본 연구는 판매(도소매 포함) 프랜차이즈 가맹본부의 관계지향적 노력(유연성, 문제해결지원, 고객화, 정보교환, 그리고 슈퍼바이저 특성)이 가맹점의 관계품질(만족, 신뢰, 몰입)과 재계약의도에 미치는 영향을 분석하기 위한 것이다. 연구모형을 검증하기 위해서 233명의 판매 가맹점으로부터 데이터가 수집되었으며, 수집된 데이터는 SPSS/PC 18.0 and AMOS 18.0을 이용하여 분석되었다. 각 연구단위들에 대한 단일차원성과 법칙타당성을 검증하기 위해서 신뢰도 분석과 확인요인분석이 실시되었다. 분석 결과는 다음과 같다. 첫째, 관계지향적 노력은 관계품질(만족, 신뢰, 몰입)에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 만족은 신뢰에 정(+)의 영향을 미치나, 재계약의도에는 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 셋째, 신뢰는 몰입과 재계약의도에 각각 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 마지막으로, 몰입은 재계약의도에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 논문의 마지막에 관리적 시사점과 향후 연구방향이 제시되었다.
This study is to examine the impact of sales franchisor's relationship-oriented efforts(flexibility, problem solving support, customization, information exchange, and supervisor characteristics) on relationship quality(satisfaction, trust, and commitment) and recontract intentions. In order to analyze proposed model, this study collected the 233 franchisees with owner or hired manager. The data were analyzed with SPSS/PC 18.0 and AMOS 18.0. First, to test unidimensionality and nomological validity of the measures of each construct we employed a scale refinement procedure. The result of reliability test with confirmatory factor analysis warranted unidimensionality of the measures for each construct. The findings are as follows: First, relationship-oriented efforts had positive effects on relationship quality (satisfaction, trust, and commitment) of franchisee. Second, satisfaction had positive effect on trust, but did not on recontract intentions. Third, trust had positive effects on commitment and recontract intentions, respectively. Finally, commitment had a positive effect on recontract intentions. At the end of this paper, managerial implications and limitations and future research directions were suggested.