바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

한국심리학회지:학교

메뉴

논문 상세

합의적 질적 연구(CQR) 방법을 활용한 석사과정 대학원생의 학업적응에 관한 연구: 촉진요인과 저해요인을 중심으로

Research on the Academic Adaptation of Graduate Students Using Consensual Qualitative Research: Focusing on Facilitators and Barriers

초록

본 연구는 석사과정 대학원생들의 학업적응 경험을 심층적으로 살펴보고, 학업적응을 촉진하거나 저해하는 요인들을 탐색하고자 하였다. 이를 위해 학위논문 작성을 완료한 석사수료생 및 졸업생 23명을 대상으로 초점집단면접(FGI)을 실시하였으며, 추출된 자료는 합의적 질적 연구방법을 통해 분석하였다. 그 결과, 촉진요인 영역에서는 총 12개의 상위범주와 30개의 하위범주, 저해요인에서는 총 11개의 상위범주와 28개의 하위범주가 도출되었다. 구체적으로, 진학 준비 활동, 목표설정 및 실행, 학습 동기 관리 등과 같은 개별적 학업 관련 활동, 동료의 협력과 지원, 선배의 도움, 교수의 지도 방식 및 태도와 같은 대학원 동료들과의 상호작용, 연구실/연구실 외부 학술 활동, 그리고 외부 환경 및 시스템과 관련된 내용들이 촉진요인으로 언급되었다. 이는 대학원 학업적응 과정에서 스스로 자신의 학습을 효율적으로 관리하고, 연구를 수행하는 것 뿐만 아니라 동료와의 상호작용과 풍부한 지원 또한 중요함을 시사한다. 저해요인으로는 경험 및 역량 부족, 연구 및 논문 작성의 어려움, 교수의 지도 방식 및 태도, 동료와의 교류 부족, 연구실 체계 및 문화, 외부환경 및 시스템 등의 내용들이 언급되었다. 이러한 결과를 통해, 낯선 대학원에서 불확실성이 높은 연구를 진행하는 것, 그리고 아직 미숙한 연구경험과 역량으로 인해 연구와 논문작성에 어려움을 느끼는 것 자체가 대학원 생활의 가장 큰 난관이라는 것을 알 수 있다. 더불어 교수의 지도가 충분하지 않거나 교수 중심적인 지도가 이루어지는 경우, 그리고 개인적인 요소로 인해 학업에 집중하기 어려운 상황에서 대학원 학업적응에 어려움을 경험하는 것으로 보인다. 본 연구는 석사과정생들의 학업적응에 미치는 다양한 촉진/저해 요인들을 밝혀냄으로써 대학원 학업적응의 양적연구를 위한 단초를 제공하고 대학원 교육의 질적 성장과 실질적인 학업적응 지원에 도움이 될 수 있을 것으로 보인다.

keywords
대학원 학업적응, FGI, 학업적응 촉진요인, 학업적응 방해요인

Abstract

The present study explored facilitators of and barriers to academic adaptation among master’s students. It was conducted using a focus group interview with 23 participants who had completed their master’s degree programs. Collected data was analyzed using the consensual qualitative research approach. The results indicated that there were 12 categories and 30 subcategories of facilitators and 11 categories and 28 subcategories of barriers. Facilitators included various activities, namely, preparation, goal-setting and execution, managing academic motivation, and interacting with graduate colleagues, including peer cooperation, senior support, and professorial guidance. Further facilitators were academic activities both inside and outside of the laboratory and the external environment and systems. These results highlight the importance of not only effectively managing individual academic tasks but also interpersonal interactions and support to academic adaptation. Barriers to academic adaptation included a lack of experience and capacity, research and writing difficulties, professorial guidance methods and attitudes, limited interaction with colleagues, laboratory culture and systems, and the external environment and systems. In unfamiliar and uncertain graduate programs, the primary challenge is conducting research and writing papers due to a lack of research abilities and experience. Students faced difficulties arising from inadequate professorial guidance and struggles focusing on studies due to various factors. By identifying facilitators and barriers to master’s program academic adaptation, we can develop insights about how to quantitatively investigate graduate school academic adaptation. Furthermore, these findings can be used to enhance the quality of graduate education and develop graduate student support.

keywords
graduate school academic adaptation, focus group interview, facilitators of academic adaptation, barriers to acadmice adaptation
투고일Submission Date
2023-11-27
수정일Revised Date
2024-03-08
게재확정일Accepted Date
2024-04-25

한국심리학회지:학교