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광고아이디어 발상과정에 대한 체계적 접근 모형 : 개인수준의 아이디어 발상을 중심으로

Systematic approach model on advertising ideation : Focusing on ideation at individual level

초록

본 연구에서는 광고 실무자의 창의적인 아이디어 발상 과정에 적용해볼 수 있고 도움이 되는 하나의 심리학적 모형을 제안하고자 하였다. 이를 위해 먼저 창의성에 관한 심리학적 접근들(심리역동적 접근, 심리측정적 접근, 사회-성격적 접근, 인지적 접근, 체계 접근)을 개괄적으로 살펴 보았다. 이들 가운데 인지적 접근(또는 창의적 인지 접근)에서 경험적으로 타당화된 연구 결과들, 특히 개념 확장과 개념 결합에 관한 연구 결과들에 바탕하여 광고 창의성과 창의적 사고 과정을 설명할 수 있는 모형을 제안하였다. 이 모형은 개인 수준에서 광고 아이디어를 발상을 하는 데 도움이 될 수 있으리라 본다.

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Abstract

The purpose of the present study is to suggest a psychological model to be applied and assisted to advertiser's creative ideation at individual level. For the purpose of suggesting a model, it need to be reviewed psychological approaches - psychodynamic approach, psychometric approach, social-personality approach, cognitive approach, and systems approach - to creativity. Based on the empirically validated result from cognitive approach, called creative cognition approach, among these approaches, it is possible to suggest a preliminary model of advertising creativity and creative thinking process. This model is especially based on the result of research about conceptual expansion and combination. Regardless of some limitations, this model will be useful to advertiser's creative ideation at individual level.

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