바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

logo

메뉴

논문 상세

한국판 치매 평가 검사(K-DRS)의 2차 규준 연구

An Additional Normative Study of theKorean-Dementia Rating Scale

초록

북미에서 가장 많이 사용되고 있는 대표적인 치매 평가 도구 중 하나인 Dementia Rating Scale(DRS)은 90년대 말 우리나라에서도 한국판 치매 평가 검사(Korean-Dementia Rating Scale, K-DRS)로 재표준화 되어 국내 치매 환자를 진단하고 병리적 경과를 측정하는데 사용되어 왔다. K-DRS의 신뢰도와 타당도는 선행연구들을 통해 입증되었으며, 규준은 두 개의 연령 수준과 두 개의 교육연한 수준으로 세분화되어 제시됨으로써 4개의 규준이 결과를 해석하는데 사용되고 있다. 그러나 규준이 확립된 후 10년이 지난 현 시점에서 검사의 정확한 해석을 위해서는 국내 노인 인구의 변화된 특성을 보다 잘 대변할 수 있는 개정된 규준이 요구되었다. 본 연구는 국내 지역사회에 거주하는 만 50~89세의 정상 노인 인구들(N=785)을 대상으로 실시되었다. 검사 수행에 영향을 미치는 인구 통계학적 요인의 효과를 분석한 결과 교육과 연령이 유의미한 주요 요인으로 작용하는 것을 다시 한 번 확인할 수 있었다. 최종적으로 4개의 교육 수준(문맹, 0~5년, 6~11년, 12년 이상)과 4개의 연령 수준(만 50~59세, 60~69세, 70~79세, 80~89세)을 바탕으로 새로운 규준이 확립됨에 따라 기존 148명을 대상으로 2개 교육 수준(6년 이하, 7년 이상)과 2개의 연령 수준(만 55~64세, 65~84세)에 기초한 규준에 비하여 더 세밀한 경계 점수를 제공할 수 있었다. 본 연구를 통하여 새로 수집된 국내 노인 인구 자료를 바탕으로 재확립된 K-DRS 규준은 보다 효율적인 치매 감별을 가능하게 할 것으로 기대된다.

keywords
Korean-Dementia Rating Scale (K-DRS), norm, education, literacy, age, 치매 평가 검사(DRS), 규준, 교육, 문식성, 연령

Abstract

The Korean-Dementia Rating Scale (K-DRS), the Korean version of the Dementia Rating Scale (DRS), which is one of the mostly used dementia evaluation tools in North America, has been used to diagnose and identify pathological processes since its development in the late 1990s. Previous studies have proven the reliability and validity of the K-DRS, and provided normative data for two age levels and two educational levels. To interpret the test accurately and apply the test to Korean elderly population, however, researchers need to develop a second version of the normative data, because it has been 10 years since the previous norms were created. This study aimed to establish a new version of the K-DRS norms, based on the newly-collected data, to complement previous norms and to contribute to exact diagnoses. Participants were normal elderly people (N = 785), with the age range 50-89 years. Our results confirmed age and education as the major significant factors for test performance scores, which was consistent with previous studies. The new norms become more specific as we divided the normative data into four age levels and four educational levels.

keywords
Korean-Dementia Rating Scale (K-DRS), norm, education, literacy, age, 치매 평가 검사(DRS), 규준, 교육, 문식성, 연령

참고문헌

1.

강연욱 (2006). K-MMSE(Korean-Mini Mental State Examination)의 노인 규준 연구. 한국심리학회지: 일반, 25(2), 1-12.

2.

강연욱, 나덕렬 (2003). 서울신경심리검사(Seoul Neuropsychological Screening Battery; SNSB). 휴브알앤씨.

3.

고정민 (2002). 고령화사회의 도래에 따른 기회와 위협. 서울: 삼성경제연구소.

4.

권용철, 박종한 (1989). 노인용 한국판 Mini- Mental State Examination (MMSE-K)의 표준화 연구-제1편: MMSE-K의 개발. 신경정신의학, 28, 125-135.

5.

김향희, 나덕렬 (1997). 한국판 보스톤 이름대기 검사(Korean version-Boston Naming Test). 서울: 학지사.

6.

문혜성, 최진영 (2004). 한국 장노년 성인의 문식성과 신경 심리 기능. 노인정신의학. 8(2), 113-120.

7.

보건복지부 (2006). 보건복지백서. 서울: 보건복지부.

8.

서국희 (2002). 한국의 치매: 추세와 추계, 노인정신의학, 6(2). 79-87.

9.

염태호, 박영숙, 오경자, 김정규, 이영호 (1992). K-WAIS 실시요강. 서울: 한국가이던스.

10.

우종인 외 (2003). 한국판 CERAD 평가집. 서울: 서울대학교출판부.

11.

최진영 (1998). 한국판 치매 평가 검사: Korean-Dementia Rating Scale. 서울: 학지사.

12.

최진영 (2007). 노인 기억 장애 검사: Elderly Memory disorder Scale. 서울: 학지사.

13.

최진영, 나덕렬, 박선희, 박은희 (1998). 한국판 치매 평가 검사의 타당도와 신뢰도 연구. 한국심리학회지: 임상, 17(1). 247-258.

14.

최진영, 이소애 (1997). 한국판 치매 평가 검사(K-DRS)의 규준 연구. 한국심리학회지: 임상, 16(2). 423-433.

15.

통계청 (2007). 2007 고령자 통계. 서울: 통계청.

16.

Butler, S. M., Ashford, J. W., Snowdon, D. A. (1996). Age, education, and changes in the Mini-Mental State Exam scores of older women: findings from the Nun Study. Journal of the American Geriatrics Society, 44(6), 675-681.

17.

Capitani, E., Laiacona, M., Barbarotto, R. (1999). Gender affects word retrieval of certain categories in semantic fluency tasks. Cortex, 35(2), 273-278.

18.

Chey, J., Na, D. R., Park, S., Park, E., & Lee, S. (1999). Effects of education in dementia assessment: Evidence from standardizing the Korean-Dementia Rating Scale. The Clinical Neuropsychologist, 13(3), 293-302.

19.

Chey, J., Na, D. G., Tae, W. S., Ryoo, J. W., Hong, S. B. (2006). Medial temporal lobe volume of nondemented elderly individuals with poor cognitive functions. Neurobiology of Aging, 27(9), 1269-1279.

20.

Christensen, K. J., Multhaup, K. S., Nordstrome, S., & Voss, K. (1991). A cognitive battery for dementia: development and measurement characteristics. Psychological Assessment, 3, 168-174.

21.

Crane, P. K., Narasimhalu, K., Gibbons, L. E., Mungas, D. M., Haneuse, S., Larson, E. B., Kuller, L., Hall, K., & van Belle, G.(2008). Item response theory facilitated cocalibrating cognitive tests and reduced bias in estimated rates of decline. Journal of Clinical Epidemiology, 61(10), 1018-1027.

22.

Cummings, J. L., & Benson, D. F. (1992). Dementia: A Clinical Approach. Boston: Butterworth-Heinemann.

23.

Flynn, J. R. (1987). Massive IQ gain in 14 nations: What IQ tests really measure. Psychological Bulletin, 101, 171-191.

24.

Garibotto, V., Borroni, B., Kalbe, E., Herholz, K., Salmon, E., Holtoff, V., Sorbi, S., Cappa, S. F., Padovani, A., Fazio, F., & Perani, D. (2008). Education and occupation as proxies for reserve in aMCI converters and AD: FDG-PET evidence. Neurology, 71(17), 1342 -1349.

25.

Jorm, A. F., Korten, A. E., & Henderson, A. S. The prevalence of dementia: a quantitative integration of the literature. Acta Psychiatrica Scandinavica, 76(5), 465-479.

26.

Lee, D. Y., Lee, K. U., Lee, J. H., Kim, K. W., Jhoo, J. H., Kim, S. Y., Yoon, J. C., Woo, S. I., Ha, J., & Woo, J. I. (2004). A normative study of the CERAD neuropsychological assessment battery in the Korean elderly. Journal of the International Neuropsychological Society, 10(1), 72-81.

27.

Lucas, J. A., Ivnik, R. J., Smith, G. E., Bohac, D. L., Tangalos, E. G., Kokmen, E., Graff -Radford, N. R., & Petersen, R. C. (1998). Normative data for the Mattis Dementia Rating Scale. Journal of Clinical and Experimental Neuropsychology, 20(4), 536-547.

28.

Lyon, M. A. (1995). A comparison between WISC-Ⅲ and WISC-R scores for learning disabilities reevaluations. Journal of Learning Disabilities, 28(4), 253-255.

29.

Marcopulos, B. A., McLain, C. A., & Giuliano, A. J. (1997). Cognitive impairment or inadequate norms? A study of healthy, rural older adults with limited education. The Clinical Neuropsychologist, 11(2), 111-131.

30.

Mattis, S. (1988). Dementia Rating Scale (DRS): Professional Manual. Odessa, FL: Psychological Assemssment Resources.

31.

Montogomery, K. M., & Costa, L. D. (1983). Neuropsychological test performance of a normal elderly sample. Paper presented at the International Neuropsychological Society Meeting, Mexico City.

32.

Orrell, M., & Sahakian, B. (1995). Education and dementia. Research evidence supports the concept ‘use it or lose it’. BMJ, 310, 951-952.

33.

Rilling, L. M., Lucas, J. A., Ivnik, R.J., Smith, G. E., Willis, F. B., Ferman, T. J., Petersen, R. C., & Graff-Radford, N. R. (2005). Mayo's Older African American Normative Studies: norms for the Mattis Dementia Rating Scale. The Clinical Neuropsychologist, 19(2), 229-242.

34.

Schmand, B., Smit, J., Lindeboom, J., Smits, C., Hooijer, C., Jonker, C., & Deelman, B. (1997). Low education is a genuine risk factor for accelerated memory decline and dementia. Journal of Clinical Epidemiology, 50(9), 1025-1033.

35.

Spreen, O., & Strauss, E. (1998). A Compendium of Neuropsychological Tests: Administration, Norms, and Commentary (2nd ed.). New York: Oxford University Press.

36.

Stern, Y. (2009). Cognitive reserve. Neuropsychologia, 47(10), 2015-2028.

37.

Stern, Y., Alexander, G.E., Prohovnik, I., & Mayeux, R. (1992). Inverse relationship between education and parietotemporal perfusion deficit in Alzheimer's disease. Annals of Neurology, 32(3), 371-375.

38.

Swabb, D. F. (1991). Brain aging and Alzheimer’s disease, “Wear and Tear” vs. “Use It or Lose It”. Neurobiology of Aging, 12, 317–324.

39.

Unverzagt, F. W., Hall, K. S., Torke, A. M., Rediger, J. D., Mercado, N. Gureje, O., Osuntokun, B. O., & Hendrie, H. C. (1996). Effects of age, education, and gender on CERAD neuropsychological test performance in an African American sample. The Clinical Neuropsychologist, 10(2), 180–190.

40.

Visser, P. J., & Verhey, F. R. (2008). Mild cognitive impairment as predictor for Alzheimer's disease in clinical practice: effect of age and diagnostic criteria. Psychological Medicine, 38(1), 113-122.

41.

White, L., Katzman, R., Losonczy, K., Salive, M., Wallace, R., Berkman, L., Taylor, J., Fillenbaum, G., & Havlik, R. (1994). Association of education with incidence of cognitive impairment in three established populations for epidemiologic studies of the elderly. Journal of Clinical Epidemiology, 47(4), 363-374.

42.

Yesavage, J. A., Brink, T. L., Rose, T. L., Lum, O., Huang, V., Adey, M., & Leirer, V. O. (1982). Development and validation of a geriatric depression screening scale: A preliminary report. Journal of Psychiatric Research, 17, 37-49.

logo