바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

logo

  • P-ISSN1013-0799
  • E-ISSN2586-2073
  • KCI

Developing English Reading Program Model for Strengthening Public Library Brand

Journal of the Korean Society for Information Management / Journal of the Korean Society for Information Management, (P)1013-0799; (E)2586-2073
2011, v.28 no.4, pp.221-242
https://doi.org/10.3743/KOSIM.2011.28.4.221

Abstract

The changes of university entrance system which is affecting public library management and services, and current situation of private education market were analyzed for this study. It was revealed that we have several competitive forces that determine library service justification in Korean service environment(market) which has not experienced in the developed countries. The elements of private education may drive competition in the book reading service industry. Such elements effectuate serious problems and discourage library service marketing to the user. For a sustainable competitive advantage, English language collection and reading program model was developed for library marketing strategies(as applying leverage).

keywords
도서관마케팅, 도서관브랜드, 영어독서프로그램, 영어도서관운영, 사교육과 도서관 서비스, library marketing, library brand, english book reading program, english library management, private education and library services, library marketing, library brand, english book reading program, english library management, private education and library services

Reference

1.

곽세운. (2010). 큰소리 영어학습법:다산북스.

2.

교육과학기술부. (2011). 방과후학교 프로그램 편성 운영 기본지침:교육과학기술부.

3.

김상률. (2009). 브랜드개발전략론:법문사.

4.

김희선. (2010). 어린이영어장서 제공을 통한 공공도서관의 운영 활성화 방안에 관한 연구.

5.

(2010). 두산백과사전. www.doopidia.co.kr.

6.

박광희. (2009). 영어낭독훈련에 답이 있다:사람in.

7.

서유헌. (2010). 내아이의 미래가 달라지는 엄마표 뇌교육:생각의나무.

8.

서유헌. (2008). 머리가 좋아지는 뇌과학 세상:랜덤하우스 코리아.

9.

쉐리 리. (2008). 영어몰입교육 어떻게 준비할까:삼호미디어.

10.

신성욱. (2010). 뇌가 좋은 아이: KBS 특집 다큐멘터리, 읽기혁명:마더북스.

11.

아세아경제신문. 영어독서지도 무료강좌, 10월 19일.

12.

오경묵. (2009). 영어도서관 마케팅과 도서관 주도 독서프로그램 도입에 관한 연구. 정보관리학회지, 26(4), 299-317.

13.

이명신. (2009). 이명신 선생님, 영어그림책 골라주세요:보림출판사.

14.

이현. (2006). 도서관 영어독서법:미디어윌.

15.

정사라. (2010). 국내 어린이도서관 프로그램의 현황과 교육적 효과에 관한 연구.

16.

중앙일보. 도서관의 변신, 11월 19일.

17.

한국도서관협회. (2010). 한국도서관연감 2010:한국도서관협회.

18.

하영원. (2004). 마케팅전략:박영사.

19.

현대경제연구원. (2007). 사교육, 노후불안의 주된 원인: 사교육실태조사 및 시장 규모 측정. 한국경제주평, 246, 7-15.

20.

현대경제연구원. (2010). 사교육 시장의 현황과 대책: 방과후 학교에 대한 국민의식조사를 중심으로. VIP Report, (441), 10-14.

21.

Barr, C. (2006). Best Books for Children: Preschool Through Grade 6:Libraries Unlimited.

22.

Bundy, A. (2010). Australia's public library system: its need and potential. Public Library Quarterly, 29, 320-360.

23.

Clifford, N. (2003). Observations on public library trends overseas (-). Proceedings of the 7th Walga Biennial Conference. Fremantle WA, 7 March. Auslib Press.

24.

성동규. (2011). 책의 미래:교보문고.

25.

Fox, Mem. (2008). 아이랑 소리내어 책읽는 15분의 기적:랜덤하우스코리아.

26.

Kendrick, T. (2006). Developing Strategic Marketing Plans that Really Work: A Toolkit for Public Libraries:Facet.

27.

Kumar, Nirmalya. (2006). C E O에서 사원까지, 마케팅에 집중하라:김영사.

28.

Lipson, E. R. (2000). New York Times Parent's Guide to the Best Books for Children:Three Rivers.

29.

Porter, M. (1998). Competitive Advantage: Creating and Sustaining Superior Performance, with a New Introduction:Free Press.

30.

Rasinski, Timothy. (2010). Assessing reading fluency. www.prel.org/products/re_/assessing-fluency.htm.

31.

Rately, J. J. 뇌 1.4킬로그램의 사용법:21세기북스.

32.

Rosa, C. D. (2005). The Library Brand: Perceptions of Libraries and Information Resources: A Report to the OCLC Membership:Online Computer Library Center.

33.

Siess, J. A. (2003). The Visible Librarian: Asserting Your Value with Marketing and Advocacy:American Library Association.

34.

Trelease, Jim. (2006). The Read Aloud Handbook:Penguin Books.

35.

Wolf, Maryanne. (2008). Proust and Squid: The Story and Science of the Reading Brain:Harper.

Journal of the Korean Society for Information Management