바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

ACOMS+ 및 학술지 리포지터리 설명회

  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

logo

  • P-ISSN1013-0799
  • E-ISSN2586-2073
  • KCI

독서전략이 고등학생의 텍스트 이해력에 미치는 영향 연구

A Study on the Effects of Reading Strategies on Text Comprehension of High School Students

정보관리학회지 / Journal of the Korean Society for Information Management, (P)1013-0799; (E)2586-2073
2019, v.36 no.3, pp.37-60
https://doi.org/10.3743/KOSIM.2019.36.3.037
강재연 (예일여자고등학교 사서)
김기영 (연세대학교)

초록

본 연구는 고등학교를 대상으로 교육현장에 실질적 도움이 될 수 있는 실행연구(action research)를 통해 학교도서관 관점에서 독서방법이 조합된 독서전략이 고등학생의 읽고 이해하는 능력에 어떤 교육적 영향을 미칠 수 있는지 알아보았다. 그리고 독서전략이 청소년의 독서태도에 미치는 영향과 부가요인으로 독서태도의 변화가 텍스트 이해력과 관계성을 가지는지 확인하였다. 특히 독서조합의 긍정적 시너지 효과는 텍스트 이해력의 성취와 독서태도의 변화라는 독서성과로 이어지는 것을 확인할 수 있었다. 또한 텍스트 이해력과 독서태도 변화 간의 정적 관계가 확인되어 향후 청소년의 텍스트 이해력의 향상을 위한 독서태도의 효과적인 변화의 방향을 제안하였다.

keywords
독서전략, 청소년, 텍스트 이해력, 독서태도, 독서방법, 학교도서관, reading strategy, combination of reading methods, adolescents, high school students, reading comprehension, school library

Abstract

In this study, the effects of reading strategy, which is a combination of reading methods on high school students’ reading ability were investigated using action research methodology in order to provide practical support in educational fields. Also, the effects of reading strategies on adolescents’ reading attitudes and the correlation between text comprehension and change of reading attitudes were investigated. This study is unique for its adoption of reading method combinations as reading strategies to enhance the effectiveness of reading in terms of text comprehension. Also, this study is meaningful in dealing with the cognitive abilities of high school students.

keywords
독서전략, 청소년, 텍스트 이해력, 독서태도, 독서방법, 학교도서관, reading strategy, combination of reading methods, adolescents, high school students, reading comprehension, school library

정보관리학회지