ISSN : 1013-0799
정보 리터러시는 정보화 사회를 살아가는 모든 사람들에게 필요한 역량이지만, 대학생은 학업 수행과 직업 준비의 과정에서 정보 리터러시를 갖춰야 할 필요성이 특별히 높은 시기이다. 본 연구에서는 KCI에 등재된 대학생을 대상으로 진행한 정보 리터러시 관련 연구의 영문 초록을 대상으로 빈도 분석, 네트워크 분석, 토픽 모델링을 수행하여 대학생 대상 정보 리터러시 연구의 동향을 파악하고자 하였다. 빈도분석과 키워드 네트워크를 분석하고 그 결과를 비교하여 주요 키워드와 후속 연구 주제를 도출하였으며, 토픽모델링 결과 8개의 하위 토픽을 도출하여 주 연구 분야를 관찰하였다. 대학생 대상 정보 리터러시는 주로 교육적 목적을 중심으로 연구가 진행되었으며, 간호 정보와 분석 모델 개발이 주요 하위 토픽으로 드러났다.
Information literacy is a necessary competency for all people living in the information society, but undergraduate students are especially in need of information literacy in the process of academic performance and career preparation. In this study, we conducted frequency analysis, network analysis, and topic modeling on the English abstracts of information literacy-related research on undergraduate students listed in KCI to identify trends in information literacy research on undergraduate students. The main keywords and subsequent research topics were derived by analyzing the frequency analysis and keyword network and comparing the results, and eight subtopics were derived from the topic modeling to observe the main research areas. Information literacy for college students was mainly studied for educational purposes, and nursing information and analysis model development were the main subtopics.