이 연구의 목적은 어린이도서관의 공간특성과 이용자의 행위특성을 규명하고, 이용행태에 따른 공간특성의 선호도 차이를 실증 분석하는 것이다. 이를 위해 이 연구는 전국에 분포한 16개 어린이도서관을 표집기관으로 선정하고, 영유아, 저학년, 고학년 이용자를 대상으로 661부의 자료를 수집하여 분석하였다. 분석결과는 다음과 같다. 첫째, 공간특성과 이용자특성간의 관계에서 연령, 성별에 따른 차이가 있는 반면, 발달단계에 따른 차이는 없었다. 둘째, 공간특성과 이용행태와의 관계에서 차이가 나타났다. 구체적 내용은 다음과 같다. 방문목적: 독서목적의 이용자는 쾌적성과 편안함을 선호하는 반면 비독서목적의 이용자는 소통성과 영역성을 선호하였다. 방문형태: 단독방문보다 동반방문시 다양성, 편안함, 소통성을 더 선호하였다. 활동패턴: 동적활동의 이용자보다 정적활동의 이용자가 다양성을 더 선호하였다. 이용빈도: 방문횟수가 증가할수록 심미성, 역동성, 융통성, 휴식성, 소통성, 영역성에 대한 선호도는 증가하는 반면 안전성에 대한 선호도는 감소하였다. 체류시간: 체류시간이 길수록 다양성, 자존감, 편안함, 역동성, 융통성에 대한 선호도가 높았다.
The purpose of this study is to clarify the spatial characteristics of the children's library and user's behavioral characteristics and to empirically analyze the difference in preference of the spatial characteristics based on the using behaviors. For doing this, this study selected 16 children's libraries in the country as a sampling institute and collected and analyzed 661 questionnaires targeting infants, and the lower and upper graders. The results of analysis are as follows. First, while there was a difference in the relation between the spatial characteristics and the user's characteristics according to ages and sexes, there was no difference in the developing stage. Second, there was a difference in the relation between the spatial characteristics and the using behaviors. Detailed results are as follows. While users who visit the library for reading prefer amenity and peacefulness, those who visit the library for other reasons prefer communication and territoriality. Children prefer diversity, peacefulness and communication when they visit in group rather than to visit individually. In terms of behavioral patterns, users who act quietly prefer diversity than those who act actively. Reading use frequency, as the number of times to visit increased, preference on esthetic sense, dynamics, flexibility, leisure, communication and territoriality increased, but preference on safety decreased. As the length of visit became longer, preference on diversity, self-esteem, peacefulness, dynamics and flexibility increased.
강건해. (2007). 어린이 도서관에서 아동의 독서공간과 행태의 관계에 관한 연구 : 어린이 기적의 도서관을 중심으로.
강미희. (2011). 어린이도서관 공간평가요소 개발 연구.
국립중앙도서관. (2010). 한국도서관기준 개정 연구:국립중앙도서관.
권영걸. (2010). 공간디자인 16講:도서출판 국제.
김은자. (2009). 공공도서관 이용자 행태에 따른 공간구성에 관한 연구.
김종성. (2011). 어린이서비스론:태일사.
안은희. (2008). 공간-환상을 통해서 본 현대실내건축의 특이성 연구 : 라깡의 욕망이론을 중심으로.
어린도서관연구소. (2004). 어린이도서관 길잡이:어린이도서관연구소.
이연숙. (2009). 실내환경심리행태론 : 실내건축 및 다자인을 위한 행동과학 이론과 실제:연세대학교출판부.
곽철완. (2005). 어린이도서관의 공간계획에 관한 연구: 어린이의 연령단계별 공간이용실태를 중심으로. 한국도서관·정보학회지, 36(4), 177-198.
이창환. (2010). 이용행태 분석을 통한 공공도서관의 건축계획적 연구.
임승빈. (2007). 환경심리와 인간행태:도서출판 보문당.
정경숙. (2009). 아동친화적인 주거커뮤니티를 위한 공간환경 디자인지침 개발.
정기용. (2010). 기적의 도서관:현실문화연구.
정옥분. (2009). 아동발달의 이해:학지사.
노동조. (2009). 도서관편람:한국도서관협회.
문화관광부. (2007). 도서관 시설, 자료 및 사서직원의 배치 기준에 관한 연구. 문화관광부.
홍현진. (2010). Spatial Conditions of a Children's Library Supporting Children's Development: With Priority Given to User Benefit Criteria. 정보관리학회지, 27(2), 173-199.
황연숙. (2003). 아동실의 물리적인 환경이 아동정서에 미치는 영향에 관한 연구. 한국주거학회논문집, 14(5), 95-104.
Arnold, R.. (2002). Coming together for children : A guide to early childhood programming. Journal of Youth Services in Libraries, 15(2), 24-30.
Danley, E.. (2003). The public children's librarian as educator. Public Libraries, 42(2), 98-101.
Gagnon, A.. (1989). Guidelines for children's services:Canadian Library Association.
Gibson, J. J.. (1972). Educational psychology:Appleton-Century-Crafts, Meredith Crop.
Halseth, G.. (2000). Children's cognitive mapping : A potential tool for neighbourhood planning. Environment and Planning B-Planning & Design, 27(4), 565-582.
IFLA. (2003). Libraries for children and young adults section : Guidelines for children's libraries services:IFLA.
Moore, G. T.. (2002). Designed environments for young children : Empirical findings and implications for planning and design. Children and Young People's Environments, 12(24), 53-63.
Order, P. V.. (2005). Library service to children : A guide to the history, planning, policy, and research literature:Scarecrow Press.
Sannwald, W.. (2007). Designing libraries for customers. Library Administration and Management, 21(3), 131-138.
Sanoff, H.. (1995). Creating environments for young children:Endowment of the Arts.
Sherman, S. A.. (2005). Children’s environments and healthrelated quality of life: Evidence informing pediatric healthcare environmental design. Children, Youth and Environments, 15(1), 186-223.
Spence, J. C.. (2008). Influence of neighbourhood design and access to facilities on overweight among preschool children. International Journal of Pediatric Obesity, 2(3), 109-116.
Walter, V. A.. (2001). Children and libraries : Getting it right:ALA.