본 연구의 목적은 맞춤형 이용자교육을 시행하고 있는 국내 대학도서관의 맞춤형 이용자교육담당 사서들의 인식을 조사하는 것이다. 맞춤형 이용자교육을 제공해 본 경험이 있는 8명의 사서를 대상으로 일차적으로 심층면담하고, 그들의 응답과 문헌조사를 토대로 설문지를 개발하여 해당 교육을 제공해 본 전국 94개 대학도서관의 사서 94명을 대상으로 설문조사하였다. 연구결과, 응답자 대부분이 맞춤형 이용자교육에 대해 긍정적으로 인식하는 가운데, 교육 운영에서 교수진과의 협력을 가장 중요하다고 여기는 것으로 나타났다. 또 맞춤형 교육사서에게 필요한 것으로 석사학위나 주제지식보다 교육에 대한 의지나 봉사정신 등 태도적 측면을 더 중요한 것으로 인식하고 있었으며, 담당인력 부족을 교육 운영의 가장 큰 어려움으로 파악하고 있었다. 본 연구결과는 현장에서 맞춤형 이용자교육을 확대, 제공하는데 활용할 수 있을 것이다.
The purpose of this study was to investigate the librarians’ perceptions of the customized bibliographic instructions (CBI) at four-year academic libraries in Korea. The study also examined instruction librarians’ perceptions of the obstacles and the factors associated with the effective adoption and delivery of the CBI. This study conducted both a survey research method and an in depth-interview. The findings of the study revealed the librarians’ perception of the obstacles and facilitators in adopting and operating the CBI, which suggests useful strategies to apply in delivering the CBI in academic libraries.
김나원. (2008). 이용자 행태 및 요구 분석을 통한 의학도서관 이용교육 프로그램 개발 연구.
남재연. 맞춤형 교육을 중심으로 한 도서관서비스 개발 및 활용.
박준식. (2000). 정보환경의 변화와 사서의 역할변용. 한국도서관정보학회지, 31(2), 21-40.
성도경. (2011). 알기쉬운 통계기법의 활용 : 사회현상 조사분석 및 연구논문 작성을 위한 SPSS:대명.
안인자. (2005). 사서직 업무변화에 관한 연구. 한국비블리아학회지, 16(1), 233-246.
이시영. (2010). 대학도서관 사서의 위기와 대처. 한국도서관·정보학회지, 41(3), 47-67.
정달수. (2005). 유비쿼터스 도서관과 사서의 역할 변화에 관한 연구.
정미정. (2014). 대학도서관 이용자 맞춤형 교육의 효과적 도입과 운영 방안 연구.
정미정. (2014). 대학도서관 맞춤형 이용자교육의 운영 현황 분석 연구. 정보관리학회지, 31(2), 99-119. http://dx.doi.org/10.3743/KOSIM.2014.31.2.099.
최상희. (2007). 사서직 구인광고에서 나타난 교육사서 직무와 역량분석 연구. 한국문헌정보학회지, 41(3), 201-215.
최은주. (2005). 대학생의 정보활용능력에 미치는영향요인에 관한 연구 - 정규 교과목 정보이용교육 수강생을 중심으로 -. 정보관리학회지, 22(4), 153-172. http://dx.doi.org/10.3743/KOSIM.2005.22.4.153.
한국교육학술정보원. (2012). 2012 대학도서관 통계분석 자료집:한국교육학술정보원.
한국도서관협회. (2010). 문헌정보학 용어사전:한국도서관협회.
American Library Association. (2009). ALA's core competences of librarianship. http://www.ala.org/educationcareers/sites/ala.org.educationcareers/files/content/careers/corecomp/corecompetences/finalcorecompstat09.pdf.
Attebury, R.. (2009). A decade of personalized research assistance. Reference Services Review, 37(2), 207-220.
Bell, S. P.. (2004). The blended librarian : A blueprint for redefining the teaching and learning role of academic librarians. College & Research Libraries News, 64, 373-376.
Bennett, S.. (2009). Libraries and learning : A history of paradigm change. Portal : Libraries and the Academy, 9(2), 181-197.
Canadian Association of Research Libraries. (2010). Core competencies for 21st century CARL librarians. http://carl-abrc.ca/uploads/pdfs/core_comp_profile-e.pdf.
Crews, K. D.. (1997). The academic library in the information Age : Changing roles. Seal Beach:Consortium for Educational Technology for University Systems.
Dewey, B. I.. (2004). The embedded librarian: Strategic campus collaborations. Resource Sharing & Information Networks, 17(1-2), 5-17.
Firooznia, F.. (2006). Information literacy in introductory biology. Journal of College Science Teaching, 2006, 23-27.
Fleming, H.. (1990). User education in academic libraries:Library Association Publish.
Freeman, E.. (2010). Developing information literacy skills early in an undergraduate curriculum. College Teaching, 58, 109-115.
Heider, K. L.. (2010). Ten tips for implementing a successful embedded librarian program. Public Services Quarterly, 6(2-3), 110-121.
Ivey, R.. (2003). Information literacy : How do librarians and academics work in partnership to deliver effective learning programs?. Australian Academic & Research Libraries, 34(2), 100-113.
Kappus, T.. (2011). Can you meet with me on friday? : Personalized library instruction by appointment. Alki, 27(3), 8-.
Lippincott, J.. Librarians and cross-sector teamwork.
Mitchell, M. S.. (2011). Paradigm shift in reference services at the Oberlin College Library : A case study. Journal of Library Administration, 51(4), 359-374.
Roberts, J. C.. (2007). Innovative approaches to information literacy instruction for engineering undergraduates at Drexel University. European Journal of Engineering Education, 32(3), 243-251.
Tomlinson, C. A.. (2005). Grading and differentiation : Paradox or good practice?. Theory into Practice, 44(3), 262-269.
Young, H.. (1986). The ALA glossary of library and information science:American Library Association.