바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

ACOMS+ 및 학술지 리포지터리 설명회

  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

logo

  • P-ISSN1013-0799
  • E-ISSN2586-2073
  • KCI

인문학 기반 데이터 리터러시 개념에 대한 연구

A Study about the Concept of Data Literacy based on Digital Humanities

정보관리학회지 / Journal of the Korean Society for Information Management, (P)1013-0799; (E)2586-2073
2018, v.35 no.4, pp.223-236
https://doi.org/10.3743/KOSIM.2018.35.4.223
한상우 (광주대학교)

초록

본 연구의 목적은 문헌정보학 중심의 인문학 기반 데이터 리터러시 개념과 세부 역량을 제안하는 것이다. 이를 위해 국내외 데이터, 정보, 디지털 리터러시 등의 관련 연구를 비교․분석하여 데이터 리터러시의 개념을 정의하고, 인문학 관련 개념으로 디지털 인문학 주요 개념을 연계하여 11개 항목의 인문학 기반 데이터 리터러시의 기본 요소를 설계하였다. 본 연구결과는 향후 데이터 리터러시 프레임워크 설계의 기초자료로 이용할 수 있을 것으로 기대된다.

keywords
데이터 리터러시, 데이터 정보 리터러시, 정보 리터러시, 디지털 인문학, data literacy, data information literacy, information literacy, digital humanities

Abstract

The purpose of this study is to suggest the concept of data literacy and its detailed competencies based on humanities focused on LIS. To do this, we define the concept of data literacy by comparing and analyzing researches related data literacy, data information literacy, and digital literacy in domestic and foreign. And we design the basic 11 elements of data literacy based on digital humanities concepts. The result of this study is expected to be used as a basic data when design henceforward data literacy framework.

keywords
데이터 리터러시, 데이터 정보 리터러시, 정보 리터러시, 디지털 인문학, data literacy, data information literacy, information literacy, digital humanities

참고문헌

1.

고영만. (2010). 정보문해론:한국도서관협회.

2.

김바로. (2014). 해외 디지털인문학 동향. 인문콘텐츠, (33), 229-254.

3.

김현. (2018). 디지털 인문학 교육의 현장. 인문콘텐츠, (50), 9-34. http://dx.doi.org/10.18658/humancon.2018.09.50.9.

4.

김현. (2016). 디지털 인문학 입문:휴북스.

5.

김현. (2018). 데이터 기반 인문학 연구 방법의 모색. 횡단인문학, 1, 17-61.

6.

문상호. (2016). 디지털 인문학의 이해:이담Books.

7.

박종구. (2013). 뉴미디어 채택 이론:커뮤니케이션북스.

8.

심혜령. (2018). 디지털 인문학의 새 지평을 열며: 제4차 산업혁명 시대의 언어교육을 중심으로. 한국콘텐츠학회지, 16(3), 14-18.

9.

위키피디아. (2018). 인문학. https://ko.wikipedia.org/wiki/인문학.

10.

이재윤. (2015). 데이터 사이언스와 데이터 리터러시 (11-15). 한국정보관리학회 학술대회 논문집.

11.

장석권. (2018). 데이터를 철학하다:흐름출판.

12.

한상우. (2017). 인문학 기반 데이터 리터러시 모형 설계에 관한 연구 (45-71). 한국정보관리학회 학술대회 논문집.

13.

홍정욱. (2014). ‘2014 세계 디지털인문학’ 학술대회 및 한국의 디지털인문학. 인문콘텐츠, (34), 53-75.

14.

Carlson, J.. (2015). Data information literacy: Librarians, data, and the education of a new generations of researchers:Purdue University Press.

15.

Jacob Carlson. (2011). Determining Data Information Literacy Needs: A Study of Students and Research Faculty. portal: Libraries and the Academy, 11(2), 629-657. http://dx.doi.org/10.1353/pla.2011.0022.

16.

Data information literacy. http://www.datainfolit.org.

17.

Herzog, D.. (2016). Data literacy: A user’s guide:SAGE.

18.

Tibor Koltay. (2015). Data literacy: in search of a name and identity. Journal of Documentation, 71(2), 401-415. http://dx.doi.org/10.1108/JD-02-2014-0026.

19.

Tibor Koltay. (2016). Data literacy for researchers and data librarians. Journal of Librarianship and Information Science, 49(1), 3-14. http://dx.doi.org/10.1177/0961000615616450.

20.

Maybee, C.. (2015). Data informed learning: A next phase data literacy framework for higher education. Proceedings of the Association for Information Science & Technology, 52(1), 1-4.

21.

Clarence Maybee. (2015). “It's in the Syllabus”: Identifying Information Literacy and Data Information Literacy Opportunities Using a Grounded Theory Approach. The Journal of Academic Librarianship, 41(4), 369-376. http://dx.doi.org/10.1016/j.acalib.2015.05.009.

22.

Otto, J. L.. (2012). Assessing and improving data literacy: A study with urban and regional planning students. PNLA Quarterly, 76(4), 5-23.

23.

Jian Qin. (2010). The Central Role of Metadata in a Science Data Literacy Course. Journal of Library Metadata, 10(2-3), 188-204. http://dx.doi.org/10.1080/19386389.2010.506379.

24.

Ridsdale, C.. (2015). Strategies and best practices for data literacy education. Dalhousie university.

25.

Schield, M.. (2004). Information literacy, statistical literacy and data literacy. IASSIST Quarterly, (Summer/Fall), 6-11.

26.

Yasmeen Shorish. (2015). Data Information Literacy and Undergraduates: A Critical Competency. College & Undergraduate Libraries, 22(1), 97-106. http://dx.doi.org/10.1080/10691316.2015.1001246.

27.

Elizabeth Stephenson. (2007). Incorporating data literacy into undergraduate information literacy programs in the social sciences. Reference Services Review, 35(4), 525-540. http://dx.doi.org/10.1108/00907320710838354.

정보관리학회지