논문 상세

Home > 논문 상세
  • P-ISSN 2586-0755
  • E-ISSN 2799-8444

경력 기반 역량분석 코칭프로그램이 경력정체성과 경력계획에 미치는 효과

The Effect of Coaching Program Analyzing Competency Based on Job Experiences on Career Identity and Career Planning

한국심리학회지: 코칭 / KOREAN JOURNAL OF COACHING PSYCHOLOGY, (P)2586-0755; (E)2799-8444
2019, v.3 no.2, pp.17-39
https://doi.org/10.51457/kjcp.2019.12.3.2.17
김은정 (광운대학교)
탁진국 (광운대학교)
  • 다운로드 수
  • 조회수

초록

본 연구의 목적은 경력개발에 어려움을 겪고 있는 성인들의 경력정체성과 경력계획(구체성, 도전성, 자율성)의 향상을 위한 경력 기반 역량분석 코칭프로그램을 개발하고 적용하여 그효과성을 검증하는 데 있다. 이를 위해 구직의도가 있는 실업자 또는 이직의도가 있는 재직자 중 직업경험 2년 이상인 일반 성인을 대상으로 프로그램 참여를 희망하는 15명을 모집하여 실험집단 7명, 통제집단 8명으로 구성하였다. 프로그램은 회기 당 120분으로 주 1회 총 8 회로 구성하였고, 실험집단을 대상으로 오리엔테이션 1회, 코칭프로그램 6회 그리고 추후설문과 코칭 1회를 총 4개월에 걸쳐 개인 코칭으로 실시하였다. 프로그램의 효과성 검증을 위해 프로그램 실시에 대한 사전, 사후 시점과 집단 간의 상호작용 효과를 분석한 결과, 경력정체성과 경력계획(구체성, 도전성, 자율성) 모두 유의미하게 향상되었다. 프로그램의 효과지속성을 검증하기 위해 프로그램 실시 후 검사와 5주후 검사를 분석한 결과 경력정체성, 경력계획(구체성, 도전성, 자율성) 모두 효과가 지속되는 것으로 나타났다. 마지막으로 본 연구의 제한점과 향후 연구를 위한 제언들을 논의하였다.

keywords
커리어, 경력, 역량, 경력정체성, 경력계획, 커리어코칭

Abstract

The purpose of this study is to develop and apply the coaching program that analyzes competency based on job experiences to improve career identity and career planning(concreteness, challenge, autonomy) for those who have difficulties in career development and to verify the effectiveness of it. Participants were 15 adults finding a new job or considering about changing their jobs, 7 for the experiment group and 8 for the control group, who had job experience more than 2 years. The individual coaching program consisted of 8 sessions including an orientation. Each session was conducted for two hours, once a week for about 4 months. To examine the effect of the coaching program, pre-tests, post-tests and follow-up tests were carried out to both the experiment group and the control group before and after the program and in 5 weeks after completing the program. Two(group) * two(time) mixed ANOVAs were conducted. The results showed that the coaching program had statistically significant influence on career identity and career planning. Compared with the control group, scores of career identity and career planning of the experiment group increase and also were maintained across the follow-up test. Finally, limitations for this study and suggestions for future research were discussed.

keywords
Career, Competency, Career identity, Career planning, Career coaching


참고문헌

1

공 탁 (2004). 개인역량이 개인성과와 고객만족에 미치는 영향분석. 중앙대학교 대학원석사학위논문.

2

구도희 (2010). 경력계획과 조직 내 사회적 네트워크, 경력성공의 관계. 고려대학교 대학원 석사학위논문.

3

김선준 (2000). 영업직무 핵심역량 개발을 위한교육요구 분석. 고려대학교 교육대학원석사학위논문.

4

김희경 (2005). 경력계획의 속성이 경력 만족, 경력 몰입에 미치는 영향에 관한 연구. 서울대학교 대학원석사학위논문.

5

김희자 (2011). 경력계획과 고객지향성과의 관계에서 경력몰입의 매개효과. 고려대학교 교육대학원 석사학위논문.

6

박규경 (2000). 경력계획이 경력만족, 경력몰입및 이직의도에 미치는 영향에 관한 연구:조직지원을 조절변수로. 서강대학교 대학원 석사학위논문.

7

박호득 (2008). 중소기업 근로자의 개인역량이직무만족도에 미치는 영향. 동의대학교 대학원 석사학위논문.

8

백기복 (2002). 조직행동연구 (제3판). 서울: 창민사.

9

오인수 (2002). 일반적 자기효능감: 개념, 측정관련 이슈와 인적자원관리 측면의 시사점. 한국심리학회지: 산업 및 조직, 15(3), 49-72.

10

이수진 (2009). 경력계획과 일-삶의 균형이 경력성공에 미치는 영향. 숙명여자대학교 대학원 석사학위 논문.

11

이영민 (2006). 개인의 역량이 직무성과에 미치는 영향. 건국대학교 대학원 석사학위논문.

12

임성현 (2003). 역량확대수준이 직무만족, 직무몰입 그리고 직무성과에 미치는 영향에 관한 실증적 연구. 연세대학교 대학원 석사학위논문.

13

장욱희, 이상호 (2009). 대학생의 역량과 구직성과와의 관계에 관한 연구. 조직과 인사관리연구, 33(1), 31-59.

14

정명기 (2010). 대학생의 핵심역량, 대학생활 적응, 진로태도성숙의 관계에 대한 연구. 영남대학교 대학원 석사학위논문.

15

진주현 (2006). 표준역량모델 개발. 성신여자대학교 대학원 석사학위논문.

16

한국고용정보원 (2013). 세대별 고용서비스 체계수립 연구보고서. https://www.keis.or.kr/user/extra/main/2102/publi cation/publicationList/jsp/LayOutPage.do?categor yIdx=131&pubIdx=1613&onlyList=N에서2017. 9. 12 자료 얻음.

17

한상국 (2005). 생명보험사 영업관리자의 역량강화에 관한 연구. 중앙대학교 대학원 석사학위논문.

18

허선주, 구도희, 박인우 (2009). 조직구성원의경력계획이 교육에 대한 태도에 미치는영향. 인력개발연구, 11(1), 77-92.

19

Arthur, M. B., Hall, D. T., & Lawrence, B. S. (1989). Generating new direction in career theory: The case for a trans-disciplinary approach. In M. B. Author, D. T Hall & B. S. Lawrence (Eds.), Handbook of career theory (pp. 7-25). Cambridge: Cambridge University Press.

20

Arthur, M. B., & Rousseau, D. M. (1996). The boundaryless career as a new employment principle, In M. B. Arthur & D. M. Rousseau, The boundaryless career, New York:Oxford University Press.

21

Betz, N. E., Fitzgerald, L. F., & Hill, R. E. (1989). Trait-factor theory: Traditional cornerstone of career theory. In M. B. Arthur, D. T. Hall & B. S. Lawrence (Eds.), Handbook of career theory (pp. 26-40). Cambridge:Cambridge University Press.

22

Boyatzis, R. E. (1982). The competent manager: A model for effective performance. New York: John Wiley &. Sons.

23

Feldman, D. C. (1988). Managing careers in organizations. Glenview, Ⅲ: Scott Foresman &Company.

24

Fugate. M., Kinicki, A. J., & Ashforth, B. E. (2004). Employability: A psyco-social constructs its dimensions and applications. Journal of Vocational Behavior, 65(1), 14-38.

25

Gist. M. (1987). Self-efficacy: Implications for organizational behavior and human resources management, Academic of Management Review, 12, 472-485.

26

Green, P. C. (1999). Building robust competences:Linking human resource system to organizational strategic. San Francisco: Jossey-Bass.

27

Greenhaus, J. H. (1987). Career management. New York: Dryden.

28

Hall, D. T. (1976). Careers in organizations. Pacific Palisades, CA: Goodyear Publishing.

29

Hall, D. T. (1996). Protean careers of the 21st century. Academy of Management Perspectives, 10(4), 8-16.

30

Hall, D. T. (2002). Careers in and out of organizations. Thousand Oaks, CA: Sage.

31

Hall, D. T. (2004). The protean career: A quarter-century journey. Journal of vocational behavior, 65(1), 1-13.

32

Hall, D. T., & Chandler, D. E. (2005). Psychological success: When the career is a calling. Journal of Organizational Behavior, 26(2), 155-176.

33

Hall, D. T., & Mirvis, P. H. (1996). The new protean career: Psychological success and the path with a Heart. In D. T. Hall (Ed.), The Career is Dead-long Live the Career (pp. 15-45). San Francisco: Jossey-Bass.

34

Hall, D. T., & Moss, J. E. (1998). The new prote an career contract: Helping organizations and employees adapt. Organizational Dynamics, 26(3), 22-37.

35

Higgins, M. C., & Kram, K. E. (2001). Reconceptualizing mentoring at work: A developmental network perspective. Academy of management review, 26(2), 264-288.

36

Law, B., Meijers, F., & Wijers, G. (2002). New perspectives on career and identity in the contemporary world. British Journal of Guidance & Counselling, 30(4), 431-449.

37

Locke, E. A. (1968). Toward a theory of task motivation and incentives. Organizational behavior and human performance, 3(2), 157-189.

38

Meijers, F. (1998). The development of a career identity. International Journal for the Advancement of Counseling, 20(3), 191-207.

39

McLagan, P. A. (1989). Models for HRD practice. Training & Development, 43(9), 45-59.

40

McLagan, P. A. (1997). The models, On American Society for Training and Development (Ed.), Models for HRD practice. Alexandria, VA:Author, May.

41

Miles, R. E., & Snow, C. C. (1996). Twenty-firstcentury careers: The boundaryless career. Journal of Organizational Behavior, 15(4), 364-380.

42

Nazar, G., & van der Heijden, B. I. (2012). Career identity and its impact upon self-perceived employability among Chilean male middle-aged managers. Human Resource Development International, 15(2), 141-156.

43

Schein, E. H (1996). Career anchors revisited:implications for career development in the 21st century. Academy of Management Executive, 10(4), 80-88.

44

Spencer, L. M., & Spencer, S. M. (1998). 핵심역량 모델의 개발과 활용 [Competence at Work models for superior performance] (민병모, 박동건, 박종구, 정재창 역). 서울: PSI 컨설팅. (원전은 1993년 출판)

45

Steers, R. M. (1984). Introduction to organizational behavior (2nd ed). Glenview, Ill.: Scott, Foresman.

46

Verbruggen, M., & Sels, L. (2008). Can career self-directness be improved through counselling?. Journal of Vocational Behavior, 73(2), 318-327.

47

Werther, W. B. Jr., & Davis, K. (1989). Human resource and personnel management (3rd ed). Singapore: McGrawHill.

투고일Submission Date
2019-10-29
수정일Revised Date
2019-11-18
게재확정일Accepted Date
2019-11-29
상단으로 이동

한국심리학회지: 코칭