open access
메뉴본 연구는 대학생의 중도탈락과 관련이 있을 것으로 생각되는 학교애착을 심도있게 살펴보기 위하여, 대학생의 학교애착 인식 유형을 Q 방법론을 활용하여 분류하고 특성을 살펴보았다. 이를 위해 선행 연구 분석 및 심층 면담을 통해 Q 모집단을 구성 후 총 40문항의 Q 표본을 확정하였다. 이후 대학생 32명을 눈덩이표집을 통해 P 표본으로 선정하였다. Q 표본 분류는 11점 척도 분포도 내에서 강제배분방식을 통하여 참여한 P 표본의 주관적 인식에 따라 Q 표본을 동의 수준에 따라 배치하게 하였으며, 가장 동의 및 비동의한 문항 2개씩 선택한 이유를 구체적으로 기술하도록 하였다. QUANL 프로그램을 활용하여 분석한 결과, 학교애착 인식 유형은 네 가지 유형으로 분류되었고, 각 유형의 특성을 분석한 결과를 토대로 유형명을 명명하였다. 1유형은 ‘주도적으로 학교생활하며 성장하는 안정형’으로, 학업 만족도가 높고 다양한 교내 활동을 하며 대인관계도 안정적으로 형성한 모습을 나타냈다. 2유형은 ‘학교에 적응하려 애쓰지만, 한계는 수용하기 어려운 양가형’으로 다양한 교내․외 활동에 참여하고 대인관계가 안정적인 편이지만, 지방 사립대학의 한계점을 수용하기 어려워하는 모습을 나타냈다. 3유형은 ‘학교의 장점은 인정하지만, 친밀감 형성은 어려운 불안정형’으로 대학의 장점을 인식하고 다양한 노력을 하고 있지만, 대학 적응과 대인관계 형성의 어려움을 나타냈다. 4유형은 ‘학교생활의 문제 인식은 있지만, 소속감 없는 회피형’으로 학교 생활 관련 비용, 성적, 취업 등 현실적이고 가시적인 성과, 보상에 초점이 맞춰져 있고, 학교와 거리를 두는 모습을 나타냈다. 이 결과를 토대로 대학생의 학교애착 인식 유형별 특성과 고려사항 등에 대하여 논의하였다. 본 연구는 대학생의 학교애착 유형별 특성을 살펴봄으로써 유형별 특성 이해 및 맞춤 지원을 위한 자료로써의 의의가 있다.
In this study, in order to examine university students’ perceived school attachment types, school attachment perception types were classified using the Q methodology and their characteristics were examined. For this purpose, a Q population was formed by analyzing previous research and the results of in-depth interviews. A Q sample of 40 questions was developed. Then 32 university students were selected as P samples through snowball sampling. In Q sorting, the Q sample was placed according to the level of consent according to participants’ subjective perceptions through forced distribution within an 11-point scale distribution map. This paper describes why the two most and least agreed-upon items were selected. QUANL analysis classified four types of perceived school attachment. Type 1 is characterized by stability, taking the initiative in school life, growth, high academic satisfaction, participation in various school activities, and stable interpersonal relationships. Type 2 is characterized by ambivalence and making efforts to adapt to school life but finding it difficult to accept its limitations, participation in a variety of on- and off-campus activities, and stable interpersonal relationships. Type 3 is characterized by instability, recognition of the school’s strengths, difficulty forming relationships with other students, and making efforts but having difficulty adapting to school life. Type 4 is characterized by awareness and avoidance of the problems of school life, no sense of belonging, emotional distance from school life, and a focus on realistic and tangible outcomes and rewards, such as school costs, grades, and future employment. This paper discusses the characteristics of each school attachment type and considerations they should be given. This study’s results can be used to understand each school attachment type’s characteristics and how to develop support for each.