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인접프로그램의 속성에 따른 광고시청률 변화에 관한 연구

The Influence of the Neighboring TV Programs on the Advertising Audience

초록

광고시청률은 광고가 삽입된 프로그램의 시청률뿐만 아니라 채널 내외적으로 인접해 있는 프로그램들로부터의 수용자 유입과 유출에 의해 결정된다. 이 연구는 그러한 유입과 유출 결정하는 인접프로그램들의 속성들이 광고시청률의 크기에 어떻게 영향을 미치는지를 분석하였다. 구체적으로는 채널 내외적으로 인접한 프로그램들의 점유율, 유형, 수에 따라 프로그램 시청률에 대비한 광고시청비율(ADRATIO)이 어떻게 변화하는지 살펴보았다. 그 결과, 채널 내외에 인접한 프로그램들의 시청점유율의 크기, 유형의 동질성, 인접 프로그램의 수 모두, 방향성에는 차이가 있지만, 광고 시청률에 영향을 주는 것으로 나타났다.

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Abstract

The audience of television advertising is determined not only by the audience size of the program in which an ad is inserted, but also by the size of audience flowing in from and out to the neighboring programs. Using the people meter data, this study analyzed how the characteristics of the neighboring programs affected the change of TV advertising audience size. As a result, it was found that the size, the program type, and the number of neighboring programs both within and out of the same channel influenced on the size of advertising audience.

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