open access
메뉴
E-ISSN : 2733-4538
연구 1에서 한글 독해에 어려움이 있는 초등학교 2학년(15명)과 4학년 읽기장애 아동(15명)들은 정상아동에 비해서 단어 목록을 읽는데 더 많은 시간이 걸리고 글자를 읽을 때 더 많은 오류를 범하였다. 특히 정상 아동은 단어 사용 빈도나 발음 용이성에 거의 영향을 받지 않은 반면, 읽기장애 아동들은 사용 빈도가 적은 단어나 발음하기 어려운 글자를 읽을 때 오류가 많았다. 또한 읽기장애 아동은 읽기폭 과제에서 읽기폭이 작고 판단시간이 더 많이 걸렸다. 그리고 2학년에서는 주로 해부호화 과제에서 집단간 차이를 보였으며, 4학년에서는 읽기폭 과제에서 차이가 컸다. 연구 2에서는 해부호화 기술 훈련과 문장처리 기술 훈련을 20명의 읽기장애 아동에게 4주간 8회에 걸쳐서 실시하였다. 훈련이 끝난 후 훈련을 받지 않은 통제 집단과 비교한 결과 훈련에 참여한 아동들은 훈련을 받지 않은 아동에 비해서 독해력이 유의미하게 증가하였고 4학년에 비해서 2학년 읽기장애 아동의 훈련 효과가 더 컸다. 본 연구의 결과는 해부호화 능력은 2학년 아이들에게 영향력이 더 크고 작업기억은 4학년 아이들에게 더 영향을 준다는 것을 보여준다. 또한 해부호화 기술 훈련이나 문장처리 기술 훈련을 통해서 읽기장애가 개선될 수 있다는 것을 보여주었다. 마지막으로 본 연구의 제한점과 의의, 그리고 앞으로의 연구 방향을 논의하였다.
In the present studies, second and fourth grade reading disabled(RD) children were compared with normal children on word list reading task, syllables reading task, and reading span task. In study 1, 15 second grade and 15 fourth grade RD children performed poorly on word list reading task, syllables reading task, and reading span task. They spent more time in word list reading and made more errors than normal children in syllables reading. Word frequency and pronouncibility of syllables had little influence on normal children, whereas they had significant impact on the reading disability group. The two reading ability groups showed large differences for low frequency word and difficult-to-pronounce syllables. It suggests that RD children may have failed to develop automatic decoding skills and that some RD children have insufficient grapheme-phoneme correspondence knowledge. On reading span task RD children showed smaller reading span and slower sentence verification time than normal children. This result suggests that RD children have deficits in working memory. In study 2, 10 RD children were taught with a decoding skill training, and another 10 RD children trained for reading comprehension skills. After training, their performances were compared with those of 10 non-trained RD children. Two training groups' reading comprehension scores were significantly improved to the normal range. The decoding skill training group's syllable reading errors were diminished, and second grade RD children showed larger training effect than fourth grade RD children. The results of these studies suggest that both decoding skills and working memory would be the causing or maintaining factors of reading disability. Decoding skills are more influential on 2nd-grade students than 4th-grade students, and working memory is more important to 4th grade students than 2nd-grade students. Finally, the implications and limitations of this study were discussed with suggestions for the future study.