바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

ACOMS+ 및 학술지 리포지터리 설명회

  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

logo

  • P-ISSN1013-0799
  • E-ISSN2586-2073
  • KCI

대학도서관의연구지원 시스템 연구

A Study of University Libraries' Faculty Research Support System

정보관리학회지 / Journal of the Korean Society for Information Management, (P)1013-0799; (E)2586-2073
2005, v.22 no.4, pp.197-220
https://doi.org/10.3743/KOSIM.2005.22.4.197
장윤금 (숙명여자대학교)

초록

본 연구는 대학도서관이 교수연구지원을 위해 기여하는 서비스 현황을 파악함으로써 대학도서관이 대학의 교수연구지원을 위해 그들의 정보요구에 부합되는 시스템을 운영하고 있는 가를 알아보며, 대학도서관 웹사이트를 이용한 학술연구정보 시스템 개발의 필요성과 로드맵을 제시하는데 그 목적이 있다. 이를 위해 현재 국내 대학도서관 평가기준에 따라 변화되어 온 대학도서관 발전의 문제점과 이로 인한 대학도서관의 교수연구지원서비스의 한계점에 대하여 조사하였다. 또한 국내외의 12개 대학 도서관의 교수연구지원서비스 활동을 개관하고 분석함으로써 국내 대학도서관의 보다 진취적인 교수연구지원 서비스를 위한 벤치마킹을 모색하고자 하였으며, 서비스 전략의 방향을 제시하고자 하였다. 특히 본 연구에서는 교수 연구지원을 위한 고객관계관리(Customer Relationship Management: CRM) 서비스 전략이라고 할 수 있는 일대일, “mass-personalized services”를 제시함으로써 대학도서관의 “one-stop service execution wheel”을 토대로 한 교수연구지원 서비스의 가능성을 탐색하였다.

keywords
university libraries, faculty research support, CRM(Customer Relationship Management), website, evaluation criteria, 대학도서관, 교수연구지원, 고객관계관리, 웹사이트, 평가기준

Abstract

This research aims to explore faculty research support systems in university libraries, assess their service performance for faculty research, and suggest the need and roadmap for new service development. We perform in-depth analyses of not only the current university library evaluation criteria as part of the overall university evaluation criteria, but also ten university libraries in the United States and two university libraries in Korea. Thorough benchmarking studies reveal the problems of the current university library evaluation criteria in its advances and limitations of current faculty support service systems. Especially this research suggests to develop a one-stop service execution wheel for the roadmap for the faculty research support system which is based on customer relationship management(CRM) for one-to-one, mass- personalized services to the faculty.

keywords
university libraries, faculty research support, CRM(Customer Relationship Management), website, evaluation criteria, 대학도서관, 교수연구지원, 고객관계관리, 웹사이트, 평가기준

참고문헌

1.

(2002.). 맞춤정보서비스를 위한 MyCyberLibrary 모형 설계와 평가에 관한 연구.. , 313-158.

2.

(2003.). 이용자중심의 인터넷 컨텐츠 서비스에 관한 연구.. , 263-283.

3.

(2004.). 학술연구정보 이용자에 관한 연구: 정보요구, 정보이용행태, 정보활용능력을 중심으로. , 241-254.

4.

OECD 국가의 대학도서관 분석과 시사점. , -.

5.

(2000.). 대학평가인정제의 실시와 대학 도서관 자원의 변화에 관한 연구.. , 101-118.

6.

(2005.). 홈페이지를 통한 대학도서관 서비스 접근성 평가 분석.. , 245-261.

7.

(2005). 2005년도 대학종합평가인정제 시행을 위한 대학종합평가 편람. , -.

8.

(2001.). 대학도서관위원회 대학도서관 평가기준. , -.

9.

(2004.). Association of College and Research Li- braries . Standards for Libraries in Higher Education. Chi- cago. , -.

10.

(2005.). Association of Research Libraries. ARL Statistics 2003-2004. Washington. , -.

11.

(1999.). James C. and Marcus E. Ki- eltyka. “Farewell to Alexandria. (t yet!.), 48-49.

12.

(1994.). “What Does the User Really Want? The Library User Survey Project at Duke University. The Journal of Academic Librarianship. 20. , 306-309.

13.

(2001). “Users' HierarchicalPerspectives on Library Service Quality. , 147-153.

14.

(1997.). “Do Customer Loyalty Programs Really Work?”. , 71-82.

15.

(1998.). “Determinants of Research Produc- tivity in Higher Education.”. , 607-631.

16.

(2001). “E-Business 2.0: Roadmap for Su- ccess. Boston.”. , -.

17.

(2004). “How ARL University Com- munities Access Information. , 236-.

18.

(1999.). A Cross- Disciplinary Survey of Faculty and Graduate Student Use and Satis- faction. The Journal of Academic Librarianship. 25. , 354-366.

19.

(2003.“). What Do Faculty Want?”. , 26-28.

20.

(2003). Academic Library Resources and Services That Increase Research Productivity.” In Proceedings of the Eleventh national Conference of the Association of College &Research Libraries edited by Hugh A. Thompson. , -.

21.

(2000.). . 2000. “University Faculty's Perception of a Library Liaison Program A Case Study.” The Journal of Academic Librarianship. 26. , 124-128.

22.

<연구에 선정된 미국 및 국내 대학도서관 홈페이지> //lib.harvard.edu>University of Massachusetts Dartmouth Library<http The University of Texas at Austin Library<http //www.lib.utexas.edu>The University of North Carolina at Chapel Hill Library<http. , -.

정보관리학회지