본 연구는 중등학교를 대상으로 학교도서관의 이용주체인 중학생과 고등학생의 학교도서관에 대한 인식과 요구를 규명하고, 이용주체의 특성에 따른 학교 급에 따른 효과적인 학교도서관 운영 개선 방향을 제시함을 목적으로 하고 있다. 연구를 위해 중학생과 고등학생을 대상으로 학교도서관에 대한 시설 및 환경, 장서 및 자료, 프로그램, 기타사항, 학교생활에 필요한 다양한 정보에 접근하는 방법 등에 대한 인식과 요구수준의 차이를 비교 분석하였으며, 결과를 바탕으로 효율적인 학교도서관 운영 방향으로 중학교와 고등학교의 차이에 기반을 둔 학교도서관의 지향점 설정 및 학교도서관 운영 전반을 제시하였다. 후속 연구로 중등학교 학교도서관에 대한 동일 학교급내 학년별 차이에 대한 규명의 필요성을 제안하였다.
This study aims to identify the characteristics of Korean secondary school students in perceptions on and needs to school libraries, and suggest an effective library management directions based on the characteristics. To achieve this purpose, we compare the perceptions on and needs for library elements, such as facilities, collections, programs, etc., between middle school students and high school students, and analyze the differences. Based on the results from the analysis, we suggest to establish an orientation of school library management. We also suggest a need of further study in which differences in the perception and needs among grades in a level of the secondary school for more detailed customization of library services.
권현진. (2003). 중학생의 정보요구와 이용행태에 관한 연구.
박유리. (2010). 중학생들의 학교도서관 이용에 영향을 미치는 요인 : 학교도서관 이용 빈도를 중심으로.
박주현. (2014). 국내 학교도서관교육의 정책적 현안과 과제. 한국문헌정보학회지, 48(1), 299-328. http://dx.doi.org/10.4275/KSLIS.2014.48.1.299.
오수연. (2010). 전문계 고등학교 도서관의 이용자 요구 분석 : 공업고등학교를 중심으로.
이경화. (2011). 학교도서관 이용자교육의 개선방안 연구 : 안양지역 중학교를 중심으로.
이연옥. (2007). 고등학생의 정보요구 해결을 위한 도서관서비스 방안. 한국도서관·정보학회지, 38(1), 107-134.
이지연. (2009). 학교도서관이 학교교육에 미치는 영향에 관한 연구. 한국문헌정보학회지, 43(4), 353-380.
조애순. (2007). 중학생들의 정보요구와 이용행태 연구.
한국도서관협회. 한국도서관기준.
Agosto, D. E.. (2005). People, places, and questions: An investigation of the everyday life information-seeking behaviors of urban young adults. Library & Information Science Research, 27(2), 141-163.
Kinnell, M.. (1992). Learning resources in schools: Library Association guidelines for school libraries:Library Association Publishing.
Large, A.. (2000). The Web as a classroom resource: Reactions from the users. Journal of the American Society for Information Science, 51(12), 1069-1080.