바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

logo

A Management Improvement Study by the Use Survey of an Academic Library - Focused on the Analysis of Circulation Records of the C-Academic Library Users -

Journal of the Korean Society for Information Management / Journal of the Korean Society for Information Management, (P)1013-0799; (E)2586-2073
2007, v.24 no.3, pp.93-117
https://doi.org/10.3743/KOSIM.2007.24.3.093


  • Downloaded
  • Viewed

Abstract

The books and circulation-related data in the Library Automation System(LAS) of C-academic library were collected and analyzed, and also the method which may be applied to the Customer Relationship Management (CRM) based on the results was suggested in this paper. Collected data were 269,387 bibliographic data of books, 12,281 patron data, and 39,269 circulation records. User identity, circulation frequencies, total number of circulated books, and publication year as relation factor from the analyzed data of circulation records were extracted. They were also analyzed, and verified by correlation coefficient.

keywords
Academic library, Customer Relationship Management(CRM), Data mining, Use factor, Circulation record, Circulation frequency, Use survey, Coefficientof book utilization, Management improvement, 대학도서관, 고객관계관리, 데이터마이닝, 이용요인, 대출기록, 대출빈도, 이용조사, 장서이용률, 경영개선, Academic library, Customer Relationship Management(CRM), Data mining, Use factor, Circulation record, Circulation frequency, Use survey, Coefficientof book utilization, Management improvement

Reference

1.

(2001). 데이터마이닝 : 방법론 및 활용. , -.

2.

(2006). 우리나라 대학도서관의 발전전략 및 로드맵 작성에 관한 연구. 40(4), 141-164.

3.

(2006). 대학도서관 공동보존서고 설치운영 및 국가대출체계 구축에 관한 연구. (2006-1), -.

4.

(1996). 연구 중심 대학도서관의 장서 개발을 위한 대출통계 분석 연구. , -.

5.

(2003). CRM 기법의 전문도서관 적용 방안에 관한 연구. , -.

6.

(2002). 대학도서관의 CRM 구축에 관한 연구 : C 대학도서관의 대출서비스를 중심으로. , -.

7.

(2001). 대학도서관 장서개발 관련요소와 장서규모간의 관계분석. 18(4), 103-125.

8.

(2001). 대학도서관 장서규모에 영향을 미치는 요인에 관한 연구. 32(3), 275-305.

9.

CRM을 응용한 도서관의 서비스 향상에 관한 연구. , 215-220.

10.

(1985). 대학도서관 복본수 결정기법에 관한 연구. , 131-166.

11.

(2002). 고객관계관리(CRM)의 도서관 도입. 36(2), 26-38.

12.

(2005). 도서관 CRM 시스템의 효율적 추진에 관한 연구. 35(3), 251-270.

13.

(1988). 장서평가에 대한 소고 특히 이용조사를 중심으로. , 175-195.

14.

(2004). OECD 국가의 대학도서관 분석과 시사점. , -.

15.

(1979). 대학도서관장서 폐기기준에 관한 일 연구 사회과학장서를 중심으로. , -.

16.

(2007). 대학도서관에서의 도서선정주체에 따른 도서 선정 효과성 비교. 41(1), 125-138.

17.

(1994). 대학도서관 장서평가 방법론. , 171-190.

18.

(1974). Evaluation of Collection. , 265-304.

19.

(2001). 도서관 서비스 품질 관리론. , -.

20.

(1994). The Applied Statistics for the Behavioral Sciences. , -.

21.

(1965). A Quantitative Measure of User Circulation Requirements and Its Possible Effect on Stack Thinning and Multiple Copy Determination. , 20-25.

22.

(1969a). Some Behavioral Patterns of Library Users. , 458-461.

23.

(1969b). User Circulation Satisfaction vs Size of Holdings at Three Academic Libraries. , 204-213.

Journal of the Korean Society for Information Management