바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

ACOMS+ 및 학술지 리포지터리 설명회

  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

한국심리학회지:학교

가족의사소통, 합리적 진로의사결정, 진로결정 효능감의 관계모형 검증

Verification of a Relational Model among High School Students' Perceived Family Communication, Rational Career Decision-Making and Career Decision-Making Self-Efficacy

초록

본 연구는 고등학교 학생이 지각한 가족의사소통과 합리적 진로의사결정 및 진로결정효능감간의 관계를 알아보기 위해, 가족의사소통을 예언변인으로, 진로결정효능감을 결과변인으로, 그리고 합리적 진로의사결정을 매개변인으로 설정한 관계모형을 검증하였다. 연구대상자는 광주광역시와 전라남도 지역에 소재한 2개의 일반계 고등학교 학생 410명과 3개의 실업계 고등학교 학생 299명이었다. 본 연구에서는 일반계 고등학생 집단과 실업계 고등학생 집단의 측정변인간 차이를 알아보기 위해서 다변량분산분석을 실행하였다. 그리고 변인들간의 관계모형을 탐색하기 위해서 AMOS를 이용한 공변량구조분석을 실시하였다. 본 연구에서 밝혀진 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 일반계 고등학생들이 지각한 가족의사소통, 합리적 진로의사결정 및 진로결정 효능감 수준이 실업계 고등학생보다 유의하게 높은 것으로 나타났다. 둘째, 전체 집단의 경우 지각된 가족의사소통이 합리적 진로의사결정과 진로결정효능감에 직접적으로 정적인 영향을 미쳤고, 합리적 진로의사결정은 가족의사소통과 진로결정효능감의 관계를 부분 매개하는 것으로 나타났다. 셋째, 일반계 고등학생 집단에서는 가족의사소통이 합리적 진로의사결정과 진로결정효능감에 정적인 직접 효과를 보였고, 합리적 진로의사결정은 지각된 가족의사소통과 진로결정효능감간의 관계를 부분 매개하는 것으로 나타났다. 그러나 실업계 고등학생 집단에서는 지각된 가족의사소통이 진로의사결정과 진로결정효능감에 직접적인 효과를 나타내지 못하였고, 합리적 진로의사결정만이 진로결정효능감에 직접적인 영향을 미치는 것으로 나타났다, 위의 연구결과에 기초하여 본 연구에서는 고등학교 진로지도에 대한 시사점과 후속연구를 위한 제언을 개진하였다.

keywords
가족의사소통, 합리적 진로의사결정, 진로결정 효능감

Abstract

This study was conducted in order to investigate the relationship among high school students' perceived family communication, their rational career decision-making and career decision-making self-efficacy. A relational model was verified by setting high school students' perceived family communication as a predictor, their career decision-making self-efficacy as a criterion variable, and their rational career decision-making as a mediator. The subject were 709 high school students from two general high schools(N=410) and three industrial high schools(N=299) located in Gwang-ju city and Jeonnam Province. The results of the research are as follows. First, it was found that general high school students' scores in perceived family communication, rational career decision-making and career decision-making self-efficacy were significantly higher than industrial high school students' scores. In perceived family communication, the general high school students showed significantly higher scores than industrial highschool students in 5 subscales such as respect, genuineness, confrontation, self-disclosure, and understanding and concreteness. In career decision-making self-efficacy, general high school students earned significantly higher scores than industrial high school students in two subscales such as information gathering and planning, but not in self-evaluation, goal selection and problem solving. Second, in both groups, their perceived family communication affected positively on their rational career decision-making and career decision-making self-efficacy. However, their rational career decision-making had a partial role as a mediator. Third, perceived family communication affected positively on their rational career decision-making and career decision-making self-efficacy in the group of general high school students, but not in the group of industrial high school students. In the latter, only rational career decision-making affected positively on their career decision-making self-efficacy. Based on the results, some suggestions were made for future research.

keywords
perceived family communication, rational career decision-making, career decision-making self-efficacy
투고일Submission Date
2004-09-29
수정일Revised Date
2004-11-17
게재확정일Accepted Date

한국심리학회지:학교