The purpose of this study is to clarify whether readability formulas based on linguistic factors are suitable for secondary and older primary age texts. A comparison among fomulas for primary age texts, some for both primary and secondary age, and some for secondary age revealed that exclusive ones for narrow age range were more effective. A model estimating readability scores from the average number of sentences in paragraphs or a model with two factors, the average number of sentences and paragraphs in texts was found to be good one for secondary age. While a model based on total number of unique syllables or a model from total number of unique syllables and new syllable occurrence ratio was good for primary age.
글의 이독성에 영향을 미치는 요인과 이독성 측정의 모형화에 관한 연구. , -.
(2003.). 웹 기반의 학교도서관 독서교육 시스템 설계에 관한 연구.. , 13-25.
문장가독성 측정공식과 이를 통해 본 현대 국어 매스컴 문장의 가독성 측정조사. , -.
이흥수. 1985. 문장의 이독성에 대한 측정 모형.. , 321-337.
(2001.). 독서의 이해. , -.
(1999.). 고등학교 생물 I II 교과서의 이독성 측정 도구로서의 Cloze 검사의 타당성 연구. , -.
차배근. 1988. 국문 이독성 측정 방법 개발을 위한 서설적 소고. 서울대신문연구소학보. , 113-132.
(2005.). 독서교육시스템을 위한 텍스트수준 측정 공식구성에 관한 연구.. , 213-232.
(1995.). 신문 경제기사의 독이성에 관한 연구. , -.
(2003.). 영유아;아동연구에서의 SPSS 자료분석. , -.
and J. S. Chall. 1948. “A Formula for Predicting Readability.” Educa- tional Research Bulletin. , 11 28-20.
Journal of Applied Psy- chology. , 111-113.
Validity and Exten- sion to Level 17. Journal of Reading. , 242-252.
R. 1952. The Technique of Clear Writing. New York. , -.
C. 1980. Readability in the Class- room. Cambridge Educational.. , -.
International Readability Association. 1985. “NCTE Take Stand on Readability Formulae.. , 1-.
In Pearson P. D. ed. 1984. Handbook of Reading Research. New York 글의 이독성에 영향을 미치는 요인과 이독성 측정의 모형화에 관한 연구. longma(재인용), -.
Journal of Reading. , 639-646.
(1999.). “Effective Literacy Pro- grams.". , 9-11.
and B. E. Kearl. 1957. “A Recalculation of 4 Readability Formulae. Journal of Edu- cational Psychology. , 99-105.
(2005). Reading A to Z 홈페이지. [cited 2005.4]<http. , -.
G. 1953. “A New Readability For- mula for Primary Grade Reading Ma- terials.. , 410-413.
Development and Evaluation of a Job-Functional Literacy Trai- ning Program for the US Army.. , 339-369.
E. L. 1921. A Teacher's Word Book of 10. , -.