E-ISSN : 2508-4593
내수 시장이 포화됨에 따라 프랜차이즈 기업의 국제화를 시도하는 것은 기업에게 새로운 시장을 개척함으로써 기업의 새로운 가치를 창조하고 성장시키는데 중요한 요인이 되어가고 있다. 이에 본 연구는 국제 시장의 진출 방법인 본 글로벌 프랜차이즈에 대한 정의와 이러한 기업을 살펴보고 그 성공요인을 탐색하는데 그 목적이 있다. 이를 위해 본 연구에서는 본 글로벌 기업으로 여겨지고 있는 일반 서비스와 제조 기업 그리고 프랜차이즈 기업의 사례를 분석하였다. 그 결과 경영자는 먼저 해외 진출에 적극적이며, 이를 위해 창조적이고 실용적인 마인드가 필요하며, 둘째 창업자와 기업에 있는 직원 모두 학습지향적이며, 기술지향적이어야 한다. 셋째, 차별화된 원천기술을 보유하여야 하며, 넷째 주변의 환경을 끊임없이 살펴보고 고려하여야 한다.
The impact of industry characteristics on born global firms'internationalization process is widely acknowledged. Even though there are studies focusing on other industries, the franchise industry's internationalization patterns have not been generally analyzed. Through a multiple case-study research focusing on a comparison between franchise and other industries, we are able to define "born-global franchise" in the internationalization pattern and specific influential factors. Our findings show that (1) leadership and creativity of executive, (2) learning orientation and technology orientation, (3) differentiated proprietary technology (4) observation of the surrounding environment.