바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

Korean Journal of Clinical Psychology

ADHD로 진단된 아동의 ADS 및 KEDI-WISC의 반응 특성

The Cognitive Characteristics of ADHD Children on the ADS and KEDI-WISC

초록

본 연구에서는 주의력결핍 과잉행동장애(ADHD)로 진단 받은 아동을 대상으로 ADS의 수행 결과 및 지능 수준에 따라 ADS 결과가 어떻게 변하는지 알아보고, 지능과 ADS 자극 속성(시각 및 청각)과의 관련성을 통해 ADHD 진단에 있어서 ADS를 보다 민감하고 정확하게 활용할 수 있는 정보를 제공하고자 하였다. 연구 대상은 소아정신과에 내원한 아동 중 첫 내원 시, 소아 정신과 전문의에 의해 DSM-Ⅳ 진단 기준에 따라 주의력결핍과잉행동(ADHD)로 진단받은 195명이었으며, 이들의 인지적 특성을 평가하기 위해 전산화된 한국판 주의력 장애 진단 시스템(ADHD Diagnostic System: ADS)과 한국판 웩슬러 아동용 지능검사(Korean Educational Developmental Institute- Wechsler Intelligence Scale for Children: KEDI-WISC)를 사용하였다. 그 결과, 첫째, 지능검사에서 일반적으로 부주의 요인으로 포함되는 ‘산수’ 과제의 경우 주의력 문제를 알아보기 위한 변별력이 떨어지고 있으며, 이는 단순 암기식의 산수 공부를 중요시하고 과잉 학습 시키는 한국만의 특수한 문화적 차이가 산수 과제에 개입된 것으로 보인다. 따라서 한국 아동에게 있어 산수 과제는 주의력을 평가하는데 민감한 요인이 되지 못하는 것으로 생각된다. 둘째, ADS 하위 요인들 중, 시각 및 청각 과제 모두에서 주의력을 평가하기 위한 가장 좋은 단일 측정치는 '반응시간 표준편차'이다. 셋째, KEDI-WISC와 ADS간의 상관 분석 결과, 몇몇 소 검사에서만 낮은 상관을 보인 시각 과제와는 달리 청각 과제의 경우 KEDI-WISC 대부분의 소검사와 높은 상관을 보였다. 또한 지능이 우수한 집단일수록 청각 과제에서 T점수 60점 미만의 정상 수행을 보인 반면, 시각 과제의 경우 지능 수준과 상관없이 모든 집단에서 주의력 문제를 보였다. 연구 결과에 나타난 바를 토대로 ADHD로 진단된 아동들의 KEDI-WISC와 ADS 반응을 해석할 때 주의해야 할 점과 연구의 시사점 및 제한점이 논의되었다.

keywords
주의력결핍과잉행동(ADHD), ADS, 지능수준, KEDI-WISC, ADHD, ADS, Intelligence Level, KEDI-WISC, ADHD, ADS, Intelligence Level, KEDI-WISC

Abstract

The purpose of this study was to evaluate how ADS results change according to ADS assessments results and intelligence level of children diagnosed with ADHD, and how results of intelligence level and visual and auditory can show more accurate compare to ADS in analyzing diagnose ADHD. The participants were 195 clinically diagnosed ADHD children who visited the child-adolescent psychiatry clinic of a university medical center. The cognitive characteristics of ADHD children were assessed using the ADS and Korean Educational Development Institute-Wechsler Intelligence Scale for Children(KEDI-WISC). The findings were as follows. Firstly, showed scores on the arithmetic subtest of the KEDI-WISC showed no significant discriminant sensitivity even though this subtest is associated with the Freedom from Distractibility factor index. Due to difference between the cultural aspects of the academic environment in Korea where children are concentrating heavily in arithmetic. Secondly, the best diagnostic measure in both the visual ADS and auditory ADS scores showed that the 'standard deviation of hit reaction time'. Finally, whereas the correlations between the auditory ADS scores and the KEDI-WISC subtests were generally high, those between the visual ADS scores and the KEDI-WISC were found to be low for four of the subtests. The results also showed that children with high IQ scores obtained T scores of less than 60 on the auditory ADS, whereas on the visual ADS children obtained T scores over 60 regardless of IQ level. The clinical implications and limitations of the present study were discussed.

keywords
주의력결핍과잉행동(ADHD), ADS, 지능수준, KEDI-WISC, ADHD, ADS, Intelligence Level, KEDI-WISC, ADHD, ADS, Intelligence Level, KEDI-WISC

참고문헌

1.

고승희, 신민섭, 홍강의 (1996). KEDI-WISC와 TOVA를 이용한 소아 정신과 장애별 주의력 문제와 인지적 특성에 관한 연구. 한국심리학회지: 임상, 15(1), 165-178.

2.

구본훈, 박형배, 이희정, 송창진, 김진성, 이광헌 (1999). 주의력 결핍 과잉행동장애 아동에 있어서 연속 수행검사의 진단적 유용성. 신경정신의학, 38(6), 1432-1445.

3.

김미연, 김은정 (2004). 주의력 진단 검사의 제시 순서와 난이도에 따른 주의력 결핍 과잉행동 장애의 주의 특성. 한국심리학회지: 임상, 23(4), 1085-1108.

4.

김용희 (2005). KPI-C 프로파일로 본 ADHD 아동의 행동특성. 한국심리학회지: 건강, 10(1), 83-93.

5.

김은이, 정찬섭 (1997). 지각판단과제의 난이도를 통한 주의력 결핍 과잉활동 장애의 계층적 진단 기법 개발. 한국심리학회지: 임상, 16(2), 265-276.

6.

문경주, 오경자, 하은혜, 박중규 (1999). 주의산만․과잉활동 문제를 보이는 아동의 아동․청소년 행동평가척도(K-CBCL) 군집분석. 한국심리학회지: 임상, 18(2), 199- 207.

7.

손정우, 윤세진, 정인원 (2003). 시각 주의력과 청각자극 주의력의 차이를 보이는 산만한 아동의 행동패턴 연구. 충북의대학술지, 13(1), 44-54

8.

송현주 (2008). 청각 주의력과 지능. 한국심리학회지: 임상, 27(3), 767-775.

9.

신민섭, 오경자, 홍강의 (1990). 주의력결핍 과잉활동장애 아동의 인지적 특성. 소아․청소년 정신의학, 1(1), 55-64.

10.

신민섭, 조성준, 전선영, 홍강의 (2000). 전산화된 주의력장애 진단시스템의 개발 및 표준화 연구. 소아․청소년 정신의학, 11(1), 91-99.

11.

오경자 (1990). 주의력 결핍 과잉활동 장애의 평가. 소아․청소년 정신의학, 1(1), 65- 76.

12.

이광섭, 오수성, 김정호 (2007). 주의력 결핍 과잉행동 장애 아동의 지능특성: K- WISC-Ⅲ에서 지능다중분석의 적용. 한국심리학회지: 임상, 26(4), 977-995.

13.

이수진, 하은혜, 오경자 (2008). ROC 분석을 통한 주의력 결핍 과잉행동 장애 아동의 변별: K-CBCL 소척도를 기준으로. 한국심리학회지: 임상, 27(1), 191-207.

14.

이현아, 박형배, 배대석, 백용매 (2001). 주의력 결핍 과잉행동장애 아동의 주의력 수준이 CPT와 WCST 수행에 미치는 효과. 신경정신학회, 40(4), 656-666.

15.

홍강의, 김종흔, 신민섭, 안동현 (1996). 주의산만, 과잉운동을 주소로 소아정신과를 방문한 아동의 진단적 분류와 평가. 소아․청소년 정신의학, 7, 190-202.

16.

홍강의, 신민섭, 조성준 (1999). 주의력장애 진단시스템 사용설명서. 서울: 한국 정보공학.

17.

Barkley, R. (1990). Attention Deficit Hyperactivity Disorder: A handbfor Diagnosis and Treatment. The Guildford Press, New York.

18.

Aylward, G. P., Brager, & Harper, D.C. (2002). Relations Between Visual and Auditory Continuous Performance Tests in a Clinical Population: A Descriptive Study, Developmental Neuropsychology, 21(3), 285-303.

19.

Barkley, R. (1991). The ecological validity of laboratory and analogue assessment methods of ADHD symptoms. Journal of Abnormal Child Psychology, 19(2), 149-178.

20.

Chae, P. K. (1999) Corelation study between WISC-Ⅲ scores and TOVA performance. Psychology in the schools, 36(3), 179-185.

21.

Conners, C. K. (1995). Conners' Continuous Performance Test. Toronto: Multi-Health Systems.

22.

Douglas V. I. (1983). Attention and cognitive problems. In M. Rutter(Ed), Developmental neuropsychiatry. New York: Guilford Press, 280-329.

23.

Epstein, J. N., Erkanli, Conners, C.K., Klaric, Costello, J.E., & Angold (2003). Relations Between Continuous Performance Test Performance Measures and ADHD Behaviors. Journal of Abnormal Child Psychology, 31(5), 543-554.

24.

Golden, I. (1996). Are tests of working memory and inattention diagnostically useful in children with ADHD? The ADHD Report, 4(5), 6-8.

25.

Gordon, M., Lewandowski, L., Clonan, S. M., & Malone, K. (1997).

26.

Greenberg, L. M., Waldman, I. M. (1993). Developmental normative data on the Test of Variables of Attention (TOVA). Journal of Child Psychology and Psychiatry, 34, 1019- 1030.

27.

Josepf Biederman, Eric Mick, Stephen V. Faraone, Ellen Braaten, Alysa Doyle, Thomas Spencer, Timothy E. Wilens, Elizabeth Frazier, Mary Ann Johnson (2002). Influence of Gender on ADHD in Children Refferred to a Psychiatric Clinic. American Journal Psychiatry, 159, 36-42.

28.

Kaufman A. S. (1979). Intelligent testing with the WISC-R, NY, John Wiley & sones.

29.

Lewis, T. M., & Greenberg, G. D. (1995). ADHD Children's performance on visual and auditory continuous performance test. ADHD/ Hyperactivity Newsletter, 22, 5

30.

Maes, S. D., Calhoun, S. L (1999). Discriminative validity of the Gordon Diagnostic System. The ADHD report, 7, 11-14.

31.

Mahone, E. M., Crino, P., Cutting, L. E., Cerrone, P. M. (2002). Validity of Behavior Rating Inventory of Executive Function in chilren with ADHD and/ or Torrette syndrome. Archivesof Clinical Neuropsychology, 17, 635- 655.

32.

Mahone, E. M., Hagelthorn, K. M., Cutting, L. E. (2002). Effects of IQ on executive function measures in children with ADHD. Child Neuropsycology, 8, 41-51.

33.

Mahone, E. M., Pillion, J. P., & Heimenz, J.R. (2001). Initial development of an auditory continous performance test for preschoolers. Journal of Attention Disorder, 5, 93-106.

34.

Mahone, E. M., Pillion, J. P., & Hoffman, J.H., Heimenz, J. R., Denckla, M. B. (2005). Construct Validity of the Auditory Continuous Performance Test for Preschoolers. Developmental Neuropsychology, 27 (1), 11-33.

35.

McGee RA, Clark SE, & Symons DK (2000). Does the Conner's Continuous Performance Test Aid in ADHD Diagnosis?. Journal of Abnormal Child Psychology, 28(5), 415-424.

36.

Milich RS, Loney J (1979). The factor composition of the WISC for hyperkinetic/MBD males, Journal of learning disabilities, 12, 491-495, quoted from Frame CL (1987): Handbook of assessment in childhood psychopathology. NY, Plenum Press, p311.

37.

Naglieri, J. A., Goldstein, Delauder, B. Y., Schwebach (2005). Relationships between the WISC-Ⅲ and the Cognitive Assessment System with Conners' rating scales and continuous performance test. Archives of Clinical Neuropsychology, 20, 385-401.

38.

Riccio, C. A., Reynolds, C. R & Lowe, P. A. (2001). Clinical applications of continuous performance tests; Measuring attention and impulsive responding in children and adults. New York, NY: Wiley.

39.

Shana L. Nichols, & Daniel A (2004). A Review of the Validity of Laboratory Cognitive Tasks Used to Assess Symptoms of ADHD. Child Psychiatry and Human Development, Vol. 34(4).

40.

Stankov, L. (1983). Attention and Intelligence. Journal of Educational Psychology, 75, 471- 490.

41.

Tinius, T. P (2003). The Integrated Visual and Auditory Continuous performance Test as a neuropsychological measure. Archives of Clinical Neuropsychology, 18, 439-454.

42.

Weyandt, L. L. (2001). Attention deficit hyperactivity disorder, An ADHD primer, Boston: Allyn & Bacon.

43.

Weyandt, L. L., Mitzlaff, & Thomas (2002). The Relationship Between Intelligence and Performance on the Test of Variables of Attention(TOVA). Journal of Learning Disability, 35, 114-120.

44.

Zelniker T, Jeffrey W (1976). Reflective and impulsive children: Strategies of information processing underlying differences in problem solving, Monographs of the society for research in child development 41(5), p1-59, quoted from Frame CL (1987): Handbook of assessment in childhood psychopathology. NY, Plenum Press.

Korean Journal of Clinical Psychology