바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

ACOMS+ 및 학술지 리포지터리 설명회

  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

logo

  • P-ISSN1013-0799
  • E-ISSN2586-2073
  • KCI

내용분석을 통한 대학도서관 디지털 참고정보서비스(전자게시판) 활성화에 관한 연구

A Study on the Digital Reference Service using Electronic Bulletin Boards in Academic Libraries through Content Analysis

정보관리학회지 / Journal of the Korean Society for Information Management, (P)1013-0799; (E)2586-2073
2013, v.30 no.4, pp.175-193
https://doi.org/10.3743/KOSIM.2013.30.4.175
박희진 (한성대학교)
박성재 (한성대학교)

초록

본 연구는 국내 대학도서관의 디지털참고정보서비스 현황을 분석하고 전자게시판을 중심으로 그 이용행태를 분석하여 향후 디지털 참고정보서비스 활성화를 위한 방법을 제언하고자 하였다. 205개 대학도서관 웹사이트를 분석하여 디지털참고정보서비스의 개괄적인 현황을 파악하고, 봉사대상 인구수와 도서관 웹 사이트 접속건수, 참고정보서비스 제공건수를 기준으로 선정된 4개의 대학에 실제 접수된 디지털 참고정보서비스의 질의유형, 답변의 구성형식, 정확성, 응답기간 등을 분석하였다. 본 연구의 결과가 대학도서관 디지털 참고정보서비스가 당면하고 있는 현실적 문제점을 파악하고, 이를 개선하기 위한 해결책으로 실제적인 지침과 모형개발의 기초자료로 활용되기를 기대한다.

keywords
digital reference services, online references, electronic bulletin, Ask a Librarian, reference questions, content analysis, 디지털 참고정보서비스, 온라인 참고정보서비스, 전자게시판, 사서에게 물어보세오, 참고질의, 내용분석

Abstract

This study aims to investigate the current state of digital reference services using electronic bulletin boards in Korean academic libraries and to suggest improvements. Through the examination of 205 academic library websites, 56 libraries were identified to use electronic bulletin for digital references. The digital reference service questions and responses from four libraries were further analyzed: the types of reference question, the structure and accuracy of answers, and digital reference completion time. The implications of this study for future research and practice lie in its provision of a systematic way to design practical guidelines for virtual reference services.

keywords
digital reference services, online references, electronic bulletin, Ask a Librarian, reference questions, content analysis, 디지털 참고정보서비스, 온라인 참고정보서비스, 전자게시판, 사서에게 물어보세오, 참고질의, 내용분석

참고문헌

1.

고아름. (2011). 대학도서관 디지털 참고정보서비스 가이드라인 개발에 관한 연구. Journal of Information Science Theory and Practice, 42(2), 23-41.

2.

국립중앙도서관. (2011). 사서에게 물어보세요 운영매뉴얼:국립중앙도서관.

3.

김달식. (2005). 대학도서관의 디지털 참고봉사에 관한 연구. 한국도서관·정보학회지, 36(2), 241-262.

4.

김형규. (2000). 대학도서관의 전자게시판 활용에 관한 연구.

5.

노옥순. (1995). 참고봉사와 참고정보원:이화여자대학교 출판부.

6.

문정순. (1997). 전자우편과 전자게시판을 활용한 대학도서관 전자참고 서비스. 도서관학논집, 26, 541-573.

7.

유재옥. (2000). 대학도서관의 웹 기반 전자참고정보 서비스에 관한 연구. 정보관리학회지, 17(4), 171-186.

8.

유재옥. (2001). 대학도서관 이용자의 정보요구에 관한 연구 : 참고질문을 중심으로. 정보관리학회지, 18(2), 125-142.

9.

윤인순. (2003). 대학도서관 전자게시판을 이용한 온라인 전자참고서비스에 관한 연구.

10.

이명희. (2003). 전자게시판을 이용한 대학도서관의 참고정보서비스에 관한 연구 -자유게시판, Q&A, FAQ, 참고질의응답을 중심으로-. 한국비블리아학회지, 14(2), 159-20.

11.

이재윤. (1998). 전자도서관 환경에서 이용자-사서간 협력을 위한 상호작용에 대한 연구. 정보관리학회지, 15(1), 109-127.

12.

장혜란. (2003). 대학도서관의 디지털참고봉사 제공 및 이용분석. 정보관리학회지, 20(4), 49-66.

13.

장혜란. (2004). 디지털 참고봉사의 이용활성화 방안. 한국도서관·정보학회지, 35(4), 215-228.

14.

정종기. (2006). 국내 광역시도 교육청 교수학습지원센터의 디지털참고봉사 제공과 이용 현황 분석. 한국도서관·정보학회지, 37(3), 173-191.

15.

최은주. (1999). 대학도서관의 홈페이지상의 전자참고서비스시스템을 위한 엑세스 포인트 분석. 정보관리학회지, 16(3), 31-48.

16.

Chowdhury, G. G.. (2001). Digital libraries and reference services : Present and future. Journal of Documentation, 58(3), 258-283.

17.

Croft, R.. (2006). E-mail reference in a distributed learning environment: Best practices, user satisfaction, and the reference services continuum. Journal of Library Administration, 45(1), 117-147.

18.

Gilbert, L. M.. (2006). Digital reference and online instructional services in an integrated public/university library. The Reference Librarian, 46(95), 149-172.

19.

International Federation of Library Associations. (2008). IFLA digital reference guidelines. http://archive.ifla.org/VII/s36/pubs/drg03.htm.

20.

Katz, W. A.. (2001). Introduction to reference work(8th ed.):McGraw-Hill.

21.

McClure, C. R.. (2002). Statistics, measures and quality standards for assessing digital reference library services: Guidelines and procedures:Syracuse University, Information Institute of Syracuse.

22.

Pomerantz, J.. (2006). Peer review of chat reference transcripts : Approaches and strategies. Library & Information Science Research, 28(1), 24-48.

23.

Reference and User Services Association. (2004a). Guidelines for behavioral performance of reference and information service providers. http://www.ala.org/rusa/resources/guidelines/guidelinesbehavioral.

24.

Reference and User Services Association. (2004b). Guidelines for implementing and maintaining virtual reference services. http://www.ala.org/rusa/resources/guidelines/virtrefguidelines.

25.

Shachaf, P.. (2008). Virtual reference service evaluation: Adherence to RUSA behavioral guidelines and IFLA digital reference guidelines. Library & Information Science Research, 30(2), 122-137.

26.

Walter, V. A.. (2005). Teens are from Neptune, librarians are from Pluto: An analysis of online reference transactions. Library Trends, 54(2), 209-227.

정보관리학회지