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메뉴본 연구는 중학생의 주의력 결핍 및 과잉행동 장애(이하 ADHD) 경향성이 우울 경향성에 미치는 영향에 초점을 맞추고, 그들이 경험하는 대인관계 스트레스와 학업 스트레스가 ADHD 경향성과 우울과의 관계를 매개하는지를 검증하였다. 중학생 323명이 연구에 참가하였으며, 학생들은 그들의 ADHD 경향성, 그리고 스트레스와 우울 경향성을 평가하는 설문지를 작성하였다. 연구 결과, 첫 째, 학업 스트레스와 대인관계 스트레스는 ADHD 경향성과 우울 경향성 간의 관계를 매개하는 것으로 나타났다. 둘 째, 학업 스트레스가 대인관계 스트레스보다 강한 매개효과를 가진 것으로 나타났다. 셋 째, 부주의와 과잉행동 하위요인의 경우, 우울 경향성과의 관계에서 학업 및 대인관계 스트레스의 유의미한 매개효과가 나타났으나, 충동성 하위요인의 경우, 학업 스트레스만 유의미한 매개효과를 보였다. 본 연구의 결과들은 ADHD 경향성을 보이는 청소년들의 우울 경향성에 대한 개입에 있어 그들이 경험하는 학업 및 대인관계 스트레스 특히, 학업 스트레스에 초점을 맞추는 것이 더욱 효과적일 수 있음을 제안한다.
The goal of this study was to investigate the mediating effects of academic and interpersonal stress on the relationship between ADHD tendency and depression tendency in middle school students. Three hundred and twenty-three middle school students completed the questionnaires assessing the tendencies of ADHD and depression, interpersonal stress, and academic stress. The results indicated that interpersonal stress and academic stress mediated the relationship between ADHD tendency and depression tendency. In particular, academic stress had stronger mediating effects than interpersonal stress. Moreover, additional analysis indicated that these stress factors mediated the relationship between ADHD subtype tendency and depression tendency. However, the results indicated that the relationship between impulsivity subtype tendency and depression tendency was mediated by academic stress only. These findings suggest that the intervention for adolescents with ADHD tendency and depression tendency should focus on their stress, especially academic stress. Limitations and future directions were discussed.