바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

ACOMS+ 및 학술지 리포지터리 설명회

  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

한국심리학회지:학교

학교-기반의 사회적 기술 훈련 프로그램이 수줍음 아동의 사회적 기술, 불안, 우울, 자아존중감에 미치는 효과

Effects of a School-Based Social Skills Training Program for Shy Children

초록

본 연구는 학교-기반의 사회적 기술 훈련 프로그램이 수줍음 아동의 사회적 기술, 불안, 우울, 자아존중감에 미치는 효과를 검증하기 위한 목적으로 수행되었다. 이러한 목적을 달성하기 위하여 본 연구에서는 먼저 LeCroy가 초등학생을 위해 개발한 사회적 기술 훈련 프로그램을 번안하여 우리나라 아동들의 특성에 맞게 재구성하였다. 프로그램은 대구시 소재의 'I' 초등학교에 재학 중인 5, 6학년 아동들 13명을 대상으로 매 회기 60분간 주 2회기씩 4주에 걸쳐 실시되었다. 연구에 참가한 아동들은 수줍음척도 검사에서 높은 수줍음에 속하는 43점 이상을 받은 128명 가운데서 선발되었다. 프로그램의 효과를 검증하기 위해 실험집단과 통제집단을 대상으로 프로그램 실시 전과 실시 후, 그리고 프로그램 종결로부터 2개월 후에 사회적 기술, 불안, 우울, 자아존중감 검사를 실시하였다. 자료의 처리는 집단간의 차이를 검증하기 위한 공변량분석(ANCOVA)과 집단내의 시기별 변화를 알아보기 위한 반복측정 t검증(paired t-test)이 적용되었다. 분석 결과, 본 연구에서 실시한 학교-기반의 사회적 기술 훈련 프로그램은 수줍음 아동의 사회적 기술의 증진, 불안과 우울의 감소, 자아존중감의 증진에 효과가 있는 것으로 나타났으며, 그 효과도 8주 후까지 비교적 안정적으로 지속되는 것으로 확인되었다.

keywords
수줍음, 사회적 기술 훈련 프로그램, 사회적 기술, 불안, 우울, 자아존중감

Abstract

The present study was conducted to examine the effects of social skills training program on the social skills, anxiety, depression and self-esteem of shy children. For this purpose, the social skills training program developed by LeCory and modified by the present investigator was used. Participants of this study were 13 elementary school students attending 'I' elementary school located in Daegu. These children were selected among 128 children who obtained above 43 points on the RCBS scale. Their grade ranged from 5th to 6th. Participants were randomly assigned to one of the two conditions: social skills training group condition and control group condition. The program was administered by the present investigator twice a week for four weeks. The length of each session was 60 minutes. For effective administration of the program, leader's manual and children's workbook were developed. To examine the effects of the program, participants were asked to composed the questionnaire before, after, and 2 months after the program. The questionnaire was composed of 4 scale measuring social skills, anxiety, depression and self-esteem. The effects of the program were analyzed by paired t-test and ANCOVA. Results showed that the social skills training program had significant effects on social skills, anxiety, depression and self-esteem of shy children, and that the effects were maintained upto 2 month after the program.

keywords
shyness, social skills training program, social skills, anxiety, depression, self-esteem
투고일Submission Date
2004-10-21
수정일Revised Date
2004-11-24
게재확정일Accepted Date

한국심리학회지:학교