmunicating-and-disseminating-rese arch/e-journals-their-use-value-and-i mpact.
Teskey, P. (2001). The acceptance of electronic journals in UK higher education. Information Services and Use, 21, 243-248.
Vaidyanathan, G.. (2003). User acceptance of digital library: an empirical exploration of individual and system components. Issues in Information Systems, 4(2), 279-285.
교보문고스콜라. 교보문고스콜라. http://scholar.dkyobobook.co.kr.
뉴논문. 뉴논문. http://www.newnonmun.com/.
대학알리미. 대학알리미. http://www.academyinfo.go.kr/.
모아진. 모아진. http://www.moazine.com/main.asp.
한국사립대학교도서관협의회 회원교 편람. http://www.kpula.or.kr/present/vie w/list.php.
E-Article. http://www.earticle.net/.
KISS. http://kiss.kstudy.com/.