바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

ACOMS+ 및 학술지 리포지터리 설명회

  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

한국심리학회지:학교

집단 따돌림에 대한 동조성향과 심리적 특성과의 관계 연구

A Study on the Relation between Conformity in Group Bullying and Psychological Characteristics

초록

본 연구는 집단따돌림에 대한 동조성향에 영향을 미치는 청소년들의 개인심리적 특성을 알아보기 위해 실시되었다. 이를 위해 서울 및 경기 지역 총 204명의 중학생을 대상으로 동조성, 생활스트레스, 자기효능감, 자아존중감 및 도덕성 검사를 실시하였다. 그 결과 도덕성이 집단따돌림에 대한 동조성향을 가장 잘 예측하는 것이 밝혀졌고 생활스트레스 중 학업스트레스가 유의미하게 집단따돌림에 대한 동조성향을 설명하는 변인임을 확인할 수 있었다. 반면 자기효능감과 자아존중감은 집단따돌림에 대한 동조성향을 설명해주지 못했다. 이를 통해 집단따돌림에 대한 동조성향과 자아감은 관련이 크지 않음을 알 수 있었고 따라서 동조성향이 있는 학생들에 대한 개입이 자아감이 아닌 스트레스와 도덕성에 보다 중점을 두고 이루어져야 함을 논의하였다. 집단따돌림 현상에서 동조하는 학생들이 차지하는 비중을 고려할 때 향후 연구의 필요성이 제안되었다.

keywords
집단따돌림에 대한 동조성향, 생활스트레스, 자기효능감, 자아존중감, 도덕성

Abstract

This study was conducted to investigate psychological characteristics such as stress, self-efficacy, self-esteem, and morality of middle school students who show a high level of conformity. A survey containing questions about conformity, stress, self-efficacy, self-esteem, and morality was administered to a sample of 204 middle school students in Seoul and Gyung-gi Province area. The results showed that morality and academic stress were strong predictors of conformity in group bullying among middle school students. On the contrary, no significant difference was shown on self-efficacy and self-esteem. Based on the results, a further study should be investigated with a focus on stress and morality of the students who are more likely to conform with bullies since little relationship was found on self-characteristics. Considering the importance of conformity in group bullying, the needs for a future study are suggested.

keywords
Conformity in Group Bullying, Stress, Self-Efficacy, Self-Esteem, Morality
투고일Submission Date
2004-09-24
수정일Revised Date
2004-11-19
게재확정일Accepted Date

한국심리학회지:학교