바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

Korean Journal of School Psychology

The Development and Validation of the Self-Discrepancy Scale in Elementary High Graded Students

Abstract

This study aimed to construct the Self Discrepancy measure(SDIS) in the domains of appearance, character and interpersonal relationship in high graded elementary school students, and to examine its reliability and validity estimates. Based on the Higgins' (1987) self discrepancy theory and the Multi-dimensional Self Discrepancy measure of Jeong(2004), a pool of preliminary items were selected and the content validity was established. To examine the factor structure and psychometric properties of the SDIS, the scale was administered to 161 elementary school students. The results suggested that the SDIS was relatively reliable in terms of internal consistency (a= .87). Exploratory factor analyses revealed that SDIS consists of three factors, labeled 'Appearance' 'Character' and 'Interpersonal Relationship'. Relationships between the scale and conceptually related variables were examined to support for the estimates of convergent-discriminant validity and the results were positive as expected. This study ends with implications, limitations, and suggestions for future studies.

keywords
자기불일치, 초등학교 고학년, 척도 개발, Self-discrepancy, High graded elementary school students, 3 factors of self-discrepancy

Reference

1.

김경희 (1992). 아동심리학. 서울: 박영사.

2.

김남재 (2000). 대인관계와 사회적 자기불일치. 한국심리학회지: 임상, 19(3), 473-483.

3.

김남재 (2001). 대인불안과 우울에서의 자기불일치. 심리과학, 10(1), 56-57

4.

권석만(1996). 자기 인지의 구조와 정보처리과정에 있어서 우울집단의 특성. 한국심리학회지: 임상, 15, 17-31.

5.

나명혼 (2006). 초등학생의 체육특기 적성활동참여와 정서발달 및 대인관계지향성의 관계. 한국체육과학회지, 15(2), 27-35.

6.

유태용, 박태구 (1999). 신임경찰 교육장면에서 성격의 5요인 및 생활 경험과 수행간의 관계. 한국심리학회지 산업 및 조직, 12(2), 129-144.

7.

신민희, 강문희 (2005). 소년원 수용 비행 청소년과 일반청소년의 자기불일치 및 우울 수준에 관한 연구. 청소년학연구, 12(1), 183-205.

8.

안신능 (2006). 자기 개념에 따른 자기 불일치와 삶의 만족도의 인과적 관계. 연세대학교 대학원 석사학위논문.

9.

안신능 , 서은국 (2006). 자기 개념에 따른 자기 불일치와 삶의 만족감의 인과적 관계. 한국심리학회: 사회 및 성격 논문집.

10.

어주경 (1998). 저소득층 가족의 경제적 어려움이 아동의 자존감에 미치는 영향. 연세대학교 대학원 석사학위 논문.

11.

유윤희 (1994). 학교적응․불안․학업성취간의 관계분석: 중․고등학생을 중심으로. 고려대학교 대학원 석사학위 논문.

12.

이상철, 정상원, 김새로미, 이혁준 (2008). 자기불일치가 불안 및 우울을 매개로 부적자아상에 미치는 영향: 사회적 지지의 조절 효과를 중심으로. 청소년학연구 15(3), 183 -206.

13.

이영호, 최정원 (1998). 실제자기 수준, 이상적 자기 수준 및 자기불일치 수준이 우울에 미치는 영향. 한국심리학회지: 임상, 17(1), 69-87.

14.

이우영 (2006). 청소년의 자아존중감, 부모의 의사소통 및 가족규칙이 청소년의 문제행동에 미치는 영향. 연세대학교 석사학위논문.

15.

이은영 (1991). 자기불일치 인지기제에 따른 우울과 불안의 공존현상. 고려대학교 박사학위 청구논문.

16.

임일모, 조용래, 김학렬 (1995). 자기-불일치와 심리적 불편감의 관계: 자기 불일치 이론의 경험적 검증. 신경정신의학, 34(5), 1416-1431.

17.

장정애 (1998). 초등학생의 감성지능과 학업성취, 학교적응, 사회성과의 관계. 연세대학교 석사학위논문.

18.

정교영, 이민규 (1998). 편집성향과 자기개념 및 자기불일치. 한국심리학회지: 임상, 17(1), 127-138.

19.

정승아, 오경자 (2004). ‘부적응적 자기초점화 척도’의 개발 및 타당화 연구. 한국심리학회지: 임상, 23(2), 471-482.

20.

정승아, 오경자 (2005). 자기 불일치가 사회불안에 영향을 미치는 기제: 자의식의 매개 효과와 자기제시 동기의 중재효과. 한국심리학회지: 임상, 24(4), 887-901.

21.

정승아 (2004). 다차원적 자기불일치 척도의 개발 및 타당화 연구. 정신건강연구, 23, 85-91.

22.

최성식, 김성회 (2007). 초등학교 고학년용 조화적 대인관계척도 개발 연구. 초등교육연구, 20(3), 251-269.

23.

최정원, 이영호 (1998). 실제자기 수준, 이상적 자기 수준 및 자기불일치 수준이 우울에 미치는 영향. 한국심리학회지: 임상, 17(1), 69-87.

24.

황성우 (2007). 창의적 무용프로그램이 초등학생들의 자기효능감과 자아존중감 및 사회성 발달에 미치는 영향. 연세대학교 석사학위논문.

25.

Costa, P. T., Jr., & Mcrae, R. R. (1980). Still stable after all these years: personality as a key to some issues in adulthood and old age. Im P. B. Baltes & O. G. Brim, Jr. (Eds.). Life span development and behavior. New York: Academic Press.

26.

Digman, J. M. (1990). Personality Structure: Emergence of the five-factor model. Annual Review of Psychology, 41, 417-440.

27.

Hartup, W. W. (1989). Social relationships and their developmental significance. American Psychologist, 44, 120-126.

28.

Higgins, E. T., Klein, R., & Strauman, T. (1985). Self-concept discrepancy theory: A psychological model for distinguishing among different aspects of depression and anxiety. Social Cognition, 3, 51-76.

29.

Higgins, E. T. (1987). Self-Discrepancy: a Theory Relating Self and Affect. Psychological Review, 94(3), 319-340.

30.

Higgins, E. T., Bond, R. N., Klein, R., & Strauman, T. (1986). Self-Discrepancies and Emotional Vulnerability. Journal of Personality and Social Psychology, 51(1), 5-15.

31.

McCrae, R. R., & Costa, P. T. (1987). Validation of the five factor model of personality across instruments and observers. Journal of Personality and Social Psychology, 52, 81-90.

32.

Parker, J. G., & Asher, S. R. (1987). Peer relation and later personal development: Are low accepted school children at risk? Psychological Bulletin, 102, 357-389.

33.

Piaget, J. The child's conception of the world. Patterson. N. J.: Little Field, Adams, 1960.

34.

Rogers, C. (1961). On Becomung a Person. Mariner Books: New York.

35.

Schutz, W. C. (1958). FIRO: A three-dimensional theory of interpersonal behavior. New York: Renehart & Copany, Inc.

36.

Tangney, J. P., Niedenthal, P. M., Covert, M. V., & Barlow, D. H. (1998). Are shame and guilt related to distinct self-discrepancies? A test of Higgins's(1987) hypotheses. Journal of Personality and Social Psychology, 75, 256-268.

Korean Journal of School Psychology