바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

logo

A Study on Analyzing the Disabled-related Information Behavior

Journal of the Korean Society for Information Management / Journal of the Korean Society for Information Management, (P)1013-0799; (E)2586-2073
2013, v.30 no.2, pp.169-188
https://doi.org/10.3743/KOSIM.2013.30.2.169


  • Downloaded
  • Viewed

Abstract

In spite of various efforts to resolve digital divide of people with disabilities, it still has a long way to go because there lack of identifying information needs of people with disabilities and potential users including their family and the related, and integrated information channels such as a portal, and so on. In this context, this study aims at analyzing the users’ unique information behavior and evaluating usability of domestic web information services for people with disabilities which are currently serviced. Increasingly, we suggest new functional requirements of building a library portal for people with disabilities.

keywords
장애인, 정보격차, 정보이용행태, 장애인도서관 포털서비스, people with disabilities, digital divide, information behavior, library portal for people with disabilities

Reference

1.

강숙희. (2011). 공공도서관의 장애유형별 장애인서비스 개발에 관한 연구. 한국도서관·정보학회지, 42(1), 97-123.

2.

국립중앙도서관. (2008). 청각장애인 지식정보격차 해소를 위한 중장기적 발전계획. 국립중앙도서관.

3.

국립중앙도서관. (2010). 장애인도서관서비스 평가지표 및 기준연구. 국립중앙도서관.

4.

국립중앙도서관. (2013). 국립장애인도서관. http://nlid.nl.go.kr.

5.

변용찬. (2006). 생애주기별 장애인의 복지욕구 분석연구. 한국보건사회연구원.

6.

변용찬. (2009). 2008 장애인실태조사. 한국보건사회연구원.

7.

보건복지부. (2012). 복지로. http://www.bokjiro.go.kr.

8.

오선경. (2010). 시각장애인의 정보요구 및 이용행태에 관한 연구 - 대구광역시립수성도서관 이용자를 중심으로 -. Journal of Information Science Theory and Practice, 41(1), 97-126.

9.

오선경. (2011). 시각장애인의 공공도서관 비이용 요인에 관한 연구. 한국문헌정보학회지, 45(3), 141-162.

10.

오세나. (2011). 스마트폰 이용자들의 포털 서비스 이용 현황에 관한 연구 (123-130). 제18회 한국정보관리학회 학술대회 논문집.

11.

이수상. (2006). 디지털도서관의 통합포털 모형 개발에 관한 연구. 정보관리학회지, 23(4), 257-275.

12.

이은철. (2008). 공공도서관의 지식정보격차해소 기여도 분석을 위한 기초 연구. 한국문헌정보학회지, 42(2), 309-325.

13.

정보통신산업진흥원. (2012). IT 통계포털. http://www.itstat.go.kr/main.htm.

14.

정재영. (2010). 장애인 이용자의 요구분석을 통한 대학도서관 서비스 개선방안에 관한 연구. 한국도서관·정보학회지, 41(2), 189-207.

15.

강민희. (2011). 등급외자 장애인을 위한 지역사회서비스 연계방안:한국장애인개발원.

16.

한국장애인고용공단. (2012). 워크투게더. http://www.worktogether.or.kr.

17.

한국정보화진흥원. (2012). 2011 정보격차지수 및 실태조사. 한국정보화진흥원.

18.

Childers, T.. (1975). The information-poor in America:The Scarecrow Press, Inc.

19.

CNIB. (2012). CNIB library. http://www.cnib.ca/en/services/library.

20.

Davies, R.. (2004). Library portal’s today and tomorrow (237-241). Online Information 2004 Proceedings.

21.

Direcgov. (2012). Disabled people. http://www.direct.gov.uk/en/index.htm.

22.

Disability.gov. (2012). Disability.gov. https://www.disability.gov.

23.

LG상남도서관. (2012). 책 읽어주는 도서관. http://voice.lg.or.kr/usn/user?pgmid=HU13000.

24.

LISU. (2012). LibPortal project: Access to library provided resources - A survey and review of library-oriented portals in higher and further education. http://lboro.ac.uk/departments/dis/lisu/downloads/libportal_final_report.pdf.

25.

National Disability Services. (2012). NDS. http://www.nds.org.au.

26.

Nota. (2012). Nota Library. http://www.nota.nu.

27.

OECD. (2006). Factbook : Economic, environmental and social statistics-population and migrationinternational migration trends in migrations:OECD.

28.

(2012). Persons with disabilities online. http://www.pwd-online.gc.ca/p.6dh.4m.2@.jsp?lang=eng.

29.

(2012). The Disability Information and Resource Centre. http://www.dircsa.org.au.

30.

(2012). Wisconsin Department of Public Instruction. http://dpi.wi.gov/rll/wrlbph.

Journal of the Korean Society for Information Management